رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 562232

120 میلیارد دلار نفت نفروختیم ،100 میلیارد دلار هم خارج شد

ساعت 24 - چرا اقتصاد ایران زمینگیر شده و در یک دهه سپری شده رشد اقتصادی آن معادل هیچ بوده است و دلایل آن جیست؟ واقعیت این است که در همین 4 سال 197از 1397 تا امروز مطابق گزارش مقامهای دولت قبل 120 میلیارددلا از درآمد ارزی ایران به دلیل تحریم نابود شده است و به گفته یک فعال بخش خصوصی 100 میلیارددلار هم خروج سرمایه داشته ایم.

دلار
html>

فریال مستوفی رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران از خروج «۱۰۰ میلیارد دلار» سرمایه طی یک دهه گذشته از ایران خبر داد.مستوفی با اشاره به لزوم جذب سرمایه خارجی به جای فرار سرمایه‌ گفته است: ایران نیز مانند دیگر کشورهای جهان برای توسعه و رشد اقتصادی نیازمند همکاری با کشورهای دیگر و بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری خارجی است، لذا برای موفقیت در جذب سرمایه‌های خارجی باید بستر و زیر ساخت مناسب را در کشور فراهم کند.تاکنون آمار رسمی از حجم واقعی فرار سرمایه از کشور منتشر نشده است.مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران اسفند پارسال گفته بود: «در دو سال گذشته، ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه از ایران خارج شده است».

یکی از شاخص‌هایی که می‌تواند حجم واقعی فرار سرمایه از کشور را تا حدودی نشان دهد، میزان خالص حساب سرمایه کشور است.بانک مرکزی ایران هنوز گزارش خالص حساب سرمایه کشور برای سال ۹۹ را منتشر نکرده، اما آمارهای سال ۹۰ تا ۹۸ نشان می‌دهد به استثنای سال ۹۳ این شاخص همواره منفی بوده که می‌تواند به معنی فرار سرمایه‌ها از کشور باشد.از سال ۹۰ تا ۹۸، خالص حساب سرمایه کشور بیش از منفی ۹۸ میلیارد دلار بوده که می‌تواند نشان دهنده فرار این میزان سرمایه از کشور باشد.از طرفی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران نیز به شدت افت کرده است. بر پایهٔ آخرین گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) که تیرماه منتشر شد، ارزش سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در جهان در سال گذشته میلادی به ۹۹۹ میلیارد دلار رسید که فقط یک میلیارد و ۳۴۲ میلیون دلار آن، معادل ۰.۱۳ درصد، در ایران بوده است.

ادامه این وضعیت می تواند موجودی سرمایه را که پیش از این منفی شده بود را بازهم بیشتر به قعر دره ببرد و رشد اقتصادی ایران را بازهم در دامنه های پایین نگه دارد. به این ترتیب ایران از نظر اندازه اقتصادی بازهم از رقبای منطقهای خود یعنی عربستان و ترکیه عقب می ماند و قدرت منطقه ای اش کاهش می یابد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها