رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 557515

انتقاد رییس جامعه تورگردانان به طرح مجلس

چرا زودتر اینترنت را قطع نمیکنید؟!

ساعت ۲۴-رییس جامعه تورگردانان ایران درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت: باعث تاسف است که نماینده‌های مجلس فقط به فساد در اینترنت اشاره می‌کنند. ما که از نیت آن‌ها از اجرای این طرح خبر نداریم، اما اگر قصد این است که کسب و کار و تجارت یک کشور را تعطیل و مردم را فقیرتر کنند، چرا درنگ می‌کنند؟! اصلا زودتر اینترنت را قطع کنند!

خبر
html>

ابراهیم پورفرج با بیان این‌که آسیب این طرح فراتر از یک صنف و یا صنعتی مثل گردشگری است و کل تجارت بین‌المللی ایران را تحت شعاع قرار می‌دهد، تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی با اجرای طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، چه با قصد فیلتر کردن پلتفرم‌های خارجی و چه با کند کردن سرعت اینترنت، تجارت بین‌المللی و داخلی ایران را نابود می‌کند.

او افزود: بحث ما تکنولوژی است، تکنولوژی‌ای که در سراسر دنیا درحال توسعه است و ارتباط با دنیا فقط با استفاده از آن ممکن است. اگر دسترسی آن را محدود کنند، ارتباط ایران با دنیا را قطع کرده‌اند. طرح و استدلالی که مجلس دارد مثل این می‌ماند که در ایران مردم را به پراید محدود کنند، درحالی که در خارج از کشور مردم از بنز استفاده می‌کنند، به هر دو این‌ها می‌توان تکنولوژی گفت.

رییس جامعه تورگردانان گفت: کشور ما همین‌طوری هم ۴۰ - ۵۰ سال از تکنولوژی دنیا عقب است و به همین دلیل ارتباط‌مان با دنیا ضعیف بوده، سرعت اینترنت هم که همیشه مشکل داشته است، حال تصور کنید همین را هم قطع و یا سرعت آن را کمتر کنند، همه تجارت ایران نابود می‌شود، نه فقط بین‌المللی، بلکه کسب و کارهای داخلی را هم دچار مشکل و عقب‌گرد می‌کنند. مردم از این راه نان درمی‌آورند؛ نباید راه نان درآوردن مردم را مسدود کرد.

این فعال گردشگری در ادامه اظهار کرد: تمام ارتباط گردشگری ایران با خارج و داخل از طریق اینترنت است، اگر آپلود کردن یک فایل چند ساعت طول بکشد معلوم است فضا برای تعامل سخت و غیرقابل تحمل می‌شود. مخصوصا در ارتباط‌های خارجی که همکاری‌ها را ناکارآمد و بی‌معنی خواهد کرد. نباید از تکنولوژی فرار کرد و آن را مانعی برای پیشرفت دانست. یقین بدانیم با اجرای این طرح، فقط ایران را عقب نگه می‌داریم و رقابت در تجارت را متوقف می‌کنیم.

او همچنین گفت: باور مردم این است که نماینده مجلس، نماینده او است و انتخاب شده که مشکلات مردم را حل کند و تسهیلات و آرامش را با تصویب مقررات بهتر برای مردم افزایش دهد. تمام تلاش نماینده مردم در مجلس در راستای در اختیار گذاشتن امکانات زندگی باید باشد، به‌ویژه برای نسل جوان که باید شرایط و ابزار کار و تجارت را تسهیل کنند. زندگی و رقابت این نسل بدون تکنولوژی امکان‌پذیر نیست، قطع یا محدود کردن اینترنت فقط زندگی این نسل را عقب می‌راند.

او سپس بیان کرد: این‌که برخی مسؤولان و نمایندگان مردم از فضای فاسد اینترنت صحبت می‌کنند، واقعا ناراحت‌کننده است. هر تکنولوژی‌ای که به این کشور آمده با همین نگاه با آن برخورد شده است. مردم دنیا اثر منفی تکنولوژی را در کنار مزیت آن پذیرفته‌اند و برای آن راه حل پیدا کرده‌اند و مدام آموزش می‌دهند. این همه شبکه تلویزیونی داریم که این همه بودجه می‌گیرند، چرا از این ابزار برای آموزش مردم برای استفاده درست از تکنولوژی استفاده نمی‌شود؟ چرا فقط روی نقش غیراخلاقی و فسادبرانگیز اینترنت و تکنولوژی تاکید می‌شود؟ این فساد چگونه است که فقط یک عده نماینده متوجه آن شده‌اند. به هر حال در هر تکنولوژی مزیت و مضرات توأم وجود دارد، ولی چرا همیشه ما دنبال نقاط منفی هستیم، جای سؤال و بحث دارد. واقعا جای تاسف است که نماینده‌های مردم مدام به سایت‌های منفی و فساد اخلاقی در شبکه‌های اجتماعی اشاره می‌کنند. درست نیست؛ این‌قدر این مسائل را به رخ مردم نکشید، ما فکر دیگری درباره نماینده مجلس می‌کنیم. تکنولوژی ابزار است، استفاده درست از آن را آموزش دهید. مبارزه با تکنولوژی در شأن نماینده مجلس شورای اسلامی نیست.

پورفرج اضافه کرد: ممکن است تعدادی هم از فضای اینترنت استفاده منفی ببرند، اما آیا به خاطر آن‌ها، ۹۹ درصد مردم یک کشور را باید از نان درآوردن و کسب و کار محروم کرد و یک جامعه را عقب انداخت؟ چاقو هم تیز و برنده است، آیا نباید از آن استفاده کرد؟

رییس جامعه تورگردانان ایران گفت: شنیدن این حرف‌ها و طرح‌ها از مجلس واقعا ذهن و روان را خسته می‌کند، احساس می‌کنیم نماینده مردم علیه مردم است. از مردم سوال کنید چند درصد با این طرح موافق‌اند، حتی همان نماینده‌ای که با این رأی موافق است اگر از خانواده خود سوال کند مطمئنا تعدادی از آن‌ها نظر و حرف دیگری دارند.

او در ادامه بیان کرد: اگر قصد نمایندگان مجلس این است که کسب و کار مردم را محدود کنند، چرا درنگ می‌کنند؟! اصلا زودتر اینترنت را قطع کنند! ما که از نیت آن‌ها خبر نداریم، شاید قصد دارند درآمد مردم را پایین نگه دارند و مردم فقیرتر شوند. این هم یک روش است تا مردم فقط درگیر نان روزمره شوند. شاید هم نیت آن نمایندگان و برخی مسؤولان این است که تجارت و کسب و کار مردم را رونق دهند و برای موفقیت نسل جوان کار کنند، اما چگونه؟! توضیح دهند واقعا نیت‌شان چیست و چرا این‌قدر برای سخت‌تر کردن شرایط زندگی تلاش می‌کنند.

رییس جامعه تورگردانان ایران گفت: امیدوارم نمایندگان مردم به‌راحتی از کنار اعتراض‌ها نسبت به این طرح عبور نکنند و چنین طرحی تصویب نشود و اجازه ندهند مردم با فقر بیشتری مواجه شوند. کرونا همین‌طوری مردم را فقیرتر کرده است؛ شرایط را از این بدتر نکنید.

پورفرج اظهار کرد: هر تصمیمی که امروز گرفته شود، چند سال دیگر اثرش مشخص خواهد شد. نمی‌توان زندگی مردم را بدون پذیرفتن مسؤولیت و عملکرد خود به خطر انداخت. اگر امروز نماینده و مسؤولی با اجرای این طرح مخالف است باید با همه وجود ایستادگی کند، چون بعدها خواهیم گفت در دوره شما چنین تصمیمی گرفته شد و همه آن‌ها باید پاسخگو باشند، نمی‌توانند شانه خالی کنند و بگویند ما مخالف بودیم. مخالف بودن بدون ایستادگی و اقدام عملی فایده‌ای ندارد. متاسفانه بسیاری از مسؤولان رودربایستی دارند، برای توسعه و رونق زندگی مردم که نباید رودربایستی کرد.

طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی که هفته گذشته با رأی ۱۲۱ نماینده مجلس از دستور کار علنی خارج شد و طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، بررسی آن به کمیسیون ویژه و مشترک سپرده شد، اعتراض‌ها و واکنش‌های زیادی از افکار عمومی تا مسؤولان را برانگیخته است. مدافعان این طرح معتقدند برداشت‌های نادرستی از این طرح شده و از طرفی، برای اصلاح این طرح عقب‌نشینی‌هایی شد، تا جایی که رییس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت اصلاح طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی در بخش پلتفرم‌های پرکاربرد مثل اینستاگرام و واتس‌اپ تأکید کرد.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها