رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 561638

درگیری میان مقاومت و طالبان ادامه دارد/مشاهده هواپیماهای ناشناس بر فراز پنجشیر/شعار مرگ بر پاکستان و الله اکبر در افغانستان

ساعت24-یک منبع نزدیک به جبهه مقاومت ملی در منطقه پنجشیر امروز (سه‌شنبه) گفت که درگیری‌های شدید در منطقه ادامه دارد.

html>

این منبع به خبرگزاری تاس گفت: از یکشنبه شب، مواضع رزمندگان مقاومت مورد حمله هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفته، بنابراین بسیاری از آنها مجبور به عقب نشینی و عزیمت به مناطق کوهستانی شدند. روز دوشنبه، حملات به شدت فشرده ادامه یافت و تاکنون در جریان بوده است. درگیری‌ها در استان اندراب در ولایت بغلان نیز در جریان است.

به گفته این منبع، به دلیل وضعیت متشنج در دره پنجشیر و گلوله باران مداوم از سوی طالبان، اکثریت ساکنان محلی خانه‌های خود را ترک کرده و به کوه‌ها رفته‌اند.

علاوه بر این، این منبع اطلاعاتی تأیید کرد که طالبان موفق به تصرف دفتر فرماندار منطقه و مقبره احمد شاه مسعود، پدر احمد مسعود که رهبری مقاومت مسلح در استان است، شده‌اند.

روز دوشنبه، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گزارش داد که پنجشیر به طور کامل توسط طالبان کنترل شده و جنگ در خاک افغانستان به پایان رسیده است. احمد مسعود به نوبه خود اعلام کرد که مقاومت در برابر طالبان ادامه دارد و از همه شهروندان افغانستان خواست که به قیام ملی بپیوندند.

علی میثم نظری، نماینده رزمندگان مقاومت بعداً تصریح کرد که مقاومت در حال اتخاذ تاکتیک‌های جنگ چریکی است.

سخنگوی جبهه ملی افغانستان با اعلام ادامه جنگ در پنجشیر گفت که طالبان تنها توانسته بر جاده های عمومی پنجشیر مسلط شود .

به گزارش ایرنا، "فهیم فطرت" نیز روز سه شنبه بیان کرد که جنگ بر سر مناطق استراتژیک پنجشیر همچنان ادامه دارد و نیروهای مقاومت با تمام توان به حمله برای بیرون راندن طالبان ادامه می دهند.

یکی از نیروهای جبهه مقاومت نیز مدعی شد که شب گذشته در منطقه "تواخ" ،دره عبدالله خیل ،آبشار پنجشیر و بازارک تلفات سنگینی به طالبان وارد شده است.

وی که نامش ذکر نشده است تصریح کرد جنگ علیه طالبان در "اندرآب" استان بغلان نیز به شدت ادامه دارد.

آریانا نیوز افغانستان هم به نقل از «کبیرواثق» معاون استاندار پنجشیر افغانستان نوشته است که جنگ در پنجشیر و اندراب بشدت ادامه دارد و نیروی مقاومت در این مناطق پیشروی های داشته اند.

گروه طالبان تاکنون در باره این پیشروی اظهارنظری نکرده اند.

برخی از منابع نیز از مشاهده هواپیماهای ناشناس بر فراز پنجشیر و هدف قرار دادن مواضع طالبان خبر داده اند تاکنون منابع مستقل این خبر را تائید نکرده اند.

از سوی دیگر اعتراضات عمومی در کابل ،مزارشریف و غزنی بدنبال فراخوان رهبر مقاومت افغانستان از مردم برای قیام علیه طالبان و سردادن شعار ضد پاکستانی و الله اکبر نیز بازتاب گسترده ای در رسانه ها و شبکه های اجتماعی داشت .

"ذبیح الله مجاهد" سخنگوی گروه طالبان در کنفرانس مطبوعاتی تأکید کرد که هیچگونه حرکات جنگ طلبانه و تظاهرات علیه طالبان را که منجر به جنگ و ناامنی شود، تحمل نخواهد کرد.

تظاهرات و اعتراض های مردم در شهرهای مختلف و ادامه نبرد در پنجشیر و اندرآب بغلان نشان می دهد در صورتی که طالبان دولتی فراگیر و همه شمول در افغانستان تشکیل ندهد احتمال آغاز جنگ داخلی دیگر وجود دارد.

«سیمون باغداسارف» مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه و آسیای مرکزی در مسکو به اسپوتنیک گفته است که امکان دارد جنگ داخلی با قدرت در افغانستان آغاز شود.

وی حضور داعش را در افغانستان چالش جدی عنوان کرده و افزوده است که ممکن آنها جنگی را آغاز کنند که برای افغانستان نباشد.

باغداسارف خاطرنشان کرد مقاومت در پنجشیر و در دیگر نقاط افغانستان بصورت کامل سرکوب نشده و احتمال دارد که این مقاومت به رهبری احمد مسعود، عبدالرشیدوستم، عطامحمد نور و اسماعیل خان بار دیگر آغاز شود.

افغانستان در حال حاضر به همگرایی و حکومتی فراگیر نیاز دارد و هرگونه تک روی و بی عدالتی می تواند عواقب ناگواری برای این کشور داشته باشد.


تظاهرات در کابل و مزار شریف و حمایت از "جبهه ملی مقاومت"

ساعاتی پس از آنکه احمد مسعود، رهبر "جبهه مقاومت ملی افغانستان" از مردم خواست تا "قیام عمومی به خاطر عزت و سربلندی افغانستان را بپا کنند"، شماری از شهروندان کابل و مزار شریف در تاریکی شب از خانه‌هایشان بیرون شده، شعار "مرگ بر پاکستان و الله اکبر" سر دادند.

در ویدئویی که از کابل در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، شعار "زنده باد جبهه مقاومت ملی" "مرگ بر پاکستان" به گوش می‌رسد.

در همین حال یک شاهد عینی در پنجشیر به بی‌بی‌سی گفت که "دیشب تا اوایل بامداد، هواپیماهای ناشناس مواضع نیروهای جبهه مقاومت ملی را هدف بمباران قرار دادند."

او گفت جنگ شدید در پنجشیر همچنان ادامه دارد و امشب نیز صدا هواپیماهای بر فراز پنجشیر شنیده می‌شود.

ساعاتی قبل احمدمسعود از مردم خواست که به هر شکلی که می‌توانند در برابر طالبان مقاومت کنند. او همچنین گفت که مقاومت در دره‌های پنجشیر و اندراب ادامه دارد. مسعود از اعتراض‌های زنان در کابل و مزار شریف به عنوان الگوی از این مقاومت یاد کرده است. او از تظاهرات مردم در خارج از افغانستان هم که علیه گروه طالبان بپا شده است، تشکر کرد.

کابل در روزهای گذشته شاهد اعتراض‌های زیادی بود؛ شماری به دلیل پایین آوردن پرچم سه رنگ افغانستان اعتراض کردند و در روزهای گذشته، زنان شعار برابری سر داده و اعتراض می‌کنند.

اما ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی در چند ساعت گذشته منتشر شده است، نشان می‌دهد که مردم شعار مرگ بر پاکستان را سر می‌دهند.

روز گذشته در حالیکه هنوز گروه طالبان قادر به ایجاد دولت نشده است و معلوم نیست چه کسی در راس حکومت آنها قرار خواهد داشت، ژنرال فیض حمید، رئیس سازمان استخبارات نظامی ارتش پاکستان به کابل آمد. طالبان گفتند او بنابر دعوت این گروه به کابل سفر کرده است.

احمد مسعود در نوار صوتی که پخش کرد، از حمله به پنجشیر به عنوان حمله "خارجی‌ها" بر افغانستان یاد کرد. روز گذشته گزارش‌های تایید نشده از حملات پهپادی علیه مواضع نیروهای مقاومت در پنجشیر خبر داد. همچنین شماری از شهروندان کابل می‌گویند صدای جت‌های جنگی را بر فراز آسمان کابل شنیده‌اند.

به گزارش یوورنیوز،شعارها علیه پاکستان به دلیل حضور رئیس سازمان اطلاعات نظامی این کشور در کابل و مذاکره با طالبان و همچنین شایعاتی مبنی بر نقش این کشور و حضور پهپادهای پاکستانی در درگیری‌های پنجشیر پررنگ‌تر شده است.

علاوه بر کابل، ویدئوهایی از اعتراض شبانه شهروندان مزارشریف، غزنی و دایکندی نیز منتشر شده است که آن‌ها نیز شعارهایی مانند «الله اکبر» و «آزادی، آزادی، آزادی» سر می‌دهند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها