رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 563775

ترامپ کنگره آمریکا را به استفاده از «اختیارات اجرایی» تهدید کرد

ساعت۲۴-رئیس جمهور آمریکا تهدید کرد از امتیازات اجرایی برای جلوگیری از احضار مشاوران سابقش به کنگره استفاده خواهد کرد.

html>

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا مدعی شد از «امتیازات اجرایی» برای ممانعت از احضار مشاوران دولتش از سوی کنگره آمریکا استفاده خواهد کرد.

به نوشته نشریه «نیوز ویک»، تهدید ترامپ علیه کنگره پس از آن صورت می‌گیرد که روز پنجشنبه یک کمیته تخصصی‌ در مجلس نمایندگان آمریکا که مأموریت تحقیق درباره حمله هواداران او در روز ۶ ژانویه به ساختمان کنگره را به عهده دارد، برای ۴ نفر از مقام‌های دولت سابق آمریکا احضاریه صادر کرد.

کمیته مذکور با ارسال نامه‌ای «دان اسکاوینو»، معاون رئیس دفتر کارکنان ترامپ، «کاشیاپ پاتل»، رئیس دفتر کارکنان وزیر دفاع سابق آمریکا، «استیو بَنون»، استراتژیست سابق کاخ سفید و «مارک میدوز»، رئیس سابق کارکنان کاخ سفید را به کنگره احضار کرده است (جزئیات بیشتر).

ترامپ در واکنش به این اقدام کنگره در بیانیه‌ای نوشت: «ما با استفاده از امتیازات اجرایی و دیگر ابزارها، به صلاح کشور خود می‌جنگیم و در عین حال منتظریم که ببینیم آیا احضاریه برای گروه‌های "آنتیفا" و "جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد" ارسال می‌شود که با مرگ و ویرانی موجب از هم پاشیدن شهرهای تحت کنترل دموکرات‌ها در سرتاسر آمریکا شدند».

سال گذشته رد پی قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی توسط مأموران پلیس با استفاده از فشار زانو بر گردن، موج گسترده‌ای از اعتراضات ضد نژادپرستی در این کشور به راه افتاد که به جنبش جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد معروف شد. ترامپ در آن زمان دستور سرکوب این اعتراضات را صادر کرده و شرکت‌کنندگان در آن را آشوب‌گر و شورشی توصیف کرد.

رئیس جمهور سابق آمریکا با دفاع از حمله هوادارانش به ساختمان کنگره افزود: «امیدواریم این کمیته غیرمنتخب، کسانی را فرا بخواند که شاهد انتخابات متقلبانه ۲۰۲۰ بودند و صدها هزار نفر به همین دلیل بود که به واشنگتن دی‌سی رفتند».

ترامپ افزود:‌ «بگذارید مردم ایالات متحده حقایق واقعی را ببینند. اتفاقی که به این دلیل نمی‌افتد که رسانه‌های اخبار جعلی از نوشتن درباره آن‌ها خودداری می‌کنند. بگیر و ببندهای متوهمانه هیچ‌وقت تمام نمی‌شوند».

رئیس جمهور سابق آمریکا در حالی همچنان بر تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا اصرار دارد که نتایج تحقیق درباره تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا در ایالت آریزونا، پیروزی «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور را تأیید کرد.

به نوشته روزنامه محلی «آریزونا ریپابلیک»، نسخه‌های منتشر شده از این گزارش نشان می‌دهد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در منطقه «ماریکوپا کانتی» که بزرگ‌ترین ناحیه در این ایالت است، با اختلاف ناچیزی بازنده شده است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جنجالی سابق آمریکا از قبل از برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ هر نتیجه‌ای غیر از پیروزی خودش را ناشی از تقلب انتخاباتی خوانده و با همین پیش‌فرض بعد از اعلام نتایج، پیروزی رقیب دموکراتش را نپذیرفت و علاوه بر طرح ادعای تقلب در انتخابات به روش‌های مختلف حقوقی و دادگاهی سعی کرد نتیجه را به چالش بکشد و به نفع خود تغییر دهد. (جزئیات بیشتر)

اوج این روند ششم ژانویه ۲۰۲۱ رخ داد، زمانی که کنگره در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود. ترامپ از هوادارانش خواسته بود با تجمع مقابل کنگره، از تایید نتیجه ممانعت کنند. حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کردند و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند.

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها