رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 559048

طالبان تکلیف افغانستان را مشخص کرد؛اظهارات مهم سخنگوی این گروه درباره نحوه تشکیل حکومت اسلامی

ساعت24-رئیس دفتر سیاسی طالبان اعلام کرد، پیروزی سریع این جنبش بر دولت افغانستان دستاوردی بی نظیر محسوب می‌شود اما آزمون واقعی برای حکومتی کارآمد از هم اکنون شروع می‌شود.

html>

به نقل از سایت العربیه، در پی سقوط افغانستان به دست طالبان، عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی این جنبش در بیانیه کوتاه ویدئویی گفت، این پیروزی که طی آن ظرف یک هفته تمامی شهرهای اصلی سقوط کردند، به طور غیر منتظره‌ای سریع بود و در جهان سابقه نداشت اما "آزمون واقعی اکنون با برآوردن انتظارات مردم و خدمت به آنها از طریق حل مشکلاتشان آغاز می‌شود".

از سوی دیگر، سهیل شاهین، سخنگوی طالبان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، این جنبش در حال مذاکره است تا "دولتی اسلامی فراگیر و باز" در افغانستان تشکیل شود.

وی گفت: دولت جدید افغانستان شامل افرادی خواهد بود که اعضای طالبان نیستند.

شاهین گفت: وقتی می‌گوییم حکومت اسلامی شامل همه افغان‌ها می‌شود، این بدان معناست که سایر افغان‌ها نیز در دولت مشارکت دارند.

وی تأکید کرد که ذکر هرگونه نام زودهنگام است، اما خاطرنشان کرد که طالبان تلاش می‌کند برخی از "چهره‌های شناخته شده" را در کابینه جدید وارد کنند.

به گفته شاهین، افسران ارتش و پلیس افغانستان که سلاح‌هایشان را تحویل می‌دهند و آماده خدمت در دولت جدید هستند، از عفو و ضمانت جان و مال خود برخوردار خواهند شد.

شاهین این اظهارات را پس از کنترل کابل بر اکثر ولایت‌های افغانستان و یورش به کابل مطرح کرد.

العربیه همچنین به نقل از یک سخنگوی طالبان گفت: ما از رئیس جمهور غنی خواسته‌ایم که قدرت را به صورت مسالمت آمیز واگذار کند تا از خلأ در زمینه امنیت جلوگیری شود، اما وی فرار کرد."

حامد کرزای، رئیس جمهوری پیشین افغانستان رسما اعلام کرد، شورای هماهنگی متشکل از شخص وی، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی صلح و گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی تشکیل شد و هدف از تشکیل این شورا تضمین انتقال قدرت به صورت مسالمت‌آمیز است.

وی از نیروهای امنیتی افغانستان و نیروهای طالبان خواست، کنترل اوضاع را در دست داشته و اجازه ندهند جان و مال مردم به خطر افتد تا قدرت به شکل مسالمت آمیز و در امنیت منتقل شود.

در مقابل یک منبع در طالبان هم اعلام کرد، دولت انتقالی قابل قبول نیست. مسوولانی هم در طالبان به رویترز گفتند، این جنبش انتظار دارد قدرت را کامل در اختیار بگیرد.

طالبان پس از پیشروی‌ها در افغانستان و تسلط بر ولایت‌های مختلف این کشور، روز یکشنبه وارد کابل، پایتخت این کشور و آخرین شهر و ارگ ریاست جمهوری شد و اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان هم از کشور گریخت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها