رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 560840

آغاز اکران «درخت گردو» و «گیسوم»

فیلمی از پیمان معادی و مهران مدیری در سینماها

ساعت 24-دو فیلم «درخت گردو» و «گیسوم» که با یک سال فاصله در سی‌وهشتمین دوره از جشنواره‌های ملی و جهانی فجر به نمایش درآمده بودند، از امروز در سینماها اکران می‌شوند.

خبر
html>

«درخت گردو» فیلمی از محمدحسین مهدویان است که آن را پیش از «شیشلیک» ساخته و در جشنواره فجر سال ۱۳۹۸ رونمایی شده است.

این فیلم روایتی از واقعه بمباران شیمیایی سردشت است که پیمان معادی، مهران مدیری، مینا ساداتی و مینو شریفی از بازیگران اصلی آن هستند.

معادی که برای بازی در این فیلم مدتی مشغول یادگیری زبان کردی بود، در نشست خبری فیلم در جشنواره به همراه مدیری تاکید کردند که حضورشان در «درخت گردو» ادای دین به کردها بوده است.

مدیری در آن نشست خبری که بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ برگزار شد، گفته بود: من در جنگ فقط اجرای نمایش و رانندگی نکردم، بلکه در میدان هم جنگیدم. اصلا یکی از دلایل علاقه‌ام به بازی در این فیلم این بود که خودم زمان بمباران سردشت در بانه بودم و بعد به آنجا رفتیم و از نزدیک اتفاق‌هایی را دیدم.

در درخت گردو سه کودک کُرد بازی کرده‌اند که با توجه به تصویربرداری سکانس‌های بمباران شهر و اتفاقات بعد از آن که مستقیم به بچه‌ها ‌مرتبط است، ساخت فیلم سختی‌های مضاعفی به لحاظ روحی داشته، به طوری‌که مهدویان گفته است، پس از یک سکانس مربوط به حضور بچه‌های شیمیایی شده در حمام مجبور شده بخاطر وارد شدن فشار روحی و روانی زیاد به گروه، کار را برای چند روز تعطیل کند و خود معادی هم بخاطر فشار روحی زیاد چند روزی را در بیمارستان بستری شده بود.

مهدویان درباره «درخت گردو» گفته بود: تلاش کردیم برای اینکه عمق فاجعه سردشت روی پرده سینما نشان داده شود از چیزی کوتاه نیاییم. این فیلم در عین وطن پرستانه بودن نقد حکمرانی هم است و یکی از بهترین جاهایی‌ که می‌شد برای این کار انتخاب کرد، کردستان بود.‌ اقلیت‌ها بابت وطنشان بسیار تاوان دادند و اقوام مرزنشین ما بیش از آن‌ها که در تهران بودند زیان دیدند. دردهای آن‌ها بخاطر همزبان نبودن با پایتخت نشین‌ها شنیده نشده و این اتفاق و ده‌ها اتفاق‌ دیگر به راحتی فراموش شدند.

«درخت گردو» به تهیه‌کنندگی مصطفی احمدی در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد (پیمان معادی) و بهترین بازیگر نقش مکمل زن (مینو شریفی) را کسب کرد.

نشست خبری «درخت گردو» در جشنواره فجر

اما دیگر فیلم جدیدی که روی پرده می‌رود، «گیسوم» به نویسندگی و کارگردانی نوید به‌تویی است که همین امسال در بخش سینمای سعادت سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر (که به دلیل شیوع کرونا با تاخیر یک ساله همراه بود) شرکت داشت.

این فیلم درباره زن جوانی است که پس از مرگ مادرش متوجه می‌شود، پدرش زنده است و برای یافتن پدرش پس از ۳۰ سال مجبور به سفری طولانی می‌شود.

سعید سعدی تهیه‌کنندگی فیلم «گیسوم» را برعهده دارد و پگاه آهنگرانی، شاهرخ فروتنیان، رضا داوودنژاد، مارال بنی‌آدم، حسین صفویان، شبنم گودرزی و سلمان فرخنده از بازیگران آن هستند.

نوید به‌تویی در جشنواره جهانی فجر درباره شکل‌گیری ایده ساخت « گیسوم» گفته بود:‌ بسیاری از مردم کشورهای اروپایی از علاقه خود به جستجوی هویت ایران می‌گویند. «گیسوم» قصه‌ای به دنبال حل سوتفاهم‌ها و درباره علت گفت‌وگو نکردن و گسست‌های ایجاد شده است.

«درخت گردو» و «گیسوم» از چهارشنبه ۱۰ شهریور در تعدادی از سینماهای تهران و شهرستان‌ها روی پرده می‌رود.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها