رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 562592

آیا میتوان طراحی واکسن را بهبود بخشید؟

ساعت24-بدن می‌تواند پاسخ ایمنی به عفونت را دقیق تنظیم کرده و آن را با تهدید موجود متناسب کند. نتایج تحقیقات جدید موسسه کارولینسکا در سوئد توضیح می‌دهد که چگونه لنفوسیت‌های بی (B)، سلول‌های ایمنی سازنده آنتی‌بادی، سرنوشت‌های مختلف سلولی را انتخاب می‌کنند تا میزان پاسخ ایمنی سریع و پاسخ حافظه را در برابر تهدیدات آینده حفظ کند. نتایج این تحقیق ممکن است به بهینه‌سازی واکسن‌ها برای مبارزه با ویروس‌ها یا سایر عوامل بیماری‌زا کمک کند.

html>

به گزارش مدیکال اکسپرس، یک پاسخ ایمنی کارآمد به عفونت‌ها و واکسن‌ها نیاز به آنتی‌بادی‌هایی دارد که توسط سلول‌های B تاثیرگذار ویژه سیستم ایمنی تولید می‌شوند. سلول‌های B مقادیر زیادی آنتی‌بادی تولید می‌کنند که با تهدید حاد مقابله می‌کنند، در حالی که سلول‌های حافظه B با تولید سریع سلول‌های B موثر جدید، مولد آنتی‌بادی در صورت بازگشت مزاحم هستند، از ما در برابر تهدیدات آینده نیز محافظت می‌کنند. البته، تا به امروز، درک ما در مورد نحوه کنترل تعادل سیستم ایمنی بدن بین سلول‌های B تاثیرگذار و سلول‌های B حافظه محدود است.

موج اولیه سلول‌های حافظه

در یک تحقیق جدید، محققان موسسه کارولینسکا تولید سلول‌های B را در مراحل اوایل پس از عفونت و واکسیناسیون در مدل‌های حیوانی مورد مطالعه قرار داده‌اند. آنان دریافتند که سلول‌های B در ابتدا تصمیمات مربوط به سرنوشت سلول را می‌گیرند که پیامدهایی برای تعادل بین سلول‌های B تاثیرگذار و پاسخ حافظه دارد.

تاراس کرسلاوسکی، استادیار گروه پزشکی، سولنا، موسسه کارولینسکا که این تحقیق را رهبری می‌کند، می‌گوید: ما نشان می‌دهیم که موج اولیه وسیعی از سلول‌های حافظه وجود دارد که به‌نظر می‌رسد برای بسیاری از سلول‌های B فعال، سرنوشت «پیش فرض» هستند و به نظر می‌رسد این سلول‌های حافظه اولیه دارای عمر طولانی به همان اندازه موج دیرهنگام سلول‌های حافظه هستند. سلول‌های حافظه اولیه به‌عنوان اندوخته ذخیره می‌شوند و در صورت افزایش تهدید می‌توان آنها را به سرعت فعال و به سلول‌های B تبدیل کرد. به این ترتیب، بدن ما می‌تواند پاسخ آنتی‌بادی را متناسب با سطح تهدید تنظیم کند.

بهبود طراحی واکسن

گروه تحقیقاتی همچنین نشان می‌دهد که پاسخ اولیه حافظه به‌صورت تکاملی حفظ می‌شود و این امر امکان تاثیرگذاری بر پاسخ سلول B در انسان را از طریق واکسیناسیون ایجاد می‌کند.

واسیلیس گلاروس، دانشجوی دکترای گروه تحقیقاتی بیان می‌کند: ما معتقدیم که طراحی منطقی واکسن ممکن است امکان دستکاری در نوع سلول‌های B شکل گرفته را ایجاد کند و در نتیجه دفاع بدن را موثرتر کند.

محققان قصد دارند نحوه تنظیم پاسخ اولیه سلول B و پیامدهای تحریف پاسخ بین سرنوشت سلول‌های حافظه و سلول‌های تاثیرگذار را مورد مطالعه قرار دهند.

دفاع بدن

سباستین اولس، دانشجوی دکترای گروه تحقیقاتی اضافه می‌کند: سلول‌های حافظه B برای دفاع بدن ما در برابر عوامل بیماری‌زای تکامل‌پذیر، مانند انواع ویروس سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-۲) که باعث کووید-۱۹ می‌شوند، حیاتی هستند. سلول‌های حافظه ما نسبت به سلول‌های تاثیرگذار ما در تطبیق و تفکیک انواع جدید مجهزترند بنابراین برای واکسن‌ها در ایجاد پاسخ‌های متنوع سلول B حافظه، بسیار مهم است.

نتایج این تحقیق در مجله Immunity منتشر شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها