رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 563871

راشا تودی: هرج‌ومرج به جا مانده از مرکل میتواند پایان اتحادیه اروپا را رقم بزند

ساعت24-رسانه روسی به بررسی میراث «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان برای اتحادیه اروپا در آستانه خروج او از قدرت پرداخته و نوشته اروپا مجبور خواهد بود برای همیشه با پیامدهای تصمیمات فاجعه‌بار او زندگی کند.

html>

پایگاه اینترنتی شبکه روسی «راشا تودی» در یادداشتی به بررسی میراث «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان برای اتحادیه اروپا در آستانه خروج او از قدرت بعد از ۱۶ سال پرداخته است.

به نوشته راشا تودی، میراثی که مرکل برای اتحادیه اروپا به جا می‌گذارد، نارضایتی، حصارهای مرزی، احزاب فزاینده ضد اتحادیه اروپا، شکاف فرهنگی بین شرق و غرب این اتحادیه و قدم زدن شمار نامعلومی از افراط‌گرایان بالقوه در خیابان‌های اروپاست.

طبق این گزارش، آنچه مسلم است، آن است که آلمان هفته آینده صدراعظم جدیدی خواهد داشت که این مسئله نه تنها برای آلمان، بلکه برای اروپا و در واقع جهان نیز مهم است.

به تحلیل این رسانه، «صدراعظم آلمان نه تنها بالاترین مقام سیاسی در این کشور-رئیس‌جمهور تا حد زیادی تشریفاتی-است، بلکه عنوان قدرتمندترین سیاستمدار در اتحادیه اروپا را نیز به خود اختصاص داده است. در واقع، وقتی صحبت از سیاست اروپایی می‌شود، آنچه صدراعظم آلمان می‌خواهد، تقریباً همیشه به دست می‌آید. تا به حال چنین بوده است. این بدان معناست که صدراعظم آلمان این توانایی را دارد که سیاست اروپایی را تنظیم کند و آنچه که آن‌ها (مقام‌های آلمانی) تصمیم می‌گیرند یا انجام می‌دهند برای دیگران تأثیر ثانویه دارد».

این گزارش می‌افزاید: پیروزی شولتز سوسیال دموکرات در انتخابات آلمان می‌تواند مشوقی برای چپ اروپا پس از یک دهه ماندن در بستر بیماری باشد. بنابراین، وقتی آنگلا مرکل هفته آینده وارد غروب سیاسی خود می‌شود، چه میراثی را برای اتحادیه اروپا باقی می‌گذارد؟

به باور نویسنده این یادداشت، وقتی یک سیاستمدار برای مدت طولانی در راس کار بوده، کارنامه او جنبه‌های خوب و بد خواهد داشت، با این حال، مشکل در خصوص مرکل این است که بدی‌ها بسیار بیشتر از خوبی‌ها بوده است و قاره اروپا مجبور خواهد بود برای همیشه با پیامدهای تصمیمات فاجعه‌باری که او گرفته زندگی کند.

بحران مهاجرت

طبق این تحلیل، بزرگترین و پایدارترین اشتباه مرکل در سال ۲۰۱۵ انجام شد هنگامی که انبوهی از مهاجران را تشویق کرد تا از آفریقا و غرب آسیا به اروپا بروند. در آن زمان، او اعلام کرد «ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم»، که اساساً به منزله دعوت از تعداد زیادی از پناهندگان و مهاجران اقتصادی برای تلاش به منظور رسیدن به اروپا به امید زندگی بهتر بود.

بر اساس این گزارش، نتیجه فوری این بود که مهاجران بیشتری تصمیم گرفتند از شمال آفریقا به سواحل اروپا راه پیدا کنند و برای رسیدن به این هدف، باید از دریای مدیترانه عبور می‌کردند. این امر ویرانی‌هایی گسترده را در یونان، ایتالیا و دیگر کشورهای مدیترانه ایجاد کرد که فشار اصلی موج مهاجران را متحمل شدند. سپس سلامت مهاجران مطرح بود. بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، بیش از ۱۲۰۰۰ مهاجر که سعی داشتند از دریای مدیترانه عبور کنند، جان خود را از دست دادند.

در ادامه این مطلب این سوال مطرح شده که «آیا واقعاً تصور می‌کنید اگر مرکل به صراحت اعلام می‌کرد که اروپا حاضر نیست همه این افراد را بپذیرد اینطور می‌شد؟»

طبق این گزارش، تنها در سال ۲۰۱۵، یک میلیون و ۳۰۰ هزار مهاجر تلاش کردند تا از اروپا پناهندگی بگیرند که گرچه بسیاری از آن‌ها پناهندگان واقعی بودند، اما این در خصوص همه صدق نمی‌کرد. سپس مشکل این بود که این تازه واردان را کجا باید اسکان داد. آلمان بیشترین تعداد مهاجران را پذیرفت و باید هم چنین می‌کرد، با توجه به این که صدراعظم این کشور بود که در ابتدا از همه دعوت کرد. در سال ۲۰۱۵، حدود ۵۰۰ هزار مهاجر به آلمان و ۷۵۰ هزار نفر دیگر در سال بعد از آن وارد آلمان شدند.

به نوشته راشا تودی، کشورهای اروپایی زیادی به دلیل اظهارات مرکل آسیب دیدند. به ویژه آن‌هایی که چاره‌ای نداشتند زیرا مهاجران یا به سواحل این کشورها می‌رسیدند یا از سرزمین‌های آن‌ها عبور می‌کردند از جمله ایتالیا، یونان، کشورهای بالکان و کشورهای در مسیر غرب مانند مجارستان.

به تحلیل این رسانه، پس جای تعجب نیست که احزاب سیاسی که با مهاجرت گسترده دشمنی دارند، امروزه در این کشورها رونق و جان دوباره گرفته‌اند. به عنوان مثال، ایتالیا را در نظر بگیرید، جایی که «ماتئو سالوینی» رهبر حزب ضد مهاجرت «لیگ شمالی» در صدر نظرسنجی‌ها قرار دارد. و امروز کشورهایی مانند مجارستان رهبرانی دارند که مصمم هستند اشتباهات مرکل را تکرار نکنند. در واقع، آن‌ها از آنچه در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ رخ داد آنقدر در هراسند که اوایل این هفته مجارها، چک‌ها، اسلوونی‌ها و صرب‌ها دور هم جمع شدند و نشست جمعیتی در بوداپست برگزار کردند که در واقع رد مرکلیسم بود.

دیوارهای مرزی

به نوشته این رسانه روسی، علاوه بر این، در چند سال گذشته، بسیاری از این کشورها دیوارهایی را در مرزهای خود نصب کرده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که بحران مهاجرت ایجاد شده به دست مرکل دیگر تکرار نخواهد شد.

حصار مرزی جنوبی مجارستان ۳۲۵ مایل (۵۲۳ کیلومتر) طول دارد و توسط ۴۵۰۰ مامور امنیتی محافظت می‌شود. یونانی‌ها هم اخیراً حصاری در امتداد مرز ترکیه ایجاد کرده‌اند. و اکنون گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر این که صربستان در حال ساخت حصار سیم خاردار در امتداد مرز خود است.

نفوذ تروریست‌ها به اروپا

در بخش بعدی این مطلب، به مسئله امنیت اروپا اشاره و ادعا شده تروریست‌ها از بحران مهاجرت ناشی از اظهارات مرکل برای ورود به این قاره استفاده کردند.

به نوشته راشاتودی، سردسته حمله تروریستی در تئاتر «باتاکلان» در پاریس در نوامبر ۲۰۱۵ از این هرج و مرج برای بازگشت به اروپا سوء‌استفاده کرده بود و همینطور برخی از تروریست‌های بلژیکی که در حمله ۲۰۱۶ بروکسل شرکت کردند.

در بخش پایانی این گزارش خطاب به مرکل آمده است: بنابراین، خانم مرکل شما در ۱۶ سال گذشته ویرانی به بار آورده‌اید و باعث ایجاد اختلاف بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده اید. بین شمال و جنوب اروپا از نظر اقتصادی به همان اندازه تفرقه افتاده که بین شرق و غرب بر اساس فرهنگ. و صدراعظمِ در حال خروج آلمان در هر دو مورد دست داشته است. میراثی که از مرکل به جا مانده در نهایت می‌تواند منجر به فروپاشی اتحادیه اروپا شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها