رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 562698

سرطانی خطرناک که با سرماخوردگی اشتباه گرفته میشود

ساعت۲۴-براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، نوعی از سرطان که معمولا علائم آن با سرماخوردگی اشتباه گرفته می‌شود، باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

html>

لنفوم سرطان لنفوسیت هاست، لنفوسیت‌ها نوع خاصی از گلبول‌های سفید هستند که از یک یاچندغده لنفاوی منشا می‌گیرند.

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، ۱۵ سپتامبر روز جهانی آگاهی از لنفوم نامیده می‌شود و شعار امسال برای این مناسبت «ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم» در نظر گرفه شده است.

این سلول‌ها به کمک جریان خون و سیستم لنفاوی، در سراسر بدن در گردش‌اند. سیستم لنفاوی از غدد و عروق لنفاوی تشکیل شده است که با دریافت مایعات از بافت‌ها، آن را به عنوان لنف در سرتاسر بدن حمل می‌کند و به جریان خون برمی‌گرداند. غدد لنفاوی به صورت مجزا و در یک زنجیره، در امتداد عروق لنفاوی در نواحی مختلف بدن مانند گردن، زیربغل، شکم و کشاله ران قرارگرفته‌اند. غدد لنفاوی، اندام‌های بافت لنفوئیدی کوچکی هستند که با عبور مایع لنفاوی از آنها، باعث فیلتره شدن آن می‌شوند.

علل سرطان غدد لنفاوی

هنوز پزشکان علت اصلی بروز بیماری لنفوم را نیافته اند، ولی مسلم است که این وضعیت وقتی رخ می‌دهد که یکی از گلبول‌های مبارز سفید خون که با نام لنفوسیت تشخیص داده شود، دچار جهش ژنتیکی شود. در واقع جهش به سلول دستور تکثیر سریع می‌دهد و در نتیجه باعث می‌شود بسیاری از لنفوسیت‌های بیمار به تکثیر خود ادامه دهند.

این جهش همچنین به سلول‌ها این امکان را می‌دهد تا هنگام مرگ سلول‌های طبیعی دیگر زنده بمانند. این فرایند موجب می‌شود تعداد زیادی لنفوسیت بیمار و بی‌اثر در غدد لنفاوی شما تجمع یافته و موجب تورم غدد لنفاوی، طحال و کبد شود و شرایط بدنی را مختل کند.

لنفوم انواع متفاوتی دارد که شامل لوسمی لنفوسیتی مزمن، لنفوم پوستی سلول B (B-cell)، لنفوم پوستی سلول T (T-cell)، لنفوم هوچکین (بیماری هوچکین)، لنفوم غیر هوچکین و ماکروگلوبولینمی والدنشتروم است.

لنفوم یکی از این بیماری‌هاست که به دلیل دارا بودن علائمی نظیر سرماخوردگی اغلب مورد غفلت قرار می‌گیرد و تا زمانی که شدید و جدی نشده، فرد از ابتلای به این بیماری بی خبر است.

سرطان غدد لنفاوی با علائمی نظیر غدد لنفاوی بزرگ، تب، کاهش وزن ناگهانی، خستگی شدید، درد شکمی، احساس پری معده پس از مصرف مقدار کمی مواد غذایی، درد قفسه سینه یا فشار در این ناحیه، تنگی نفس یا سرفه، عفونت شدید یا مکرر و دچار شدن به کبودی یا خونریزی بروز پیدا می‌کند.

درمان سرطان غدد لنفاوی

درمان سرطان در گره‌های لنفاوی به عوامل مختلفی از جمله اندازه و محل تومور و اینکه آیا سرطان، به سایر نقاط بدن متاستاز داده یا خیر وابسته است.

ممکن است برای برخی از انواع سرطان متاستاتیک که به گره‌های لنفاوی گسترش یافته اند، جراحی صورت گیرد. سایر گزینه‌های درمان سرطان گره‌های لنفاوی ممکن است شامل شیمی درمانی، پیوند سلول‌های بنیادی و سایر درمان‌های معمول سرطانی باشد.

در بیمارستان‌های مجهز، برنامه‌های درمان شخصی با استفاده از فن آوری‌های پیشرفته برای هدف قرار دادن سرطان‌های پیشرفته و پیچیده و همراه با خدمات انکولوژی انتگرال برای بهبود کیفیت زندگی انجام می‌پذیرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها