رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 562235

نوشته تند وتیز علیه سیاست هسته ای ایران در سایت صادق خرازی

آمریکا و اروپایی دربرابر ایران کوتاه نمی آیند

ساعت 24 - صادق خرازی رییس حزب ندای ایرانیان که علاقمند بود در انتخابات خرداد ماه ریاست جمهوری برای مبارزه با سایر رقبا وارد میدان شود اما با دیدن وضعیت ترجیح داد شاید در دوره بعدی این کارراکند اجازه داده است مقاله تنی که علیه سیاست هسته ای ایران و به ویژه داستان برجام در ایندیپندنت عربی منتشر شده است در سایت خود به اسم دیپلماسی ایرانی منتشر شود.

بایدن
html>

در این نوشته که نویسنده آن حسن فحص است با صراحت آمده است ایران راهی جز مذاکره ندارد و دولت رییسی گزینه های تلخی در سیاست خارجی پیش رو دارد. حسن فحص در ایندیپندنت تصریح کرده است : اعلام مرگ برجام از سوی ایران، گزینه آسانی برای نظام حاکم بر این کشور نیست زیرا در شرایط حساس سیاسی و امنیتی و اقتصادی کنونی، فضایی برای مانور دادن پس از اعلام پایان عمر این توافقنامه در اختیار نخواهد گذاشت. آمریکا و متحدان اروپایی اش نیز پس از تحولاتی که در افغانستان روی داد، توانایی تحمل کوتاه آمدن در پرونده دیگری در غرب آسیا را ندارند که به ایران اجازه می دهد به سطح بالاتری از غنی سازی اورانیوم دست یابد. از این رو به نظر می رسد دولت ابراهیم رئیسی راهی جز بازگشت به مذاکره و احیای برجام ندارد.

دراین نوشته می خوانیم: با توجه به چارچوبی که دولت جدید ایران برای خود ترسیم کرده، موضوع دشمنی با آمریکا یا ادامه رویارویی علنی با دولت آمریکا، از مهم ترین اصول و ارزش های انقلابی است که این دولت تلاش خواهد کرد در تعامل با واشنگتن و هم پیمانانش و جامعه بین المللی، مدنظر قرار دهد، به ویژه که موضع گیری خصمانه و انتقادی در برابر آمریکا، به یکی از مهمترین مولفه های گفتمان جماعتی تبدیل شده است که دولت رئیسی نماینده آنان محسوب می شود. از این رو کنار گذاشتن این مولفه یا نادیده گرفتن آن کار آسانی نیست و موجب می شود همه شعارهایی که جریان محافظه کار طی چند دهه سر داده است، به شعارهایی توخالی تبدیل شود.

جریان حاکم بر ایران آن گونه که از زبان رئیس جمهور محافظه کار بیان شد، با ادامه مذاکره برای احیای برجام مخالفتی ندارد بلکه از مشتاق ترین علاقه مندان به این توافق است ولی حاضر نیست اعتراف کند هیچ گزینه دیگری برای خلاص شدن از تحریم های خفه کننده آمریکا و فشارهایی که در سایر پرونده ها بر این نظام وارد می شود، در اختیار ندارد. در شرایط کنونی می توان گفت هر تصمیمی که دولت رئیسی در خصوص مذاکرات هسته ای یا گفت وگو با جامعه بین المللی یا ایجاد کانال تماس مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا اتخاذ کند، تصمیم «حاکمیت» یا به عبارت بهتر «نظام» ایران از جمله بیت رهبری و دولت پنهان و نهادهای نظامی و امنیتی است. اتخاذ چنین تصمیمی، همه این نهادها را با چالش توجیه رفتار خود مواجه می کند زیرا حرکت دولت های قبلی در این مسیر را اقدامی غیرانقلابی و انحراف از خط انقلاب توصیف می کردند.شاید معضل اصلی نظام ایران، پاسخ دادن به سئوالاتی باشد که حول محور توانایی این نظام برای تامین بیشترین منافع ایران در صورت بازگشت به مذاکرات و توانایی آن برای استفاده از ابزار افزایش سطح غنی سازی برای مجبور کردن طرف مقابل به دست کشیدن از شروط خود دور می زند. اگر گزینه افزایش سطح غنی سازی با شکست مواجه شود، آیا نظام ایران خواهد توانست در برابر ائتلاف بین المللی به فرماندهی آمریکا بایستد و تحریم ها و محاصره شدیدتری را تحمل کند؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها