رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 562610

آشنایی با ترکیب جدید وزارت خارجه/ معاونین جدید امیرعبداللهیان چه کسانی هستند؟

ساعت24-روز گذشته با حکم وزیر امورخارجه، علی باقری به عنوان معاون سیاسی، محمد فتحعلی به عنوان معاون اداری و مالی و مهدی صفری به عنوان معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه منصوب شدند.

html>

وزیر امورخارجه همچنین در احکام جداگانه‌ای ضمن تقدیر و تشکر از خدمات معاونین سابق، سید عباس عراقچی، علی ابوالحسنی و سید رسول مهاجر را به عنوان مشاور وزیر امورخارجه منصوب کرد.

علی باقری

علی باقری کنی متولد ۱۳۴۶ خورشیدی، فرزند محمدباقر باقری کنی عضو سابق مجلس خبرگان رهبری و دانش‌آموخته رشته معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق(ع) است که پیشینه تدریس اقتصاد در دانشگاه را نیز دارد. محمدرضا مهدوی کنی، عموی علی باقری‌کنی است که نخست‌وزیر سابق ایران و رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری بود. همچنین حجت الاسلام محمدباقر باقری‌کنی پدر علی از ۱۳۹۴ خورشیدی با حکم آیت الله خامنه‌ای(ره) مقام معظم رهبری به عضویت هیات امنای موسسه جامعه الصادق درآمد. زمانی که سعید جلیلی معاونت اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه را برعهده داشت، باقری کنی مدیرکل اروپای مرکزی و شمالی این معاونت بود و پس از سعید جلیلی مدتی به عنوان معاون اروپای وزیر امور خارجه فعالیت کرد و پس از حضور جلیلی در شورای عالی امنیت ملی علی باقری به عنوان معاون او منصوب شد.

گفتنی است در جریان مذاکرات هسته‌ای در زمان جلیلی، باقری از مذاره کنندگان ارشد ایران بود. باقری در گفت و گویی درباره حضور کوتاهش در صدا و سیما و انتقالش به وزارت خارجه در ۱۳۷۳ خورشیدی می گوید: ابتدا در بخش معاونت عربی آفریقایی، اداره اول خاورمیانه عربی و شمال آفریقا بودم که موضع لبنان، فلسطین، اردن، مصر، رژیم صهیونیستی را در واقع در آن جا پیگیری می کردم، بعد مجدد به وزارت خارجه برگشتم و رفتم معاونت بین الملل. در مهر ۸۶ آقای جلیلی دبیر شورای عالی امنیت شدند، از وزارت خارجه رفتند. رفتن ایشان مصادف با یک سری تغییرات ساختاری در وزارت خارجه شد، معاونت اروپا-آمریکا تبدیل به معاونت آمریکا شد. در آن دوره ای که ایشان دبیر شورای عالی امنیت ملی شدند، بنده چند ماهی معاون اروپا بودم و بعد از یک مدتی با صحبتی که آقای دکتر جلیلی شد، ایشان احساس کردند اگر بنده به دبیرخانه بروم مؤثرتر خواهم بود، برای همین در سال ۸۷ از وزارت خارجه به دبیرخانه رفتم. تا اواخر شهریور ۹۲ که دکتر جلیلی دبیر شورای امنیت ملی بودند، من معاون ایشان در آن عرصه بودم. چون بحث مذاکرات هسته ای از قبل به دبیرخانه محول شده بود ایشان مسئول مذاکرات بودند از طرف جمهوری اسلامی ایران و من به جهت این که معاون سیاست امنیت بین الملل بودم در واقع کمک کار ایشان در امور مذاکرات بودم.

باقری‌کنی از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ خورشیدی در کنار سعید جلیلی در تیم هسته‌ای ایران در دولت محمود احمدی‌نژاد حضور داشت اما تلاش‌های این تیم برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای به جایی نرسید. در دولت روحانی هم به سرعت از تیم هسته‌ای کنار رفت و نقدهایش درباره برجام را در شبکه افق سیما و وب‌سایت مدرسه کالک وابسته به بسیج دانشجویی و مرکز رشد دانشگاه امام صادق منتشر کرد و مقدمه‌ای هم بر نسخه فارسی کتاب خاطرات وندی‌شرمن، مذاکره کننده تیم هسته‌ای نوشت.

علی باقری‌کنی هشتم دی ۱۳۹۸ خورشیدی با حکم ابراهیم رئیسی به عنوان معاون امور بین‌الملل و رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه منصوب شد. حال باقری که جایگزین عراقچی شده است، در پست معاونت سیاسی وزارت امور خارجه فعالیت های خود را آغاز خواهد کرد.

مهدی صفری

در حکم جدید حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مهدی صفری به عنوان معاون جدید دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و جایگزین سید رسول مهاجر شد. مهدی صفری پیش از این به عنوان معاون استانداری بوشهر، مدیر عامل و رئیس هیإت مدیره صنایع الکترونیک شیراز، معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش و همچنین روسیه، نماینده ویژه در امور دریای خزر و مدیرکل مشترک المنافع، معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک المنافع و معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه مشغول به فعالیت بوده است. وی همچنین پس از آن عهده‌دار سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن (چین) شد. صفری دارای مدرک دکترای برق و مخابرات است و به زبان‌های انگلیسی، آلمانی و روسی آشنایی دارد.

محمد فتحعلی

براساس حکم جدید وزیر امور خارجه، «محمد فتحعلی» هم به عنوان معاون اداری و مالی و جایگزین علی ابوالحسنی شد. فتحعلی سوابقی چون رئیس دفتر تحقیقات حوزه معاونت ارتباطات، کنسول جمهوری اسلامی ایران در پیشاور، معاون اداره دوم مشترک‌المنافع، رئیس دبیرخانه دریای خزر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان، در طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ سفیر ایران در لبنان، دستیار ویژه وزیر در امور راهبردی را در کارنامه کاری خود دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها