رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 560708

۹ ویژگی که افراد موفق را از بقیه متمایز میکند

ساعت 24-در این گزارش از ویژگی‌های غیر منتظره‌ای خواهیم گفت که در بین افراد موفق مشترک هستند.

خبر
html>

اگر بپرسند آن چیست که کسی را موفق و استثنایی می‌کند، ممکن نیست به توان یک پاسخ خاص به این سؤال داد. چون می‌تواند ترکیبی از تیزهوشی و خوش شانسی، کاریزما و خصوصیات رهبری، جذابیت ظاهری، و توانایی نگاه به دنیا از دریچه‌ی ایهام باشد. هیچ فرمول دقیقی در کار نیست؛ با این وجود نمی‌توان وجود ویژگی‌های مشترکی را انکار کرد که به ما کمک می‌کنند افراد موفق را در یک جمع از بقیه تشخیص دهیم.

در این گزارش از ویژگی‌های غیر منتظره‌ای خواهیم گفت که در بین افراد موفق مشترک هستند.

۱- عینک را به لنز ترجیح می‌دهند

این ادعا درباره‌ی مرتبط بودن عینک زدن افراد و میزان هوش آن‌ها نه یک کلیشه بلکه یک حقیقت ثابت شده است. باور می‌کنید یا نه، احتمال شرکت در ورزش‌های پرجنب و جوش در عینکی‌ها کمتر است و ممکن است به جایش ماندن در خانه و خواندن کتاب را ترجیح دهند. کتاب دوست‌ها عینک را به لنز ترجیح می‌دهند، چون لنز به تعویض مکرر و مراقبت زیاد نیاز دارد. به علاوه، افراد روشنفکر از عینک زدن خجالت نمی‌کشند.

۲- زیاد نه می‌گویند

پای موفقیت که به میان باشد، تنظیم وقت اهمیت زیادی پیدا می‌کند، حتی اگر اینطور به نظر بیاید که دارید دیگران را از خودتان ناامید می‌کنید. وارن بافت، میلیاردر مشهور یک بار گفته بود: «فرق بین آدم‌های موفق و خیلی موفق این است که خیلی موفق‌ها تقریباً به همه چیز نه می‌گویند.» گذشته از این ها، بله گفتن به همه چیز ممکن است به اعتبار شما لطمه بزند، چون مسئولیت هایتان را آنقدر زیاد می‌کند که از پا درمی آیید.

۳- لباس‌های تکراری می‌پوشند

همه دیده ایم که بسیاری از کسانی که به موفقیت بزرگی دست یافته اند ترجیح می‌دهند از سر تا پا طبق مد روز نپوشند. گذشته از این ها، توجه به مد و فشن هم وقت گیر است و هم ذهن را درگیر می‌کند و بنابراین هزینه‌هایی دارد که البته قابل اجتناب است. علتش هم این است که اولاً ترندها زودگذرند و می‌توانند به سرعت تغییر کنند و تا مشغول پیدا کردن لباس دیگری از یک مجموعه‌ی تولید محدود هستید، جای خود را به ترند جدیدی دهند. ثانیاً باید هر روز وقت ارزشمندتان را صرف ست کردن لباس هایتان کنید.

مثلاً زاکربرگ، مدیر عامل فیسبوک، به علاقه اش به تیشرت‌های خاکستری مشهور است. استیو جابز با پیراهن‌های آستین بلند مشکی اش که آن‌ها را همیشه با شلوار جین و یک جفت کتانی می‌پوشید، شناخته می‌شد. در عین حال، ست گودین تاجر آمریکایی و نظریه پرداز برجسته‌ی حوزه‌ی بازاریابی را داریم که ترجیح می‌دهد اندکی متمایز باشد و به همین دلیل همیشه جوراب‌هایی با رنگ‌های تند به پا می‌کند و ثابت کرده از «متفاوت بودن» نباید ترسید.

۴- الگوی خواب شان نرمال نیست

افراد نخبه اغلب یک عادت خاص دیگر هم دارند: یک برنامه خواب منحصر به فرد. نیکولا تسلا بیشتر از ۲ ساعت در روز نمی‌خوابید و لئوناردو داوینچی ۲۰ دقیقه‌ای می‌خوابید و بعد از آن ۴ ساعت مشغول کار می‌شد و این چرخه تکرار می‌شد. آلبرت اینشتین ۱۰ ساعت یا بیشتر می‌خوابید.

سخت می‌شود گفت این عادت‌ها تأثیری در نبوغ شان داشته یا نه، اما تحقیقات نشان داده آدم‌ها ذاتاً برای ۸ ساعت خواب مداوم طراحی نشده اند. بنابراین، آزمایش کردن با برنامه‌ی خواب خود شاید آنقدرها فکر دیوانه واری نباشد.

۵- برای افزایش راندمان خود از ترفندهای نامتعارفی استفاده می‌کنند

بعضی شخصیت‌های برجسته برای حفظ تمرکز خود دست به کارهای بسیار عجیبی زده اند. مثلاً بیل گیتس وقت‌هایی که تحت فشار قرار می‌گیرد دوست دارد خود را در صندلی اش تکان دهد. ایگور استراوینسکی، آهنگساز روس، اما هر بار که احساس می‌کرد به بن بست رسیده، روی سرش می‌ایستاد.

اما همه اش این نیست. فریدریش شیلر، شاعر آلمانی سیب‌های گندیده را در کشوی میز کارش نگه می‌داشت، چون بوی آن برایش «الهام بخش» بود. جاناتان فرانزن، نویسنده‌ی آمریکایی از هدفون ضد نویز و چشم بند استفاده و اینترنت را خاموش می‌کند.

۶- همیشه همه چیز را یادداشت می‌کنند

هم ریچارد برانسون، مؤسس گروه ورجین گلکتیک و هم ارسطو اوناسیس نجیب زاده‌ی یونانی موافق اند که همیشه باید یک دفترچه یادداشت دم دست داشت. برانسون بارها گفته بدون آن دفتر یادداشت معمولی‌ای که همه جا همراه او است، نمی‌توانست شرکت ورجین را (که در سال ۲۰۱۸، ۱۶/۶ میلیارد دلار درآمد داشت) تأسیس کند. اوناسیس هم گفته بود: «همیشه یک دفتریادداشت همراهتان داشته باشید. همه چیز را بنویسید. وقتی ایده‌ای به ذهن تان می‌رسد آن را یادداشت کنید. این یک درس میلیون دلاری است که در دانشکده بازرگانی یادتان نمی‌دهند!»

۷- ورزش‌های نامتعارف انجام می‌دهند

فعالیت بدنی برای حفظ شفافیت ذهنی و سلامت روح و جسم ضروری است. اما بعضی‌ها در نحوه‌ی ورزش کردن پا را از حد فراتر می‌گذارند. مثلاً تیم کوک، مدیرعامل اپل، صبح‌ها ساعت ۴ از خواب بیدار می‌شود تا قبل از کار به باشگاه رود.

سیمون کاول، یکی از برجسته‌ترین چهره‌های صنعت نمایش در انگلیس، ورزش‌های غیر سنتی را ترجیح می‌دهد و به همین خاطر هر روز از درخت بالا می‌رود. نیکولا تسلا انگشتان پایش را صد بار پشت هم فشار می‌داد و اسکار وایلد، نویسنده‌ی ایرلندی با خرچنگ خانگی اش به طور مرتب به پیاده روی می‌رفت.

۸- به ندرت جلسات کاری برگزار می‌کنند

وقتی از مارک کوبان، میلیاردر مشهور آمریکایی خواسته شد یک توصیه به کارآفرینانی کند که در حال رشد و ارتقا هستند، در پاسخ گفت: «نه جلسه‌ای برگزار می‌شود نه تماس تلفنی گرفته می‌شود مگر اینکه قرار باشد پولی پرداخت شود.» جلسات کاری وقت گیرند. آدم‌ها بیشتر اوقات به آن دیر می‌رسند و موضوعات بحث آنقدر زیادند که پرداختن به آن‌ها وقت زیادی می‌طلبد، در حالی که این وقت را می‌توان به شیوه‌ی عاقلانه تری صرف کرد.

در صورت امکان، بهتر است از جلسات حضوری خودداری و به ندرت چنین جلساتی برگزار کنید. اگر چاره‌ای جز برگزاری جلسه نبود، زمان آن را تا حد ممکن کوتاه کنید.

۹- غذاهای خاص (گاه نامتعارفی) را ترجیح می‌دهند

یک نقطه‌ی مشترک این افراد موفق داشتن عادت‌های غذایی عجیب است. استیو جابز هفته‌ها غذای تکراری مثلاً هویج یا سیب می‌خورد. او معتقد بود رژیم غذایی گیاهی سفت و سختش به بدنش اجازه می‌دهد مدت بیشتری تمیز باقی بماند و همین موضوع حمام رفتن او را به یک بار در هفته تقلیل می‌داد. با این وجود کارشناسان معتقدند چنین رژیمی می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. استفن کینگ، نویسنده‌ی آمریکایی دوست دارد قبل از شروع به نوشتن یک تکه چیزکیک بخورد. او هرگز چیزهای لزج مثل صدف خوراکی نمی‌خورد.

منبع: روزیاتو

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها