رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 558144

سازمان انرژی اتمی درباره حرف‌های خضریان جوابیه صادر کرد

ادامه دعوای «طرح صیانت» بین دولت روحانی و مجلس

ساعت 24-دولت حسن روحانی به پایان رسیده است و هم‌دسته‌های نیروهای اصولگرا به‌زودی سکان‌دار امور خواهند شد؛ اما بحث بر سر آن مصوبه معروف بین مجلسی‌ها و اعضای هنوز باقی‌مانده دولت ادامه دارد.

خبر
html>

علی خضریان، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با دفاع دوباره از مصوبه مجلس درباره برجام که به تعبیر دولتی‌ها مانعی بر سر راه گفت‌وگوهای برجام بود، دولت را متهم کرده بود به خاطر اعتماد به غرب از اجرای مصوبه خودداری کرده است. این در حالی است که مقامات وزارت خارجه دولت روحانی همواره تأکید داشتند قانون مصوب مجلس اجرا شده و همه اقدامات دولت در روند برنامه هسته‌ای و مذاکرات وین با رعایت قانون انجام شده است. اما دیروز سازمان انرژی اتمی درباره حرف‌های خضریان جوابیه صادر کرد.
‌ همه تکالیف اجرا شده، بارها به مجلس ارائه دادیم
سازمان انرژی اتمی ایران درباره سخنان مطرح‌شده از سوی سخنگوی کمیسیون اصل 90 در گفت‌وگو با شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا اعلام کرد: «اقدامات این سازمان به‌عنوان مجری تکالیف مصرح در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، بسیار روشن، شفاف و قابل‌ سنجش است. این اقدامات تاکنون بارها به صورت مکتوب و مشروح برای کمیسیون‌های محترم مجلس و از جمله کمیسیون اصل ۹۰ و در جلسات و بازدیدهای متعدد میدانی، ارائه سده و بارها از سوی بزرگان مجلس شورای اسلامی از جمله ریاست محترم مجلس (در تاریخ نهم بهمن 1399، در بازدید از مجتمع غنی‌سازی شهید دکتر علی‌محمدی- فردو و در تاریخ ششم تیر 1400 در صحن مجلس) مورد صحه‌گذاری واقع شده‌ است».
در ادامه این بیانیه آمده است: «سازمان انرژی اتمی به‌منظور روشنگری هرچه بهتر، اعلام می‌کند همه تکالیف مصرح در قانون اقدام راهبردی را با روحیه جهادی و شرافتمندانه کارکنان و مهندسان خدوم و انقلابی صنعت هسته‌ای به طور کامل اجرا کرده و در بسیاری از موارد حتی فراتر و سریع‌تر از انتظار مقنن محترم عمل کرده و در این مسیر هماهنگی کامل با مراجع ذی‌صلاح نظام به‌ویژه شورای عالی امنیت ملی داشته و همه اقدامات خود را به مقامات ذی‌صلاح متعددا گزارش کرده است».
‌ صالحی به جلسه کمیسیون آمد، سخنگو نبود
سازمان انرژی اتمی در توضیحات در این زمینه به جلسه‌ای که صالحی با اعضای این کمیسیون داشته اشاره کرد: «در آخرین نشست کمیسون اصل ۹۰ به تاریخ یازدهم مرداد 1400 که دقیقا در آستانه انتقال مسئولیت از دولت قبلی به دولت جدید برگزار شد، دکتر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی به همراه مدیران مربوطه، دعوت رئیس کمیسیون اصل 90 را اجابت کرده و با وجود اینکه جلسه کمیسیون ابتدا با حضور تنها چهار عضو و در ادامه سه عضو کمیسیون و بدون حضور سخنگوی کمیسیون مذکور برگزار شده بود، سؤالات و ابهامات مطروحه را پاسخ دادند و نهایتا با جمع‌بندی رئیس کمیسیون -که قاعدتا باید مضبوط باشد- مقرر شد سؤالات و جزئیات به صورت مکتوب برای سازمان انرژی اتمی ارسال تا پاسخ داده شود».
‌ موارد ادعایی را کتبا مشخص کنید
بیانیه سازمان می‌افزاید: «صرف‌نظر از زمان اصراری جلسه و عدم نصاب یا رسمیت و جمع‌بندی مضبوط آن، سازمان انرژی اتمی ایران با درنظرگرفتن جایگاه رفیع کمیسیون اصل ۹۰ و لزوم پاسخ‌گویی به آن، باور دارد که شأن کمیسیون یادشده فراتر از مرزبندی‌های سیاسی است و در رسیدگی به موضوعاتی مانند هسته‌ای، همه مصالح و جوانب مختلف آن از جمله ابعاد ملی، بین‌المللی، سیاسی و امنیتی را مدنظر قرار می‌دهد. براساس‌این مجددا و بنا بر جمع‌بندی تازه‌ترین نشست مشترک، انتظار دارد موارد ادعایی ترک فعل را کتبا و مشخصا به سازمان انرژی اتمی ایران منعکس کنند تا مستدلا و مستندا و به‌ دور از فضاسازی، در راستای مطالبه همیشگی مقام معظم رهبری مبنی بر یک‌صدایی دولت و مجلس پاسخ‌های لازم داده شود».
سازمان انرژی اتمی ایران پیش‌تر درباره جلسه‌ روز دوشنبه ۱۱ مرداد کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی درباره ارزیابی نحوه اجرای قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» توضیحاتی ارائه کرده بود. خضریان همان روز دوشنبه بود که اظهارات خود علیه عملکرد دولت و عملا علیه عملکرد وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی را مطرح کرد؛ اما سازمان انرژی اتمی صحبت‌های خضریان را برداشت شخصی او خواند. در توضیحات سازمان آمده بود: «بنا بر اعلام دفتر امور مجلس و معاهدات هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران، جلسه‌ای با دعوت کمیسیون اصل 90 قانون اساسی و با حضور دکتر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، رئیس و سه نفر از اعضای کمیسیون و نمایندگانی از سازمان پدافند غیرعامل و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در روز دوشنبه یازدهم مرداد برگزار شد و اقدامات فنی سازمان انرژی اتمی ایران و نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مورد بررسی قرار گرفت و رئیس و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس این سازمان به سؤالات مطرح‌شده پاسخ دادند و مقرر شد سؤالات بیشتر و تفصیلی به‌ منظور پاسخ‌گویی برای سازمان انرژی اتمی ارسال شود». سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: «اظهارات منتشرشده از سوی سخنگوی محترم کمیسیون اصل 90 در این زمینه در روز جاری، به‌ نظر ناشی از برداشت شخصی ایشان نسبت به مباحث مطروحه در این نشست است».
‌ خضریان: دولت به دلیل اعتماد به غرب قانون را درست اجرا نکرد
خضریان بعد از جلسه کمیسیون با اشاره به جلسه امروز کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، گفته بود: «این قانون چنانچه درست اجرا شود، در عمل می‌تواند تحول مهمی در برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کرده و نقش مؤثری در روند مذاکره برای رفع تحریم‌ها داشته باشد. با این حال تحقق این ظرفیت در این قانون با چالش‌هایی مواجه بوده است و متأسفانه دولت به دلیل اعتماد بیش از اندازه به غرب، این قانون را به‌درستی اجرائی نکرده است». خضریان که طبق بیانیه سازمان انرژی اتمی در جلسه غیبت داشته است، افزود: «در این جلسه رئیس سازمان انرژی اتمی توضیحاتی درباره آخرین وضعیت اجرای این قانون و همچنین شرایط فعلی تأسیسات هسته‌ای و همچنین شرایطی که این تأسیسات پس از اقدامات تروریستی داشته است، ارائه داد». ‌او تأکید کرد: «آنچه از جلسه برمی‌آید و براساس دلایل مذکور سازمان انرژی اتمی از برنامه پیش‌بینی‌شده در قانون به دلایل مختلف عدول کرده است و نتوانسته به مر قانون عمل کند و مقرر شد در ادامه کمیسیون دراین‌باره تصمیمات لازم را اتخاذ کرده و براساس قانون عمل کند». علاوه بر خضریان، در روزهای گذشته حسن شجاعی علی‌آبادی، رئیس کمیسیون اصل 90 نیز گفته بود: «برخی گزارش‌ها مبنی بر تخطی سازمان انرژی اتمی از اجرای کامل برخی از مواد قانون اقدام راهبردی به کمیسیون واصل شده است».
‌ مانع مصوبه سر راه مذاکرات
مقامات سازمان انرژی اتمی و نیز مقامات وزارت خارجه همواره تأکید داشته‌اند که مصوبه مجلس را اجرا کرده‌اند و حتی در گفت‌وگوها با تریبون‌های خارجی گفته‌اند مسئله قانونی است که باید دولت اجرا کند؛ اما مسئله اختلاف دولت و مجلس بر سر این مصوبه از پیش از تصویب آن کلید خورد و ادامه هم داشت. اواخر دولت روحانی، حتی شخص رئیس‌جمهور سابق نیز تأکید کرد این مصوبه مانعی بر سر راه گفت‌وگوهاست و حتی شروع بحث دراین‌باره را از نقاطی خواند که باعث شد دولت نتواند مسیر خود در رفع تحریم‌ها را به‌درستی بپیماید؛ اما مجلسی‌ها تأکید دارند که این مصوبه در جهت رفع تحریم‌هاست، با اینکه یکی از بندهای آن، عملا پیش از شروع مذاکره، گفت‌وگو درباره احیای برجام را دچار چالش اساسی می‌کرد؛ اگر توافق موقت ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آن زمان شکل نگرفته بود؛ اما اکنون هم دولت روحانی تمام شده است و هم با پایان مدت‌زمان توافق دولت پیشین و آژانس، این توافق در وضعیت تعلیق به سر می‌برد. رئیس‌جمهور البته در مراسم تحلیف خود گفت از هر طرح دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها استقبال می‌کند؛ اما اگر دولت تازه اصولگرا بخواهد به شعارها و مواضع پیشین اصولگرایان پایبند بماند و طبق قرائت حامیان این طرح به مذاکرات بپردازد، مشخص نیست چگونه خواهد توانست این وعده را عملی کند و مذاکراتی را که در دولت روحانی تا یک‌قدمی احیای برجام رسید و با همین فشارها متوقف شد، به نتیجه برساند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها