رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 556923

اف‌بیآی: مواد منفجر شده در انفجار بیروت یک پنجم محموله اصلی بوده است

ساعت24-پلیس فدرال آمریکا در گزارشی بعد از انفجار بیروت ادعا کرد مقدار نیترات آمونیومی که سال گذشته در بندر بیروت منفجر شد یک پنجم محموله‌ای بوده که در سال ۲۰۱۳ در آنجا تخلیه شده بود.

پلیس فدرال آمریکا (‌اف‌بی‌آی) مدعی شده مقدار نیترات آمونیوم که سال گذشته در بندر بیروت منفجر شد یک پنجم محموله‌ای بوده که در سال ۲۰۱۳ در آنجا تخلیه شده بود.

خبرگزاری رویترز در گزارشی در این خصوص نوشته، در آستانه اولین سالگرد وقوع این انفجار در چهارم اوت (۱۳ مرداد) سوالات اصلی همچنان بدون جواب مانده که از جمله آن‌ها این سوال است که چطور مقدار زیادی نیترات آمونیوم که می‌تواند برای تولید کود یا بمب مورد استفاده قرار بگیرد، سال‌ها به صورت ناایمن در پایتخت لبنان ذخیره بوده است.

به نوشته این خبرگزاری، این انفجار یکی از بزرگترین انفجارهای غیرهسته‌ای بوده که تاکنون ثبت شده است و منجر به کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر، زخمی شدن هزاران نفر و ویرانی بخش‌های وسیعی از بیروت شد.

رویترز مدعی شده در گزارش هفتم اکتبر سال ۲۰۲۰ اف‌بی‌آی که در روزهای گذشته به رویت این خبرگزاری رسیده، تخمین زده شده که حدود ۵۵۲ تن نیترات آمونیوم در آن روز منفجر شد که بسیار کمتر از ۲ هزار و ۷۵۴ تن نیترات آمونیومی است که در سال ۲۰۱۳ توسط یک کشتی باری اجاره‌ای روسیه وارد بیروت شده بود.

به نوشته رویترز، در گزارش اف‌بی‌آی درباره چگونگی بروز این اختلاف و یا اینکه بقیه محموله کجا رفته، توضیحی داده نشده است.

رویترز نوشته در پاسخ به درخواست برای ارائه توضیح، سخنگوی اف‌بی‌آی این خبرگزاری را به مقام‌های لبنانی ارجاع داده است.

طبق این گزارش، محققان اف‌بی‌آی بعد از انفجار به درخواست لبنان برای انجام تحقیق وارد بیروت شدند.

به نوشته این خبرگزاری، یک مقام لبنانی که از گزارش اف‌بی‌آی و یافته‌های آن آگاه بود، گفت که مقام‌های لبنانی هم درباره مقدار مواد منفجر شده در انفجار بیروت با پلیس فدرال آمریکا هم‌نظر هستند.

به ادعای رویترز، بسیاری از مقام‌ها در لبنان پیش از این گفته‌اند که معتقدند محموله زیادی به سرقت رفته است. بر اساس این گزارش، نیترات آمونیوم از گرجستان با یک کشتی اجاره‌ای روسیه‌ای به سمت موزامبیک در حرکت بود که ناخدا می‌گوید به او دستور داده شد در بیروت توقف بدون برنامه‌ریزی کرده و بار اضافی بگیرد.

این کشتی در نوامبر سال ۲۰۱۳ وارد بیروت شد اما هرگز آنجا را ترک نکرد و در یک دعوای حقوقی بر سر پرداخت نشدن هزینه بندر و نقص کشتی درگیر شد. هیچ کس هم در خصوص بار آن ادعایی را مطرح نکرد.

مقام مورد ذکر رویترز افزود: مقام‌های ارشد لبنانی گفته‌اند هیچ نتیجه قطعی‌ای درباره این که چرا مقدار موادی که منفجر شد از محموله اصلی کمتر بوده، گرفته نشده است. یک تئوری این بوده که بخشی از آن دزدیده شد و تئوری دوم این بوده که تنها بخشی از محموله منفجر شد و بقیه آن در دریا منفجر شد.

در گزارش اف‌بی‌آی گفته شده که حدود ۵۵۲ تن نیترات آمونیوم در انبار شماره ۱۲ منفجر شد. طبق این گزارش، این انبار به اندازه کافی بزرگ بوده که محموله دو هزار و ۷۵۴ تنی را که در کیسه‌های یک تنی ذخیره شده بود، در خود جای دهد، اما در ادامه آن ذکر شده که منطقی نیست همه این مواد در زمان انفجار در آنجا بوده باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها