رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 557186

روحانی: فرمانده جنگ اقتصادی بودم اما بدون سرباز/با چنگ انداختن و هتاکی کشور به پیشرفت نمی رسد /توانستیم ۷ قطعنامه خطرناک را از سر ملت ایران برداریم

ساعت 24-رئیس جمهور گفت: آنروز که انتخابات دولت یازدهم انجام گرفت و در روزهای آغازین شروع به کار بودیم امید در سراسر ایران موج می زد و تدبیر دولت در سایه این امید بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (دوشنبه) در نشست با مدیران ارشد دولت تدبیر و امید که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: وقتی من گفتم در ۱۰۰ روز اول تلاش می‌کنیم و قدم های مهم را برمی‌داریم، برخی به روی خودشان نیاوردند که معنی صد روز را نمی دانند. بسیاری از مسائل کشور را در ۱۰۰ روز اول دولت یازدهم به ثمر برسانیم.

روحانی گفت: اولین تصمیم ما در دولت، احیای دریاچه ارومیه بود زیرا در ایام تبلیغات به مردم آذربایجان قول داده بودم. ۱۹ تصمیم در جلسه اول دولت برای دریاچه ارومیه اتخاذ کردیم. برای رفع موانع تولید در دولت تصمیم گیری کردیم و لایحه آن را به مجلس دادیم.

وی افزود: کلمه علی برکت الله را جبرائیل به رسول خداوند در معراج آموخت. امیرالمومنین با علی برکت الله در جنگ ها پیروز می‌شد.

رئیس‌جمهور گفت: ما با افراطی‌گرایی، چنگ انداختن، هتاکی و تخریب یکدیگر نمی‌توانیم کشور را به پیشرفت برسانیم. باید به این نتیجه برسیم که دوران تندروی به پایان رسیده است.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

* آنروز که انتخابات دولت یازدهم انجام گرفت و در روزهای آغازین شروع به کار بودیم امید در سراسر ایران موج می زد و تدبیر دولت در سایه این امید بود.

* روز اول که آمدیم ارز به قیمت نزولی آمد و جوری شد که رئیس کل بانک مرکزی به مردم گفت قیمت ارز بالاتر از این است و نمی توانست قیمت ارز را بالاتر ببرد.

* آنچه من نسبت به ایران و نجات کشور سال ۹۲ فکر می‌کردم همان را بی‌کم و کاست فکر می‌کنم که راه نجات کشور اعتدال و تعامل سازنده است. اعتدال در داخل و خارج و تعامل در داخل و خارج.

* کشور باید توسعه پیدا کند و به اوج برسد و کشور الگو برای کشورهای منطقه باشد. چطور ما توانستیم ۷ قطعنامه خطرناک را از سر ملت ایران برداریم. اینکاری که وزیر خارجه و فعالان در مذاکرات پیمودند راه ساده ‌ای نبود.

* {با اشاره به موفقیت در برداشتن قطعنامه‌ها علیه ایران} قطعنامه ۲۲۳۱ خط بطلان بر تمام قطعنامه‌های فصل هفتی کشید. این ارده ملت ایران ما را به ثمر رساند و البته مقام معظم رهبری ما را هدایت کرد. هیچکس در تعامل با کشورهای جهان به ۱۰۰ نمی‌رسد.

* مذاکره کار سخت و مشکلی است. آسان ترین کار این است که بگوئیم نمی شود کاری کرد. در همان روزهای اولیه ملت و دولت با هدایت رهبری توانستیم کار بزرگی را انجام دهیم. همه مردم آثار برجام را دیدند. ۱۶ هواپیما آوردیم و میلیاردها دلار سرمایه وارد کشور شد.

*در وسط مذاکرات وزیر خارجه ‌آمریکا به یکی از مقامات ما گفت من وقتی استقبال مردم اصفهان را از روحانی در تلوزیون دیدم و قدرت این دولت را دیدم،‌استقبال مردم اصفهان در دولت یازدهم در میدان نقش جهان دنیا را تکان داد البته بقیه استان‌ها همین عظمت را آفریدند. مردم در صحنه بودند و حمایت کردند و در روزهای پیروزی و موفقیت کف زدند.

*حالا کسی ممکن است بگوید در تعامل سازنده اگر شما ۱۰۰ خواستید به ۹۰ رسید من می گویم همیشه این طور است هیچ کس در تعامل با کشورهای جهان به ۱۰۰ نمی‌رسد دنبال ۱۰۰ هست اما کمتر از ۱۰۰ می‌رسد چون طرف مقابل هم دنبال ۱۰۰ است و آن هم دنبال منافع خودش هست.

* در پارس جنوبی دیروز جشن گرفته شد برای بیست و هفتمین سکو در دریا. این در سایه چی بود؟ همه این طرح‌ها خاک می‌خورد. برجام باعث شد قطعات و کمپرسورها رسید. ما آمدیم و یک پیشرفتی را شاهد بودیم. آمار سال ۹۵ رشد اقتصادی ما ۱۲.۴۵ بود. تورم ما هم تک رقمی است. این جادو جنبل نیست.

* طبیعی است وقتی ما با کشوری تفاهم و قراردادی می بندیم این توافق دائمی نیست. ما توافق دائمی در تاریخ نداریم. ما باید ببینیم اصل پیمان را در آن زمان انجام می‌دادیم بهتر بود یا انجام نمی‌دادیم. ما کار دیگری نمی‌توانستیم انجام دهیم. وقتی این پیشرفت را ایران کرد ارتجاع منطقه، صهیونیسم و تندروهای آمریکا اول آمدند منطقه ما را بهم ریختند. موصل در خرداد ۹۳ به دست داعش سقوط کرد.

* وزیر خارجه عربستان بلند شد در ژنو و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی هم به اروپا رفت و به آمریکایی‌ها گفتند الان مذاکره نکنید و ما نفت را ارزان می‌کنیم. ما در شرایط داعش، نا امنی منطقه و در شرایط فشار و با نفت ۳۰ دلار نگذاشتیم این تکانه‌ها کشور را بهم بریز و رفتیم به توافق رسیدیم.

* اسرار را اسرائیلی ها از کشور خارج کردند و پیش ترامپ بردند و ترامپ هم از توافق خارج شد. ما یک نقص بزرگ داشتیم و آن اینکه طوفانی که ایجاد می شود و بمبی به سر مردم ریخته می‌شد می‌گفتند دولت کجاست؟. اینهم توطئه دشمن بود رسانه‌های ما حریف رسانه‌های دشمن نشدند.

* وقتی وارد جنگ می‌شویم سخت می‌شود. ما ۱۱۶ میلیارد دلار در دو سال و خرده‌ای درآمد نفتی نداشتیم. وقتی دلار نیاید قیمت آن زیاد می شود. در این شرایط انتظار این بود حتی مخالفین دولت هم می‌آمدند و کنار ما می‌آمدند یا لااقل تخریب متوقف می شد. من فرمانده این جنگ اقتصادی بودم اما بدون سرباز.

* علی رغم اینکه مسیر دلار ما و فعالیت اقتصادی ما متوقف نشد. من نمینه آن را همین «علی برکت الله» می‌دانم. فشاری که در سال ۹۷ به ما شد توانستیم در سال ۹۸ شروع کنیم به جبران. اما کرونا آمد و ما با یک مشکل عظیم در بهار ۹۹ مواجه شدیم.

* من می‌دانم مردم در این سه سال چقدر زجر کشیدند. اقتصاددانان آن را برای مردم باز کنند. البته در برابر این فشار توان ما کمتر بود. ما توانستیم بخشی از مشکلات را جبران کنیم. در این موج پنجم سختی‌های فراوانی داریم.

ادامه دارد...

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها