رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 562433

آیا دولت سیزدهم به مذاکرات وین می پیوندند؟

ساعت۲۴-استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد سیاسی در گفتگویی به بررسی احتمال حضور ایران در مذاکرات وین با روی کار آمدن دولت سیزدهم پرداخت.

html>

علیرضا سلطانی در پاسخ به اینکه آیا می توان انتظار داشت که مذاکرات وین در آینده نزدیک از سر گرفته شود گفت: من پیش بینی می کنم با توجه به شرایط اقتصادی و همچنین تحرکاتی که طرفین مذاکره در هفته های اخیر داشته اند، مذاکرات وین به زودی آغاز شود. به نظر من تحرکات خوبی برای زمینه سازی آغاز مذاکرات صورت گرفته که گفت وگوهای تلفنی رئیس جمهورجدید با رئیس جمهور فرانسه، مذاکرات تلفنی وزیرجدید امور خارجه با وزرای خارجه آلمان، فرانسه، اتریش نشانه های خوبی در این زمینه است. در صورتیکه مذاکرات هم آغاز شود به نظر می رسد زود به نتیجه برسد و ما شاهد لغو تحریم های اساسی باشیم. البته در این زمینه خطری که وجود دارد این است که دولت و تیم سیاست خارجی دچار یک خطای محاسباتی بزرگ شود. این خطای محاسباتی که زمزمه آن در برخی محافل شنیده می شود می تواند روند مذکرات را معکوس کرده و زمینه توقف جدی آن را فراهم کند.

وی در پاسخ به اینکه این خطای محاسباتی شامل چه مواردی است گفت: این خطای محاسباتی ناشی از تلقی اشتباه مبتنی بر افزایش فروش نفت ایران است که از زمان روی کار آمدن دولت بایدن در حال افزایش است. بله حساسیت آمریکا نسبت به فروش نفت ایران کاهش یافته و ایران در حال حاضر بیش از ۱.۵ میلیون بشکه نفت صادر می کند اما واقعیت این است که اولا منابع درآمدی حاصل از فروش نفت به صورت عادی به کشور بر نمی گردد و عموما بخشی صرف تامین دارو و واکسن می شود یعنی اینکه تحریم بانکی که وجه دوم تحریم های آمریکا و چه بسا مهمتر از تحریم فروش نفت است، همچنان با قدرت در حال اجراست و ثانیا، اگر مذاکرات هسته ای به نتیجه لازم یعنی احیای برجام نرسد، مجددا تحریم های فروش نفت هم برقرار می شود و چه بسا با بازگشت تحریم های شورای امنیت، جدی تر و سخت تر شود. لذا هشدار می دهم که به شرایط ناپایدار و نیم بند کنونی فروش نفت، دولت و تیم سیاست خارجی مطمئن نباشد و واقعیات را به صورت جامع ببینند تا به نتیجه مطلوب برسند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها