رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 557887

این دارو در درمان کرونا معجزه میکند/ مصرف خودسرانه ممنوع

ساعت 24-اگرچه کارشناسان بهداشت و درمان پیشتر دگزامتازون را به عنوان دارویی فاجعه‌آمیز در زمان ابتلا به کرونا معرفی کرده‌اند اما مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا از اثرات معجزه‌آسای این دارو در درمان کووید-۱۹ می‌گوید.

html>

به تازگی مجله دیلی‌میل که یک نشریه معتبر انگلیسی است، توئیتی منتشر کرده با این مضمون که مصرف «داروی دگزامتازون» برای بیماران کرونایی مفید است. این نشریه نوشت «داروی معجزه آسای دگزامتازون حال بستری شدگان را خوب کرده است و جانشان را نجات می‌دهد.»

از آن جهت که از یک و نیم سال پیش تاکنون ساختار ویروس کرونا تغییرات مکرر داشته است، بسیاری از اظهارات متخصصان هم دستخوش تغییر شد. همچنین اطلاعات در رابطه با این بیماری ناچیز بود و به خاطر عطش افکار عمومی به این اخبار، تحقیقات آکادمیک و تخصصی پزشکی توسط نشریات به جامعه درز پیدا می‌کرد.

این اتفاق همواره مورد انتقاد بود زیرا به اعتبار اظهارات جامعه پزشکی لطمه وارد کرد. در واقع همه می‌پرسیدند که چرا اظهارات متناقض هستند و گمان می‌شد که واقعیت‌ها گفته نمی‌شود.

این مسئله در مورد داروی دگزامتازون و داروهای گروه کورتن پرحاشیه‌تر بود، زیرا این اظهارنظر مجله دیلی میل بسیار عجیب جلوه کرده است.

اظهارات متناقض قبلی و کشف پتانسیل نو در دگزامتازون

زمانی که کرونا وارد زندگی نوع بشر شد، مصرف دگزامتازون حتی برای مصارفی که از قبل روال بود مورد هجمه قرار گرفت. بسیاری از متخصصان ایرانی که نام آن‌ها با نام کرونا گره خورده است معتقد بودند که استفاده از کرونا در زمان ابتلا به کووید-۱۹ می‌تواند مرگبار باشد. مینو محرز که عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا است، در اوایل ورود این ویروس به کشور یعنی در اسفند سال ۹۸ با قدرت این تجویز را مورد نقد قرار داد.

محرز در آن تاریخ با قطعیت گفته بود: «تجویز دگزا خطرناک است، بسیاری از پزشکان، به صورت روتین برای مراجعانی که علائم تب یا سرماخوردگی دارند، دگزامتازون تجویز می‌کنند.البته این تجویز حتی برای سرماخوردگی اشتباه است . »

همچنین، محرز خاطرنشان کرده بود: «موضوع تجویز کورتن‌ها را در کمیته ملی مقابله با کرونا بررسی کردیم و هم‌اکنون، بخشنامه به تمام پزشکان ابلاغ شده است که از تجویز کورتن‌ها بویژه دگزامتازون اجتناب کنند . »

ولی پس از گذشت یک و نیم سال دگزامتازون توانست ارزش خود را در درمان کووید-۱۹ نشان دهد، این خبر چنان متناقض با آنچیزهایی که قبلا گفته شده بود است، که باعث تعجب حتی پزشکان شد.

اگرچه برخی از کارشناسان معتقد هستند که هنوز برای اظهارنظر زود است و اینکه دگزامتازون اثر درمانی بر بیماران کووید-۱۹ داشته باشد نیازمند تحقیقات گسترده‌تر است، اما برخی افراد شناخته شده در عرصه جهانی علم پزشکی اظهارات مثبتی در این خصوص کرده‌اند.

به طور مثال، تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی در خصوص داروی دگزامتازون و استفاده آن در کرونا گفته است که « نتایج اولیه آن ابراز خرسندی کرد اما این امر منجر به افزایش مصرف خودسرانه دگزامتازون در برخی از افراد شده درحالیکه پزشکان تاکید دارند که این دارو برای بیماران بدحال و فقط با تجویز پزشک قابل استفاده است.»

دگزامتازون چه دارویی است؟

دگزامتازون دارویی است که در مواردی مانند درمان‌حالت‌های التهابی و آلرژیک، بیماری‌های خود ایمنی مانند لوپوس اریتماتو، آلرژی، پمفیگوس، آسم، کهیر، درمان روماتیسم مفصلی، نارسایی غده آدرنال و شوک آنافیلاکسی، التهاب چشم، پوست و مفاصل استفاده می‌شده است. از آن جهت که این دارو موقتا سیستم ایمنی را غیرفعال می‌کند، از آن برای تسکین برخی دردها استفاده می‌شده است که البته اقدام غیر حرفه‌ای است.

از سوی دیگر بیماری کرونا داروی مشخصی ندارد و پزشکان تا قبل از تولید واکسن با تقویت سیستم ایمنی سعی میکردند که با تقویت سیستم ایمنی با این بیماری مقابله کنند. از آنجا که تاثیر منفی دگزامتازون بر سیستم ایمنی شناخته شده بود پزشکان متفق القول بر پرهیز از این دارو تا هنگامی که کرونا شایع است تاکید داشتند.

مردانی: تاثیر دگزا در درمان کرونا معجزه است

اگر چه اثربخشی دگزامتازون بر کرونا از سمت متخصصین تایید شده است اما نباید فراموش کرد که مصرف خودسرانه این دارو در هنگام ابتلا به کرونا نیاز به تجویز دکتر دارد و مصرف خودسرانه آن همچنان خطرناک است.

در پی این اظهارنظرها، مسعود مردانی، پزشک متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در رابطه با آخرین نتایج بدست آمده در خصوص دگزامتازون و تاثیرات آن بر بیماران کرونایی، ضمن بیان اینکه تاثیرات دگزامتازون معجزه‌ بوده، می‌گوید که « دگزا در فاز التهابی عملکردی شگفت‌انگیز داشته است، اما در فاز ویرال بیماری اثر چندانی نداشته است. بیماری کرونا دو مرحله دارد، ابتدا زمانی که ویروس در بدن در حال تکثیر شدن است و زمانی که ویروس بر بدن حاکم شده است. به مرحله اول ویرال و به مرحله دوم فاز التهابی گفته می‌شود. »

متخصص بیماری‌های عفونی ضمن بیان اینکه ما در مرحله ویرال مصرف هیچ کورتنی را توصیه نمی‌کنیم، بیان می‌کند که « اگر پزشکی در این مرحله این تجویز را انجام دهد بازخواست خواهد شد، اما وقتی که ویروس در ریه نشست، ایجاد التهاب کرد، دگزامتازون می‌تواند معجزه‌آسا اثرگذار باشد و در حال حاضر ما برای بیمارانمان در بیمارستان تجویز می:نیم و پاسخ خوبی هم گرفته‌ایم. »

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه دگزا تا الآن جان افراد بسیاری را نجات داده است، تاکید می‌کند که « به هیچ عنوان کسی نمی‌تواند این دارو را خودسرانه استفاده کند و انتظار داشته باشد که پاسخ مثبتی دریافت کند، دگزا در دوران ویرال باعث سرعت یافتن تکثیر ویروس‌ها می‌شود و می‌تواند جان افراد را مورد تهدید قرار دهد. »

در زمان ابتلا به کرونا فقط به پزشک مراجعه کنید

بنابراین؛ در تمام دوران کرونا ما با اختلاف آرای پزشکان در بازه‌های مختلف زمانی شاهد بودیم. شاید بهتر باشد که در هنگام ابتلا به این ویروس از هر اقدام خودسرانه‌ای صرف‌نظر کنیم و به پزشک معالج مراجعه کنیم. در واقع اطلاعات ضد و نقیضی که در خصوص این بیماری منتشر می‌شود، نشان از تغییرات متداولی دارد که این ویروس در خود نشان می‌دهد، تکیه به پزشک حاذق می ـتواند بهترین انتخاب باشد. اگرچه اظهاراتی که در خصوص دگزا شد بسیار امیدوار کننده است اما همین دارو در صورتی که خودسرانه مصرف شود، سبب ابتلای شدید خواهد شد.

منبع:آنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها