رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 558949

طالبان: همچنان آماده گفت‌وگو با دیگر طرف‌ها هستیم/ باید نظام اسلامی مستقل برپا شود

ساعت۲۴-سخنگوی دفتر سیاسی طالبان ضمن در گفت‌وگو با یک پایگاه خبری عربی ضمن اعلام آمادگی برای گفت‌وگو با سایر طرف‌ها، تصریح کرد که باید یک نظام اسلامی مستقل برپا شود.

html>

«محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در گفت‌وگو با پایگاه خبری «عربی 21»، تصریح کرد که پیشروی تکان‌دهنده نیروهای طالبان علیه دولت کابل طی روزهای اخیر، اغلب بدون هیچ درگیری حاصل شده است.

وی قربانی شدن شمار زیادی از مردم افغانستان در جریان سیطره طالبان بر ولایت‌های مختلف این کشور و مراکز آن‌ها را تکذیب کرد و در عین حال گفت که هزاران نفر به صفوف نیروهای طالبان پیوسته‌اند و از نظر این گروه، راه برای گفت‌وگو با سایر طرف‌ها هنوز باز است.

نعیم بدون اشاره و توضیح در خصوص جزئیات و سازکارهای طالبان در مرحله فرارو، تصریح کرد که هدف از این پیشروی‌ها، این است که ملت، خود سرنوشتش را رقم بزند. باید یک نظام اسلامی مستقل برای حل مشکلات ملت برپا شود و برپایی چنین نظامی خواست مردم افغانستان است.

وی «دولت کابل» را مسئول سقوط خود در قبال پیشروی نیروهای طالبان دانست و گفت: «این صحنه از سوی دولت کابل آغاز شد که در روز دوم عید، در زمانی که ما عملیات را متوقف و صدها زندانی را آزاد کرده بودیم، اعلام جنگ کرد».

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان با رد توصیف تحولات اخیر در این کشور به تشدید اقدام علیه دولت، افزود: «اکنون همه اوضاع در افغانستان را مشاهده می‌کنند. ولایات مختلف تقریبا بدون هیچ جنگی به مجاهدان می‌پیوندند. اکنون شدت پیوستن و استقبال مردمی تسریع شده است».

روز گذشته مراکز ولایت‌های بلخ، فاریاب، دایکندی، ‏لغمان و ننگرهار، به دست طالبان افتاد‎.‎

با سقوط مرکز این ولایت‌ها، شمار ولایت‌هایی که در حال حاضر در کنترل طالبان قرار دارد، به ۲۶ ‏ولایت رسیده است‎.‎

منابع محلی، می‌گویند که بیش‌ترین مرکز شهرها، بدون درگیری به طالبان واگذار شده است. ‏شنبه‌شب لشگر ۲۰۹ شاهین در بلخ نیز به دست طالبان افتاد‎.‎

تاکنون تنها ولایت‌های کابل، پروان، کاپیسا، پنجشیر، خوست، نورستان و بامیان در ‏کنترل حکومت افغانستان باقی مانده است‎.‎

با این حال، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده، گفته است که هر گونه اقدام طالبان علیه ‏نیروهای امریکایی در افغانستان، با پاسخ فوری و قوی نظامی ایالات متحده مواجه خواهد شد‎

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها