رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 562534

رویای جهانیشدن هندبال زنان ایران با هیچ!

ساعت24-رقابت‌های هندبال زنان آسیا از امروز در اردن آغاز می‌شود. رقابت‌هایی مهم که شش تیم برتر آن، جواز صعود به مسابقات قهرمانی جهان را به دست می‌آورند. تیم ملی هندبال بانوان ایران نیز یکی از 12 تیم شرکت‌کننده در این رویداد است که می‌رود تا شانس خود را برای جهانی‌شدن امتحان کند.

html>

البته که انصراف ناگهانی و لحظه‌آخری قطری‌ها از حضور در این پیکارها، معادلات را به هم زده و معلوم نیست که آیا کنفدراسیون هندبال آسیا با وجود 11 تیم، باز هم شش سهمیه جهانی را به آسیایی‌ها می‌دهد یا خیر. هندبالیست‌های زن ایرانی که امید زیادی داشتند تا با قرارگرفتن در جمع شش تیم اول مسابقات برای نخستین بار رنگ رقابت‌های جهانی را ببینند، حالا با این اتفاق تا حدودی امیدشان ناامید شده است؛ چراکه گفته می‌شود این احتمال وجود دارد که با کناررفتن تیم قطری، یکی از سهمیه‌های جهانی هم کاهش می‌یابد. تیم ملی هندبال بانوان کشورمان از سال 2008 تا به الان تجربه شش دوره حضور در مسابقات آسیا را دارد و بهترین نتیجه‌ای که در این ادوار به دست آورده، دو عنوان ششمی است.
‌ژاپن گربه سیاه ایران
طبق اعلام کنفدراسیون هندبال آسیا این مسابقات با 11 تیم در دو گروه انجام خواهد شد. در گروه A کشورهای کره جنوبی، سنگاپور، هنگ‌کنگ، قزاقستان و ازبکستان حضور دارند. قطر پیش‌ازاین در این گروه قرار داشت. در گروه B نیز ایران با اردن، ژاپن، کویت، سوریه و فلسطین هم قرعه شده است. نمایندگان ایران امروز در اولین روز بازی‌ها باید مقابل ژاپن صف‌آرایی کنند؛ تیمی قدرتمند که بدون تردید روی سکوی این مسابقات خواهد بود. طبق پیش‌بینی‌ها ژاپنی‌ها به‌عنوان بهترین تیم گروه B به مرحله بعد صعود خواهند کرد. رقابت برای دومین تیم صعودکننده در این گروه بین ایران و اردن است. اردنی که میزبان رقابت‌هاست و هرطور شده می‌خواهد با برخورداری از این امتیاز، در بین چهار تیم راه‌یافته به مرحله بعد قرار بگیرد. اردنی‌ها که در تلاش‌اند تا یکی از تیم‌های صعودکننده به مرحله بعد باشند و برای این کار جدول مسابقات را تغییر دادند. به‌این‌صورت که ژاپن را در گروه B قرار دادند تا بتوانند به شناخت بهتری نسبت به بازی ایرانی‌ها برسند. شقایق باپیری، عضو تیم ملی هندبال، دراین‌باره می‌گوید: «بازی اول ما با ژاپن نبود اما اردن کاری کرد که بازی اول ما با ژاپن باشد تا بتوانند تیممان را آنالیز کنند و ما را شکست دهند. ما می‌خواهیم به‌عنوان تیم دوم گروه بعد از ژاپن صعود کنیم و احتمالش خیلی زیاد است. یعنی من خیلی خوش‌بین هستم که جزء چهار تیم اول آسیا شویم و برای اولین بار بین رشته‌های توپی زنان سهمیه جهانی را کسب کنیم». با همه اینها برنامه کادر فنی تیم ملی هندبال بانوان این است که جوری این بچه‌ها را هدایت کنند تا در بازی با ژاپن آسیب نبینند و به خودشان فشار نیاورند که برای مسابقه‌های بعدی آماده شوند.
‌واکسن چینی و دردسرهایش
دختران هندبالیست ایرانی در شرایطی رؤیای جهانی‌شدن را در مصاف با رقبای آسیایی خود در سر می‌پرورانند که نتوانستند برای شرکت در رقابت‌های قهرمانی آسیا، تدارکات مناسبی داشته باشند. فدراسیون هندبال تلاش کرد که تیم چند بازی تدارکاتی و حتی اردویی در قطر داشته باشد اما کرونا این فرصت را گرفت. اتفاق ناراحت‌کننده اینجاست که ملی‌پوشان کشورمان باوجود اینکه از مدت‌ها قبل برای شرکت در این مسابقات واکسینه شده بودند تا بدون هیچ محدودیتی در این میدان شرکت کنند اما قطری‌ها جواب رد به برگزاری اردو و تورنمنت مشترک با آنها دادند. پاسخ منفی فدراسیون هندبال قطر به تیم ملی ایران به خاطر واکسن سینوفارم چینی است. قطری‌ها به دلیل اینکه واکسن چینی کرونا را قبول ندارند و بر این باورند که این واکسن، ایمنی کامل را در بدن افراد ایجاد نمی‌کند، حاضر نشدند میزبان ایرانی‌ها باشند. بیشترین نوع واکسن واردشده به ایران در چند ماه گذشته سینوفارم بوده که مجموعه ورزش کشور به اتفاق ورزشکاران همه رشته‌های مختلف را با آن واکسینه کرده است. باید به این نکته اشاره کرد که واکسن چینی پیش‌ازاین هم حاشیه‌هایی را برای مسئولان ورزشی ایجاد کرد. نمونه بارز آن امتناع عده‌ای از ورزشکاران معلول از تزریق این واکسن بود. این ورزشکاران که عازم بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو بودند، حاضر نشدند سینوفارم بزنند؛ چراکه آنها معتقد بودند این واکسن کارایی لازم را ندارد. به هر شکل ملی‌پوشان هندبال زن ایران برای آماده‌سازی رقابت‌های قهرمانی آسیایی 2021 اردن تنها دو بازی دوستانه با تیم‌های داخلی داشتند و مثل همیشه مهم‌ترین ابزار آنها برای نتیجه‌گرفتن انگیزه است. البته که باید همین حضور بی‌بضاعت این دختران را در آسیا به فال نیک گرفت. همین که فدراسیون هندبال در شرایط سخت کرونا و محدودیت‌های پروازی توانسته شرایطی را مهیا کند تا این تیم بعد از مدتی طولانی میدان مسابقه را ببیند، جای شکرش باقی است. نشمین شافعیان، مشاور فنی تیم هم این موضوع را تأیید می‌کند: «اگر تیم اعزام نمی‌شد، ما عقب می‌افتادیم. با توجه به شیوع کرونا و مسائل دیگری که در کشور هست، همین که تیم اعزام شد جای شکر دارد. ما مجبوریم به حداقل‌ها راضی باشیم».
‌ رؤیای جهانی شدن بدون هیچ تدارکی
بانوان هندبالیست ایرانی بدون شک کار بسیار سختی برای جهانی‌شدن دارند. آنها علاوه بر اینکه هیچ بازی تدارکاتی‌ای نداشتند، نتوانستند باز رقبای خود را هم آنالیز کنند؛ چراکه به خاطر کرونا هیچ مسابقه‌ای برگزار نشده تا از کیفیت کار تیم‌ها اطلاع پیدا کنند. بااین‌حال جدای از ژاپن و اردن آنها خوش‌بین هستند که بازی‌های خوبی را برابر کویت، سوریه و فلسطین داشته باشند. ایران اگر بخواهد سهمیه حضور در مسابقات جهانی را کسب کند، درصورتی‌که در جمع چهار تیم قرار نگیرد، باید حتما جزء ششم تیم باشد. این هم در حالی است که کنفدراسیون هندبال آسیا از تصمیم خود برای اختصاص شش سهمیه جهانی منصرف نشود. در غیر این صورت کار سخت‌تر خواهد بود و در نهایت باید حداقل پنجم شود. مینا وطن‌پرست، شقایق باپیری، عطیه شهسواری، شیما زارع، فاطمه خلیلی، نوریه عباسی، هدیه ویسی، آرزو کیانی‌آرا، حدیث نوروزی، مریم یوسفی، ساناز رجبی، مژگان قهرمانی، الناز قاسمی، هانیه لک، رؤیا نوروزی، بهاره ایزدگشب، صونا بیداد و زینب بذرافکن بازیکنان حاضر در مسابقات قهرمانی زنان آسیا هستند؛ بازیکنانی که در واقع نسل قدیمی هندبال بانوان ایران را تشکیل می‌دهند و به احتمال زیاد آخرین روزهای عمر قهرمانی خود را در تیم ملی سپری می‌کنند. کادر فنی تیم ملی زنان را در مسابقات آسیایی اردن عزت‌الله رزمگر به‌عنوان مدیر فنی، خدیجه قانع به‌عنوان مربی، نشمین شافعیان به‌عنوان مشاور فنی، ناهید مقبول به‌عنوان سرپرست و فاطمه جعفری به‌عنوان فیزیوتراپ تشکیل می‌دهند.
مسابقات از 24شهریور تا سوم مهر در اردن برگزار می‌شود و برنامه بازی‌های ایران به این ترتیب خواهد بود:
ایران-ژاپن، 24شهریور ساعت: 16:30
ایران- کویت؛ 25شهریور ساعت: 16:30
ایران- فلسطین؛ 26شهریور ساعت: 12:30
ایران- اردن؛ 27شهریور ساعت: 18:30
ایران- سوریه؛ 28شهریور ساعت: 16:30

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها