رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 558290

خداوند را کنار خودم حس کرده‌ام

جواد نکونام: چه بهانه‌ای برای کار کردن، مهم‌تر از مردم خوزستان؟/شغلی جز فوتبال ندارم

ساعت 24-جواد نکونام پس از قهرمانی در جام حذفی گفت: برای اینکه به اهداف بزرگ برسید باید بازیکنانی با تفکرات بزرگ داشته باشید. شما نمی‌توانید به چیزهای کوچک فکر کنید و به موفقیت‌های بزرگ برسید.

html>

جواد نکونام با دست خالی، کار بزرگی کرد. به ترکیب فولاد در بازی استقلال نگاهی بیاندازید. بازیکنانی چون سعادت حردانی، سینا شاه عباسی، زبیر نیک نفس و... در ترکیب این تیم بودند، بازیکنانی اگر جای دیگری بودند، به آنها چندان بها داده نمی‌شد. همین نیک نفس از ذوب‌آهن کنار گذاشته شد و نیم فصل تیم نداشت ولی نکونام او را به فولاد برد و احیایش کرد. درباره فرشاد احمدزاده هم همین اتفاق افتاد. پرسپولیس او را نخواست و به تراکتور رفت. در تبریز هم اتفاقات برایش خوب پیش نرفت. همه فکر می‌کردند فوتبالش تمام شده اما در فولاد احیا شد و حالا جزو ستاره‌های لیگ است. از این اتفاقات در دو سال گذشته در فولاد زیاد رخ داده. وحید حیدریه از ملوان به فولاد آمد و حتی انتقاداتی به این انتقال شد اما او جزو خوب های این تیم بود. انتقال سیناه شاه عباسی از لیگ دسته دو به اهواز، در ابتدا یک شوخی به نظر می رسید. او اما نه تنها فصل موفقی داشت که در فینال حذفی هم فیکس بازی کرد و جزو بهترین‌ها بود. بعد از قهرمانی فولاد در جام حذفی، با جواد نکونام سرمربی موفق این باشگاه گفت و گویی داشتیم و او نکات جالبی درباره تیمش و همینطور نگرش بازیکنان به زبان آو

*آقای نکونام مسیرتان را در مربیگری کاملا درست پیش می‌روید. نساجی را به لیگ برتر آوردید. سال گذشته با فولاد سهمیه حضور در لیگ قهرمانان گرفتید و امسال هم این تیم را قهرمان جام حذفی کردید. همین مسیر را بروید قطعا به قهرمانی در لیگ برتر هم ختم می‌شود.

همیشه خداوند را کنار خودم حس کرده‌ام. هر چه دارم از اوست. در روزهای سختی به من و تیمم کمک کرده است. در دوران حضور در نساجی هیچکس باور نمی‌کرد به لیگ برتر صعود کنیم. از تیم دوم جدول 7 امتیاز کمتر داشتیم. روز اولی که گفتم می‌خواهیم صعود کنیم خیلی‌ها گفتند شوخی می‌کند ولی من حرفم را زدم. گفتم کسانی که فکر می‌کنند نمی‌توانیم، همین الان تیم را ترک کنند. با تلاش و همت بازیکنان، باشگاه، کمک خدا و همینطور حمایت هواداران موفق شدیم به لیگ برتر بیائیم. دو فصل قبل با کمبودهای زیادی کارمان را در فولاد شروع کردیم. در بعضی پست‌ها بازیکن نداشتیم و مجبور شدیم پست بعضی بازیکنان را تغییر دهیم. با وجود فشار و توقعات که بود، توانستیم در روز آخر سهمیه حضور در آسیا را بگیریم. امسال در مقطعی از فصل حتی بازیکن روی نیمکت نداشتیم و از تیم‌های پایه فولاد بازیکن گرفتیم تا لیست‌مان کامل شود. هم مصدومیت و هم کرونا آسیب بزرگی به فولاد زد ولی تلاش ما قوی‌تر از مشکلات بود. یکی از هدف‌های اصلی من تغییر نگرش بازیکنان بود.

*چرا؟

برای اینکه به اهداف بزرگ برسید باید بازیکنانی با تفکرات بزرگ داشته باشید. شما نمی‌توانید به چیزهای کوچک فکر کنید و به موفقیت‌های بزرگ برسید. بنابراین ما تلاش کردیم تا نگرش بازیکنان را تغییر دهیم. در اره بعضی ها نتوانستند با خواسته‌های ما کنار بیایند و فولاد را ترک کردند. بازیکنانی که ماندند به همه ایران نشان دادند می‌توان در سخت‌ترین شرایط، کارهای بزرگ کرد. برای تک تک بازیکنانم خوشحالم، به این دلیل که حالا همه آنها را باور می‌کنند. حق ما در آسیا صعود بود. وقتی حذف شدیم، دغدغه‌مان این بود چطور بازیکنان با شکست کنار بیایند و آماده بازی‌های مهم لیگ و حذفی باشند. ممکن بود آن حذف اثر بدی داشته باشد چون ما خوب بودیم و با بدشانسی محض نتوانستیم به دور بعد برسیم. به بازیکنانم افتخار می‌کنم که با قهرمانی در جام حذفی نشان دادند هیچ مشکلی نمی‌تواند مانع از موفقیت‌شان شود.

*این درست است که شما از ساعت 8 صبح تا گاهی وقت‌ها بامداد روز بعد کار می‌کنید؟

برای موفقیت در فوتبال باید تلاش کرد. وقتی شما مسئولیت کاری بزرگ داشته باشید و بدانید طرفداران چقدر با بردها و باخت‌هایتان خوشحال یا ناراحت می‌شوند، باید تمام زمان خودتان را صرف آن کنید.

*شما شغل دومی ندارید. این نکته‌ای است که باعث شده تمرکزتان فقط و فقط روی فوتبال باشد.

فوتبال شغل من است. در زمان بازیگری هم شغلی جز فوتبال نداشتم که بخواهد تمرکزم را بگیرم. این جزو عادات من است. از طرفی وقتی شما می‌توانید دل مردمی که با انواع و اقسام مشکلات مواجه هستند را شاد کنید، بیش از توان خود را می‌گذارید. چه بهانه‌ای مهمتر از مردم خوزستان؟ همیشه به بازیکنانم گفتم به خاطر این مردم از جان مایه بگذارید که خدا را شکر این اتفاق افتاد.

*نگاهی به لیست فولاد انداختیم. بازیکنانی امسال در فولاد بازی کردند که شاید خیلی ها هنوز اسم‌شان را هم نشنیده باشند.

خوزستان پر از بازیکن مستعد است ولی همانطور که گفتم نگرش بازیکنان هم مهم است. در این مسیر بازیکنانی با ما بودند که نشان دادند آن تفکر بزرگ شدن را ندارند و بنابراین مجبور شدند ما را ترک کنند. در مقابل بازیکنان دیگری بودند که خودشان را نشان دادند و هنوز کنار ما هستند. در فولاد همیشه اصرار من این بوده نام‌ها بازی نمی‌کنند و عملکردها ملاک هستند. به همین دلیل همه بازیکنان با انگیزه بودند و بعضی از آنها مجابمان کردند تا در ترکیب ثابت باشد.

*خیلی‌ها پیش بینی می‌کردند جام برای استقلال باشد، نه فولاد.

استقلال هم تلاش خود را کرد ولی ما به لحاظ فنی عملکرد بهتری داشتیم. در اواخر بازی چند موقعیت عالی از دست دادیم. در 90 دقیقه باید کار را تمام می‌کردیم. برای این برنامه پلن‌ها و نقشه‌های خود را داشتیم. بارها و بارها با بازیکنان مسایل تاکتیکی و فنی را مرور کردیم. برای شکست دادن استقلال پرمهره ما باید یک تیم می بودیم. از بازیکنانم تشکر می‌کنم. دستورات ما را مو به مو اجرا کردند. فقط در زدن ضربات آخر بدشانس بودیم. در لیگ قهرمانان هم ما باید النصر و السد را شکست می دادیم ولی به خاطر همین گل نکردن توپ‌هایمان شانس موفقیت را به آنها دادیم.


*آینده جواد نکونام چه می شود؟ از فولاد یکجورهایی خداحافظی کردید. می مانید یا می روید؟

یک فصل سخت و پرفشار را داشتیم. تازه به تهران برگشته‌ام. الان فقط می خواهم ریکاوری ذهنی کنم. به موقع در این باره صحبت خواهم کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها