رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 565521

عوارض دیابت بارداری بر مادر و جنین

ساعت24- یک متخصص زنان و زایمان به تشریح عوارض دیابت در دوران بارداری پرداخت.

html>

فهیمه قطبی زاده، متخصص زنان و زایمان درباره عوارض دیابت بارداری گفت: دیابت می‌تواند بر روی رشد و نمو جنین در دوران بارداری اثر بگذارد، در اوایل بارداری دیابت مادر می‌تواند منجر به بروز نقص‌های مادرزادی و افزایش خطر سقط جنین شود.

او افزود: بسیاری از نواقص مادرزادی اثرات نامطلوبی را بر ارگان‌های مهم بدن مانند مغز و قلب می‌گذارند، به طوریکه در سه ماهه دوم و سوم بارداری دیابت مادر می‌تواند منجر به رشد زیاد از حد کودک شود؛ داشتن نوزاد بزرگ و با وزن بالا، خطر زایمان‌های پر درد و سخت را افزایش می‌دهد، مثلاً نوزادهای بزرگ اغلب برای تولد نیاز به عمل سزارین دارند.

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: وزن بالای نوزاد باعث تأخیر در زایمان می‌شود. وقتی جنین بیش از حد تغذیه می‌شود، سطح انسولین خونش افزایش پیدا می‌کند.

او بیان کرد: پس از زایمان احتمال افت شدید قند خون در نوزاد وجود دارد. بهترین اقدام، پیشگیری از وقوع دیابت بارداری است، ولی اگر به هر دلیلی به دیابت بارداری مبتلا شدید با یک درمان مناسب می‌توانید علیرغم دیابت یک نوزاد سالم به دنیا آورید.

قطبی زاده با اشاره به اقدامات لازم برای کنترل دیابت بارداری، گفت: مادران باردار باید رژیم غذایی سالم و منظمی را در پیش بگیرند تا قند خون در طی ساعات مختلف شبانه‌روز کنترل شود، تنها داروی دیابت انسولین است که مصرف آن در طی دوران بارداری در صورت عدم کنترل قند خون توصیه می‌شود، پیاده روی منظم برای کنترل سطح قند خون نیز بسیار مفید است.

او ادامه داد: میزان افزایش وزن در طی دوران بارداری باید بین ۷ تا ۱۴ کیلو باشد. افرادی که بارداری را با چاقی و افزایش وزن شروع می‌کنند، به خصوص افرادی که به دیابت بارداری مبتلا هستند، باید وزن خود را کاهش دهند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها