رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 557592

تابستان هم افسردگی دارد؟/ اگر مبتلا هستید این توصیه‌ها را جدی بگیرید

ساعت24-طبق گفته‌ی این کوک، مدیر برنامه‌ی تحقیقات افسردگی در UCKA، «پدیدار شدن افسردگی تابستانی در برخی افراد، علل بیولوژیکی دارد و برای برخی دیگر ریشه در استرس‌های تابستانی دارد که این احساس منفی را در وجودشان ایجاد می‌کند».

html>

ابتلا به اختلالات عاطفیِ فصلی در انسان‌ها، اغلب در فصول سردی مانند زمستان اتفاق می‌افتد؛ اما حدود ۱۰ درصد از مردم معمولا در تابستان به این نابه‌سامانی روحی دچار می‌شوند. دانشمندان و روان‌شناسان، افسردگی در فصل تابستان را به‌عنوان نوعی اختلال عاطفی روحیِ معکوس می‌شناسند.

ابتلا به افسردگی در فصلی مانند تابستان، معمولا به‌طور تصادفی رخ نمی‌دهد و چند دلیل مهم دارد که در این مطلب به آنها اشاره شده است.

۱. اختلال عاطفی فصلی

افسردگی پاییزی و افسردگی زمستانی از نوع از اختلالات عاطفی یا اصطلاحاً SAD هستند که علت آن، کوتاه‌تر و سردتر شدن روزهاست. اما در ۱۰% از کسانی که به این اختلال عاطفی دچار هستند، عملکرد برعکس داشته و با آغاز فصل تابستان، علائم افسردگی در آن‌ها بروز پیدا می‌کند.

۲. مسئله‌ی نگرانی در رابطه ظاهر بدن

آقای کوک می‌گوید: گرم شدن هوا سبب می‌شود به پوشیدن لباس‌های نازک روی آوریم و این موضوع برای عده‌ای ترسناک باشد و از نمایان شدن ظاهر اندامشان احساس خوبی نداشته باشند.‌ بطور مثال هنگام شنا کردن، با نارضایتی و استرس مایو می‌پوشند.

۳. گرما

تعداد زیادی از مردم از فصل تابستان لذت می‌برند اما بعضی نیز هستند که تحمل هوای گرم برایشان طاقت‌فرسا است. شما می‌توانید تعطیلات پایان هفته در کنج اتاق خواب پنهان شوید و تمام مدت زیر باد کولر بمانید. ممکن است از روی عادت، پیش از صرف شام پیاده‌روی کنید اما رطوبت و دمای بالای هوا شما را آزار دهد و منصرفتان کند. ممکن است رژیم غذایی سالم خود را کنار گذاشته و به مصرف فست‌فودها بپردازید، چون آشپزی در هوای گرم سخت‌تر است. انجام هر یک از این کارها می‌تواند به نحوی باعث ایجاد افسردگی تابستانی شود.

۴. نگرانی‌ از وضعیت مالی

کوک می‌گوید: «در فصل تابستان نگرانی‌های مالی بیش از سایر فصول است زیرا مردم از نظر اقتصادی احساس ضعف بیشتری دارند و با خود می‌گویند اگر من به تعطیلات بروم ممکن است شغلم را از دست بدهم»

همین اضطراب و ترس از دست دادن شغل می‌تواند افسردگی تابستانی را تشدید کند.

راه‌های مقابله با افسردگی تابستانی

۱. کمک گرفتن

هرگاه گمان کردید درگیر افسردگی تابستانی شده‌اید از یک روان‌شناس، مددکار اجتماعی یا درمانگر کمک بگیرید یا به پزشک عمومی و روانپزشک مراجعه کنید تا وضعتتان را بررسی کرده و در صورت نیاز برایتان دارو تجویز کنند.

۲. خواب کافی

تعطیلات تابستانی، برنامه‌ی کباب درست کردن در شب‌های کوتاه این فصل می‌تواند شما را به سمت دیرتر و کمتر خوابیدن سوق دهد. توجه داشته باشید که کم خوابیدن علت اصلی افسردگی است، پس بهتر است در تعطیلات هم به موقع بخوابید تا از افسردگی تابستانی در امان بمانید.

۳. ورزش

فعالیت بدنی منظم می‌تواند از شما در برابر افسردگی محافظت کند. اگر ورزش در تابستان باعث می‌شود بیشتر احساس گرما کنید، به دنبال راه‌های دیگری برای فعالیت و کنار آمدن با افسردگی تابستانی باشید. یا اینکه صبح زود یا پس از غروب آفتاب که دیگر هوا به گرمی طول روز نیست ورزش کنید.

۴. خود را سرزنش نکنید

وقتی شما دچار افسردگی تابستانی هستید ممکن است احساس کنید دیگران از تعطیلات نهایت لذت را می‌برند اما چرا شما نمی‌توانید لذت ببرید؟ پس حتما شما از مرحله پرت هستید یا ایرادی دارید که نمی‌توانید مانند دیگران باشید. خودسرزنش‌گری یکی از دلایل تشدید افسردگی تابستانی است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها