رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 563828

چرا کامپوزیت دندان؟ پاسخ به سوالات متداول درباره کامپوزیت دندان

رپورتاژتبلیغی/تصمیم گیری بین راه حل ها و درمان های دندانپزشکی برای رفع مشکلات دندان نگرانی های خاص خود را دارد. کامپوزیت دندان نام ماده است که برای پر کردن دندان های پوسیده نیز از آن استفاده می شود، همچنین لمینت کامپوزیت و یا کامپوزیت ونیر یک روش زیبایی دندانپزشکی برای رفع آسیب‌های جزئی یا شکاف بین دندان‌ها است که با نام کامپوزیت شناخته می شود.

html>

چرا کامپوزیت دندان؟ پاسخ به سوالات متداول درباره کامپوزیت دندان

تصمیم گیری بین راه حل ها و درمان های دندانپزشکی برای رفع مشکلات دندان نگرانی های خاص خود را دارد. کامپوزیت دندان نام ماده است که برای پر کردن دندان های پوسیده نیز از آن استفاده می شود، همچنین لمینت کامپوزیت و یا کامپوزیت ونیر یک روش زیبایی دندانپزشکی برای رفع آسیب‌های جزئی یا شکاف بین دندان‌ها است که با نام کامپوزیت شناخته می شود. سوالاتی از قبیل: انجام کامپوزیت دندان چقدر طول می کشد؟ آیا من کاندیدای خوبی برای این روش هستم؟ قیمت آن چند است؟ و بسیاری دیگر، همیشه ذهن فرد را در این باره درگیر خواهد کرد. در این مقاله قصد داریم تا سوالات متداول درباره کامپوزیت دندان را بررسی نماییم.

این روش درمان شامل افزودن مواد کامپوزیت بر روی دندان و شکل دادن به آن برای طبیعی جلوه دادن دندان است. کامپوزیت دندان قابل تنظیم و شکل دهی است تا با ظاهر دندان‌های موجود فرد مطابقت داشته باشد. کامپوزیت ها رنگ های متنوعی دارند که به انتخاب فرد و یا به رنگ طبیعی دندان های می توان از آن ها استفاده کرد. همچنین در افرادی که دچار شکاف بین دندان هستند، می توان فقط شکاف را با کامپوزیت به رنگ طبیعی دندان پر کرد.

انجام کامپوزیت دندان چقدرطول می کشد؟

اولین قدم تعیین وقت ملاقات با دندانپزشک برای مشاوره و معاینه دهان است. دندانپزشک روش‌های موجود برای اصلاح لبخند فرد را مورد بررسی قرار می‌دهد. اگر پزشک تصمیم به انجام کامپوزیت بگیرد، می‌تواند همان روز این روش را به طور کامل انجام دهد. در واقع این روش را می‌توان با یکبار مراجعه به دندانپزشک انجام داد. این روش یک راه سریع و مطمئن برای اصلاح مشکلات جزئی زیبایی دندان است. دندانپزشک پس از استفاده از کامپوزیت روی دندان و فرم دهی مطابق با دندان های فرد، آن را با دستگاه لایت مخصوص سفت می کند .

برای استفاده از کامپوزیت، دندانپزشک فقط باید سطح دندان را آماده کرده تا به روند باندینگ کمک کند، یعنی هیچ قسمتی از ساختار دندان تراشیده نمی شود و از بین نمی‌رود.این روش بدون ایجاد آسیب اضافی به دندان‌ها، زیبایی لبخند شما را افزایش می‌دهد.

آخرین مرحله شکل دادن به دندان و پالیش کردن آن برای رسیدن به درخشندگی طبیعی و مطلوب است. پس از اتمام پروسه اصلاح دندان، بیمار لبخندی را که انتظار دارد، خواهد داشت.این روش با توجه به تعداد دندان های هر فرد در مدت زمانی متفاوتی انجام می شود. به طور میانگین کامپوزیت دندان هر فک حدود 5 ساعت طول می کشد.

اگرچه استفاده از مواد کامپوزیتی معمولاً به حداقل آماده سازی ، بدون قالب گیری و زمان بندی نیاز دارد ، اما مهارت هنری و دقت دندانپزشکی که انتخاب می کنید ، در نتایج کار تاثیر گذار است. در این روش بیمار می تواند هر مرحله از کار را دیده و نظر خود را درباره آن اعلان کند.

چه کسی کاندیدای خوبی برای کامپوزیت است؟

گزینه های مختلف، مناسب نیازهای دندانپزشکی هر فرد وجود دارد که بعد از بررسی چندین عامل یکی از آن ها به عنوان روش بهتر انتخاب می شود. روش بهتر برای هر فردی متفاوت است، بنابراین به طور کلی نمی توان گفت که یک روش بهتر برای بهبود مشکلات دندان وجود دارد.

هر فرد ممکن است یک کاندید مناسب برای کامپوزیت دندان باشد اگر :

· می خواهد ظاهر دندان ، فاصله بین دندان یا لبخند خود را بهبود بخشد

· دارای دندان آسیب دیده ، خرد شده یا شکسته باشد. این روش برای دندان هایی که آسیب جزئی دیده اند و پوسیده نشده اند، مناسب است.

· نیاز به پوشاندن ریشه دندان در معرض دید داشته باشد

· افرادی که به طور ژنتیکی دارای دندان های زرد رنگ می باشند

همچنین رعایت تناسب در دندان ها یکی از ویژگی های مهم برای زیبایی است.به همین منظور در جلسات معاینه علاوه بر دندان ها به رابطه بین دندان ها و لب ها و صورت نیز توجه می شود. کامپوزیت دندان همچنین می تواند اندازه طول دندان را افزایش دهد. اگر دندانی کوتاهتر از بقیه دارید و می خواهید طول همه آنها یکسان باشد، این روش می تواند به شما کمک کند. در نهایت، دندانپزشک است که بعد از معاینه دهان و دندان فرد مشخص می کند که آیا کاندید مناسبی برای این روش است یا خیر.

برای تعیین اینکه آیا مشکلات دندان های هر فرد با کامپوزیت قابل حل است یا خیر ، ابتدا دندانپزشک یک معاینه و ارزیابی کامل از دندان ها و لثه انجام می دهد. این معاینات شامل تصاویر اشعه ایکس از دندان ها برای ارزیابی کامل لثه و کلیه دندان ها نیز می شود. در طول مشاوره ، دندانپزشک در مورد مشکلات بالینی و زیبایی که کامپوزیت می تواند برطرف کند ، صحبت می کند. اگر دندان هایی دارید که به شدت آسیب دیده اند یا دندانپزشک احساس می کند که سایر مشکلات دندان ممکن است بر موفقیت و طول عمر درمان با کامپوزیت تأثیر بگذارد، ممکن است گزینه های دیگری مانند روکش یا لمینت سرامیکی را به شما پیشنهاد دهند.

چرا کامپوزیت دندان؟ پاسخ به سوالات متداول درباره کامپوزیت دندان

چه نوع کامپوزیت برای دندان فرد مناسب است؟

وقتی صحبت از کامپوزیت دندان می‌شود، انتخاب‌های زیادی برای این کار وجود دارد. انتخاب بهترین متریال مستلزم ارزیابی جزئیات دندان فرد و جزئیات کامپوزیت است. چند روش مختلف برای تشخیص یک کامپوزیت از دیگری وجود دارد.دو ویژگی فیزیکی کامپوزیت دندان که اکثر پزشکان ارزیابی می‌کنند مباحث مکانیکی و زیبایی هستند:

· خواص مکانیکی به استحکام کامپوزیت، نحوه پوشش دهی آن در دهان بیمار و همچنین استحکام پیوند و چسبندگی آن اشاره دارد. به عبارت دیگر، نحوه عملکرد فیزیکی کامپوزیت دندان.

· ویژگی‌های زیبایی به نتیجه پایانی و میزان جلا و براقیت مواد، یا به بیان ساده، ظاهر آن اشاره دارد.

از آن زمان که کامپوزیت‌های دندانی برای اولین بار به عنوان یک ماده ترمیمی معرفی شدند، تولید کنندگان کامپوزیت‌های دندانی برای بهبود هر دو این موارد تلاش می‌کنند. کامپوزیت‌ها از چند عنصر تشکیل شده‌اند که وقتی با هم ترکیب می‌شوند، یک ماده دندانی انعطاف‌پذیر و با دوام ایجاد می‌کنند.

بررسی مزایا و معایب کامپوزیت در یک نگاه

مزایای شامل موارد زیر:

· این روش اغلب می تواند در یک جلسه انجام شود

· نیازی به بی حسی موضعی برای این روش نیست

· در مقایسه با سایر گزینه ها ارزان است

· در مقایسه با روش های مشابه دیگر همچون لمینت سرامیکی، نیازی به تراشیدن دندان طبیعی نیست.

· قابلیت پالیش: افرادی که با مصرف سیگار و یا قهوه دچار تغییر رنگ در کامپوزیت می شوند، می توان آن ها را پالیش کرد

معایب آن شامل موارد زیر:

· کامپوزیت ها در برابر لکه مقاومت کمتری دارند.

· طول عمرکوتاهتر از لمینت سرامیکی دارند

· ناحیه ترمیم شده ممکن است مستعد آسیب یا شکستگی باشد

آیا کامپوزیت دندان خطرناک است؟

باندینگ دندان یک روش سرپایی ایمن است و خطرات جانبی در بر ندارد. . این روش بدون درد است. بر خلاف لمینت سرامیکی دندان ، دندانپزشک دندان را نمی تراشد و این اطمینان وجود دارد که به مینای دندان آسیبی وارد نمی شود. در صورت نصب کامپوزیت ها به صورت نادرست و پالیش نامناسب، استفاده از نخ دندان برای فرد سخت خواهد شد. در نتیجه غذاهای باقی مانده بین دندان ها به مرور باعث ایجاد بوی بد در دهان می شود. همچنین این پالیش نامناسب در مواردی می تواند باعث ایجاد التهاب لثه گردد

مراجعه به دندانپزشک متبحر و با تجربه در این زمینه در کاهش عوارض و مشکلات احتمالی کمک می کند. همچنین برای این کار نیاز به استفاده از مواد با کیفیت است، بنابراین حتما پزشک و کلینیک معتبر در این زمینه را انتخاب نمایید.

آیا کامپوزیت باعث خراب شدن دندان های طبیعی می شود؟

پاسخ به این سوال منفی است. همانطور که پیش تر اشاره شد این مواد برای پر شدن دندان های پوسیده استفاده می شود، بنابراین این مواد به خودی خود هیچ آسیبی به دندان های طبیعی وارد نمی کنند.اما افرادی که از این روش استفاده می کنند باید معاینات دوره ای را جدی بگیرند. زیرا کامپوزیت مانع از دیدن پوسیدگی دندان ها می شود و متخصص باید به صورت این دوره ای دندان ها را بررسی کند.

بعد از کامپوزیت دندان به چه مراقبت هایی نیاز است؟

به طور معمول دندانپزشک به زیباجو توصیه از محصولات دخانی استفاده نکند. برای اینکه لبخند فرد پس از این روش ظاهر زیبای خود را حفظ کند، باید از دستورالعمل‌های دندانپزشک پیروی کرد، از جمله:

· دو بار در روز مسواک بزنید. نخ دندان کشیدن باید یک بار در روز انجام شود. رعایت بهداشت دهان و دندان از تجمع پلاک روی دندان جلوگیری می‌کند.

· مصرف نوشیدنی‌های رنگی را کاهش دهید. نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه و سیگار کشیدن می‌تواند رنگ دندان‌های کامپوزیت و طبیعی را تغییر دهد.

· رژیم غذایی سالم داشته باشید. بیماران باید غذای سالم بخورند تا مواد مغذی مورد نیاز برای استحکام دندان‌ها را در اختیار بدن خود قرار دهند.

· دندان های خود را بر رو هم فشار ندهید و از جویدن اقلامی همچون مداد، قلم، یخ و یا ناخن ها با دندان ها خودداری نمایید. غذاهای سخت و آب نبات به مقدار بیش از حد نیز می تواند به کامپوزیت آسیب برساند. این مواد برای دندانهای طبیعی شما نیز مفید نیستند ، بنابراین بهتر است از آنها به طور کلی اجتناب کنید ، به ویژه اگر سابقه تراشیدن یا شکستن دندان دارید.

یکی از مهم ترین کار ها بعد از انجام این روش، پیگیری معاینه های دوره ای است. هر 6 ماه یک بار حتما به دندانپزشک مراجعه نمایید. زیرا به دلیل وجود کامپوزیت بر روی دندان ها، فرد متوجه تغییر رنگ ناشی از پوسیدگی نخواهد شد و چنانچه پوسیدگی ایجاد گردد، می تواند به دندان طبیعی آسیب جدی وارد شود.

هزینه کامپوزیت دندان چقدر است؟

هزینه اغلب یکی از دغدغه های اصلی هنگام تصمیم گیری در مورد یک روش دندانپزشکی محسوب می گردد. کامپوزیت دندانی در مقایسه با روش های جایگزین آن یک گزینه بسیار مقرون به صرفه است. هزینه کامپوزیت دندان بر اساس محل ، تعداد دندان ها و تخصص دندانپزشک متفاوت است. قیمت کامپوزیت های دندان با توجه به برند و کشور سازنده آن بین 1و 300 تومان تا یک میلیون و 500 هزار تومان است. این روش نسبت به روش هایی همچون لمینت سرامیکی دندان و روکش ها ارزان تر است.

به دلیل اینکه این روش یک جراحی زیبایی است، معمولا تحت پوشش بیمه های تکمیلی نیست. هنگام مراجعه به دندانپزشکی این موضوع را در نظر داشته باشید.

ماندگاری کامپوزیت دندان چقدر است؟

میزان ماندگاری کامپوزیت ها با رعایت مراقبت های بهداشت دهان و دندان رابطه مستقیم دارد. این ماندگاری بین 4 الی 5 سال است.کامپوزیت ها نیاز به پالیش های مرتب دارند. فاصله بین این پالیش ها با توجه به مراقبت های هر فرد متفاوت است.

در طول این مدت، معاینه های دوره ای توسط پزشک را فراموش نکنید. این معاینات به افراد کمک می کنند تا در صورت آسیب به کامپوزیت و یا دندان طبیعی، جهت ترمیم آن زودتر اقدام نمایند.فراموش نکنید

لمینت کامپوزیتی و سرامیکی چه تفاوتی دارد؟ کدام بهتر است؟

هر دو این روش ها عملکرد مشابه هم دارند با این تفاوت که کامپوزیت دندان در یک جلسه توسط دندانپزشک در مطب انجام می پذیرد و هزینه کمتری دارد. اما در روش سرامیکی، بعد از قالب گیری، لمینت به لابراتور ارسال می شود و همچنین برای انجام آن دندانپزشک دندان طبیعی فرد را کمی می تراشد. این روش کمی پر هزینه تر است و نیاز به چندین جلسه مراجعه دارد و آماده سازی آن سه هفته طول می کشد. همچنین یکی از مهم ترین تفاوت این دو این است که لمینت های سرامیکی مقاوت بیشتری دارند و رنگ پذیری آن ها کمتر است.

این که کدام روش بهتر است بستگی به شرایط فرد دارد. وضعیت دندانها، رابطه دو فک بالا و پایین نسبت بهم، وضعیت قرار گیری دندانها نسبت و به لب و یک سوم تحتانی صورت از جمله عواملی هستند که در انتخاب روش تاثیر گذار می باشند . درنهایت انتخاب بهترین روش با معاینه توسط پزشک مشخص می گردد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید روی لینک مقابل کلیک کنید: تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان

چرا کامپوزیت دندان؟ پاسخ به سوالات متداول درباره کامپوزیت دندان

آیا کامپوزیت ها رنگ طبیعی دارند؟

این مواد رنگ های متفاوتی دارند که هر فرد می تواند در انتخاب رنگ نظر خود را مطرح کند. از طرفی لایه های کامپوزیت به اندازه ای نازک هستند که هیچ برجستگی روی دندان ایجاد نمی کنند. اما عواملی هستند که در غیرطبیعی نشان داده شدند کامپوزیت ها دخیل هستند.

رنگ: در انتخاب رنگ باید به جنسیت، رنگ پوست و سایر دندان های فرد دقت کرد. تناسب رنگی نادرست اعضای صورت با دندان ها می تواند کامپوزیت ها را غیرطبیعی نشان دهد.

شفافیت: شفافیت کامپوزیت ها که با جنس آن و پالیش درست در هنگام نصب در ارتباط است، از جمله عوامل تاثیرگذار در طبیعی بودن این دندان ها است.

فرم دهی : هر دندانی در هر قسمت از دهان، فرم خاص خود را دارد. دندانپزشک اگر به درستی جزئیات فرم دندان ها را رعایت کند، فرم کلی دندان ها طبیعی خواهد بود. در اینجا نیز انتخاب متخصص ماهر در این زمینه حائز اهمیت است.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها