رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 560290

آمار ابتلا به زگیل تناسلی در جمعیت فعال جنسی

ساعت24- یک متخصص مجاری ادراری و تناسلی از ابتلای ۳۰ تا ۵۰ درصد جمعیت فعال جنسی ایران به زگیل تناسلی خبر داد.

html>

یک متخصص مجاری ادراری و تناسلی از ابتلای ۳۰ تا ۵۰ درصد جمعیت فعال جنسی ایران به زگیل تناسلی خبر داد.

دکتر شهریار ناطق، جراح و متخصص کلیه، مجاری ادراری و تناسلی:

احتمال 15 تا 20 درصدی انتقال زگیل تناسلی با هر بار رابطه جنسی

* (درباره آمار ابتلا به زگیل تناسلی در ایران): متاسفانه به دلیل تابوهای فرهنگی موجود در جامعه ما، آمار دقیقی از ابتلا به زگیل تناسلی در کشورمان وجود ندارد. اما به طور کلی می توان گفت حدود 30 تا 50 درصد جمعیت فعال جنسی کشور می توانند به این بیماری مبتلا باشند. این در حالی است که با هر بار برقراری رابطه جنسی، احتمال 15 تا 20 درصدی انتقال زگیل تناسلی وجود دارد.

* حتی اگر ضایعه آشکار زگیل تناسلی در افراد وجود نداشته باشد، بازهم ممکن است که آنها ناقل ویروس عامل بروز این بیماری باشند. همچنین در سطح جهان مشاهده شده است که 70 درصد خانم ها حداقل یک بار در طول عمر خود به زگیل تناسلی مبتلا می شوند.

* عامل بیماری بیش از 90 درصد زنانی که به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند، دچار شدن آنها به ویروس پاپیلومای انسانی است. این در حالی است که سرطان دهانه رحم دومین سرطان شایع در زنان بعد از سرطان سینه است و اولین عامل مرگ زنان بر اثر سرطان نیز همین سرطان دهانه رحم است.

* (با تاکید بر این که استفاده از کاندوم صرفا تا 50 درصد می تواند جلوی انتقال زگیل تناسلی را بگیرد): با توجه به این که کاندوم تمامی ناحیه جنسی را پوشش نمی دهد، استفاده از این وسیله فقط تا 50 درصد می تواند جلوی ابتلا به زگیل تناسلی را بگیرد. البته استفاده از کاندوم صد در صد می تواند جلوی انتقال هپاتیت، ایدز و سوزاک را بگیرد و اساسا استفاده از این وسیله برای حفاظت از روابط جنسی بسیار مهم است.

* زگیل تناسلی می تواند عامل ایجاد سه نوع سرطان در بدن باشد؛ از جمله سرطان دهانه رحم، سرطان دهانه مقعد و سرطان های دهان و گلو. سرطان اول صرفا در خانم ها بروز پیدا می کند، اما احتمال بروز دو سرطان بعدی در آقایان نیز وجود دارد.

* با توجه به این که بیشترین سرطانی که زگیل تناسلی ایجاد می کند، سرطان دهانه رحم است، بنابراین می توان گفت ابتلا به زگیل تناسلی برای زنان خطرناکتر از مردان است. اما باید توجه داشت که زگیل تناسلی از روابط افراد هم جنس با یکدیگر چه زن با زن و چه مرد با مرد نیز منتقل می شود و اتفاقا سرطان دهانه مقعد بیشتر در مردانی دیده می شود که به این روابط دست می زنند.

* بهترین درمان برای ضایعاتی که منجر به ایجاد سرطان دهه رحم می شوند، استفاده از روش فریز کردن است، اما در مواردی که زگیل تناسلی شدید باشد، جراحی کردن نیز می تواند گزینه مفیدی باشد. البته باید توجه داشت که وقتی ضایعه زگیلی حذف می شود، هنوز فرد درمان نشده است و ویروس پاپیلومای انسانی در عمق پوست وجود دارد.


رکنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها