رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 556995

خبر و تکذیب خبر پولشویی ایران با بانک های بحرین

ساعت 24 - دادگاه عالی جنایات جنایی بحرین شش نفر را به جرم مشارکت در پولشویی ۱.۳ میلیارد دلاری توسط بانک‌های ایرانی، از جمله بانک مرکزی ایران، به حبس طولانی مدت محکوم کرددادستان بحرین، پنج‌شنبه ۷ مرداد، تاکید کرد که 5 نفر از مسئولان بانک المستقبل هر کدام به ۱۰ سال زندان و متهم ردیف ششم به ۵ سال حبس محکوم شده و هر یک از آنها به پرداخت 1 میلیون دینار بحرینی نیز جریمه شدند.

دلار

دادستان کل بحرین در اقدامی کم‌سابقه در تاریخ این کشور اعلام کرد که بانک مرکزی ایران و ۱۲ بانک ایرانی دیگر را به اتهام دخالت در پرونده پولشویی ۱.۳ میلیارد دلاری تحت پیگرد قضایی قرار گرفته‌اند. دادستان عمومی پرونده در دادگاه‌های بحرین پرونده را دنبال کرده و تا کنون چند حکم بازداشت برای مقامات ایرانی و بحرینی و جریمه ۳۴۵ میلیون دلاری صادر شده است.

در این راستا، اسپوتنیک با حسن هانی زاده، تحلیلگر سیاسی و رسانه ای ارشد و کارشناس مسایل خاور میانه و جهان عرب به گفتگو نشسته است.

آیا ایران آماده پرداخت این مبالغ است؟ یا خواهان تجدید نظر حکم این دادگاه است؟

دادگاه بحرین که این حکم را امضا کرد یک دادگاه کاملا سیاسی با اهداف سیاسی پشت این جریان سازی مالی علیه ایران وجود دارد. بحرین کشوری است که علنا به عادی سازی روابط با اسرائیل اقدام کرده است. و تلاش دارد از طریق فرافکنی و اتهام زنی علیه ایران هم بر جنایات ده ساله خود علیه مردم بی دفاع بحرین سرپوش بگذارد. این کشور در طول 11 سالی که مردم بحرین علیه رژیم ابن خلیفه دست به تظاهرات زدند، بیش از 4 هزار از ازادی خواهان را دستگیر کرده است، تا کنون نزدیک به 800 نفر از جوانان بحرینی به خاطر مطالبات مشروع خود زخمی یا شهید شدند. رژیم آل خلیفه با سرکوب، بدترین جنایات ضد انسانی بر علیه مردم خود مرتکب شده است.ایران به دلیل همگرایی و همسویی با مردم بحرین همواره با تعامل با دولت بحرین است. لذا اقدامات اخیر بحرین کاملا خارج از جنبه های مالی است. ایران هیچ گونه ارتباطی و انتقال ارز، یا پولشویی با بانک های بحرین صورت نگرفته است. دادگاه فوق در بحرین فاقد مشروعیت لازم برای صدور چنین حکمی است. بحرین یک نظام کاملا بسته ای دارد و ایران نمی تواند از بانک های بحرین دست به پولشویی بزند و این یک اقدام کاملا سیاسی و صرفا برای جریان سازی علیه ایران و انتقام است.

این حادثه چه تاثیری بر روابط دو کشور بحرین و ایران خواهد گذاشت؟

روابط ایران و بحرین طی یک دهه گذشته، روابط پایداری نبوده است. رابطه نیمه قطع شده است. روابط ایران و بحرین نیمه معقول بوده است، زیرا بحرین همواره سعی دارد فراتر از حجم سیاسی خود علیه ایران جریان سازی کند، ایران به دلیل و جود پایگاه های امریکا و انگلیس در بحرین است که این کشور سیاست این کشورها و عربستان را علیه ایران اعمال می کند. بحرین در سیاست خارجی ایران جایگاه ویژه

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها