رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 558295

ترقی:لزوم هماهنگی تیم اقتصادی رئیسی با تیم سیاست خارجی /گرایش سیاسی در تعیین کابینه اثرگذار نیست

بازگشت پرونده برجام به شورایعالی امنیت ملی در دولت رئیسی؟

ساعت 24-حمیدرضا ترقی از اعضای حزب موتلفه اسلامی بر این باور است که نظام تا حدود زیادی تکلیف برجام را مشخص کرده است بنابراین به نظر می رسد پرونده برجام باید از وزارت خارجه به شورای عالی امنیت ملی منتقل شود.

html>

براساس آنچه هیات رئیسه مجلس اعلام کرده است لیست وزرای پیشنهادی باید تا ساعاتی دیگر به صحن مجلس برسد. اما رئیسی با چه تیم اقتصادی و سیاسی دولتش را آغاز خواهد کرد؟ تکلیف پرونده هسته ای چیست و پیام دو حکم ریاست دفتری و معاون اولی چیست؟

حمیدرضا ترقی از چهره های سیاسی اصولگرا ضمن تایید برخی گمانه زنی ها و پیش بینی ها درباره کابینه رئیسی، بر این باور است که برخی گمانه زنی ها و پیش بینی ها لزوما درست نیست و چه بسا موجب سردرگمی مردم، مجلس و حتی دولت شود.

عضو حزب موتلفه می گوید بخشی از این پیش‌بینی‌ها مربوط به گمانه‌زنی‌ها و تحلیل و القاء افراد به افکار عمومی جامعه است که به نظر می رسد چندان کار درستی نیست.ملاک رئیسی در انتخاب وزرا، کارآمدی و داشتن روحیه جهادی برای عبور از مشکلات کشور است.

این عضو حزب موتلفه اسلامی گریزی به اولویت رئیسی در حوزه سیاست خارجی می زند و می گوید ، اولویت وزارت خارجه از نظر آقای رییسی، توجه به کشورهای اسلامی، جبهه مقاومت و کشورهای آسیا است.

مشروح این گفتگو را بخوانید؛

**********

آقای ترقی! بنا بر آنچه مجلس اعلام کرده تا ساعاتی دیگر لیست وزرای پیشنهادی علنی می شود.پیش بینی شما از کابینه رئیسی چیست؟

به هر حال باید تا چند ساعت صبر کرد. متاسفانه پیش بینی های نادرستی که صورت گرفته موجب سردرگمی مردم و مجلس و دولت شده است. بخشی از پیش‌بینی‌ها مربوط می شود به اطلاعاتی که افراد نزدیک نسبت به روند انتخاب کابینه و اعضای آن داشتند. بخشی از این پیش‌بینی‌ها مربوط به گمانه‌زنی‌ها و تحلیل و القاء افراد به افکار عمومی جامعه است که به نظر می رسد چندان کار درستی نیست.

اگر واقعا اطلاعی از تصمیم گیری‌های تیم مسئول در این زمینه در دولت آقای رئیسی ارائه شود اگر مصلحت باشد مشکلی ندارد اما به نظر می رسد این نوع القائات به جامعه، ابتدا اینکه توقعاتی را به وجود می آورد، افراد را در نزد افکار عمومی بالا و پایین می برد و برخی ها را بی جهت بزرگ و برخی را بی جهت کوچک می کند. در نتیجه از نگاه بنده آثار خوبی در جامعه ندارد.

پیام دو حکم ابراهیم رئیسی

*دو حکم آقای رئیسی در خصوص انتصاب آقای مخبر به عنوان معاول اول و آقای اسماعیلی به عنوان رئیس دفتر ریاست جمهوری را چگونه ارزیابی می کنید؟

مشخص شدن معاون اول و رئیس دفتر ریاست جمهوری، نشان دهنده این است که آقای رئیسی در راستای همان توصیه مقام معظم رهبری مبنی براینکه دولت، دولت وفاق باشد و نسبت به همه جریانات سیاسی و همه گروه های متغایر در جبهه انقلاب خوشبین باشد، سعی کند اینها را به هم نزدیک کند و در بین اینها تفاهم و خوشبینی به وجود بیاورد، عمل کرد و این سیاستی است که بر تعیین کابینه و اعضای هیئت دولت حاکم است.

گرایشات سیاسی و جناحی کم اثرترین شاخص در تعیین کابینه خواهد بود

همانطور که آقای رئیسی اشاره کردند ملاکشان در انتخاب وزرا، کارآمدی و داشتن روحیه جهادی برای عبور از مشکلات کشور است . یقینا گرایشات سیاسی و جناحی کم اثرترین شاخص در تعیین کابینه خواهد بود بنابراین ما باید انتظار داشته باشیم کابینه ای تعیین شود که بتواند در گام اول، وفاق را در بین همه نیروها پدید بیاورد دوم اینکه از کارآمدی لازم برای حل مشکلات کشور برخوردار باشد به ویژه در حوزه اقتصاد که امروز مردم بیشترین مشکل را در این زمینه دارند. در نتیجه تیمی باشد که با هماهنگی و هم افزایی کامل، قادر به حل مشکلات اقتصادی کشور باشد.

اولویت وزارت خارجه از نظر رئیسی

*ارزیابی شما از گزینه های وزارت خارجه دولت رئیسی از امیرعبداللهیان، صفری و ... چیست؟

وزارت خارجه از نظر آقای رییسی، اولویتش، توجه به کشورهای اسلامی، جبهه مقاومت و کشورهای آسیا است. بنابراین کسی که در این حوزه آشنایی و شناخت بیشتری داشته باشد و بتواند مراودات جمهوری اسلامی را با اینها تقویت کند طبیعتا در اولویت است. نکته دوم در ارتباط با اولویت، بحث تقویت سفارتخانه های ما در حوزه نمایندگان اقتصادی است که وزارت خارجه باید از فعالیت صرفا سیاسی، کمی فراتر برود و این سفارتخانه ها باید بتوانند فعالیت اقتصادی داشته باشند و تعاملات اقتصادی بین ایران و کشورهای جهان را افزایش دهند.

رئیسی در حوزه سیاست خارجی به معاون سیاسی و اقتصادی قوی نیاز دارد

بنابراین طبیعتا معاون اقتصادی قوی می خواهد تا بتواند این کار را دنبال کند. از سوی دیگر به معاون سیاسی هم نیاز دارد که معمولا در حوزه سیاست خارجی و مذاکرات و تعاملات بین المللی با نگاه سیاسی و اشراف به مسائل حوزه سیاست بین الملل بتواند این وزارتخانه را تقویت کند. در نتیجه در وزارت خارجه باید از ترکیبی استفاده شود که این ترکیب بتواند همه ابعاد وزارت خارجه را تأمین کند.

لزوم هماهنگی تیم اقتصادی رئیسی با تیم سیاست خارجی اش

*ضرورت هماهنگی تیم سیاست خارجی و تیم اقتصادی را چگونه می بینید؟

یقینا بخشی از تعاملات اقتصادی ما با سایر کشورها انجام می پذیرد بنابراین هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت با شخصی که می خواهد فعالیت های اقتصادی خارجی را دنبال کند بسیار مفید است و می تواند باعث هم افزایی شود و هماهنگی لازم را پدید آورد به گونه ای که ما در بحث صادرات و تعاملات مالی مان با کشورهای خارجی بتوانیم به نحوی بهتر و هماهنگ تر عمل کنیم.

پرونده برجام باید از وزارت خارجه به شورای عالی امنیت ملی منتقل شود

پیش بینی شما از بحث برجام و اف ای تی اف در دولت آقای رئیسی که ارتباط تنگاتنگی با مشکلات اقتصادی کشور دارد، چیست؟

در ارتباط با با بحث برجام باید گفت نظام تا حدود زیادی تکلیف برجام را مشخص کرده است اولا به نظر می رسد که پرونده برجام باید از وزارت خارجه به شورای عالی امنیت ملی منتقل شود. نکته دوم اینکه مذاکرات براساس عزت، مصلحت و سیاست هایی که مقام معظم رهبری تعیین کرده‌اند دنبال شود همانطور که تاکید کردند تا غربی ها و آمریکا به تعهداتشان در برجام عمل نکنند بازگشت به برجام هیچ فایده ای نخواهد داشت.

از این رو به نظر می رسد الان مهمترین خواسته دولت برای پیگیری مسئله برجام، عمل به تعهدات غربی ها است که آنها در عمل به تعهداتشان در برجام کوتاهی کردند در حالی که ایران به تعهداتش در برجام عمل کرده است. بنابراین تا زمانی که غربی ها چه اروپایی ها و چه آمریکا به تعهداتشان عمل نکنند به نظر نمی‌رسد باب مذاکره به این راحتی باز شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها