رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 565700

دولت مردم را به عادی‌انگاری شیوع کرونا تشویق می‌کند

هشدار درباره افزایش مجدد ابتلا و فوت کرونا در کشور

ساعت24-تداوم فوت روزانه کمتر از 200 نفر و ابتلای روزانه کمتر از 10 هزار نفر آن هم برای مدت زمان قابل توجه؛ مثلا در بازه زمانی 10 روزه یا دو هفته‌ای، به یک رویای دوردست تبدیل شده است. روزهای پایانی هفته گذشته، فقط به مدت دو روز، فوت کرونا به کمتر از 200 نفر و ابتلای جدید به کمتر از 10 هزار نفر در روز رسید ولی دوباره، آمار روزانه فوت و ابتلا به اعداد نگران‌کننده بالای 200 فوت در روز و بالای 10 هزار ابتلا در روز افزایش یافت.

کرونا
html>

بنا به اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز 20 تا 21 مهر، ۱۹۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و 12 هزار و 298 مبتلای جدید هم در کشور شناسایی شد. در همین بازه زمانی، مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۳ هزار و ۲۷۵ نفر و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۷۴۲ هزار و ۸۳ نفر رسید.در چنین شرایطی که متخصصان عفونی و مسوولان بیمارستان‌های محل بستری مبتلایان کرونا، نسبت به شکنندگی جدی کاهش نامحسوس گردش ویروس در کشور هشدارهای پیاپی می‌دهند، به محض کاهش نسبی و حداقلی در آمار فوت و ابتلای کرونا، مسوولان سیاستگذار دست به شکرگزاری برمی‌دارند و در پی آن، مردم چمدان سفر می‌بندند و نفس جاده‌ها از ترافیک بند می‌آید و خیابان‌ها و رستوران‌ها و مراکز خرید و بازارها مملو از جمعیت می‌شود و... همه این شلوغ‌کاری‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که تا امروز، حداکثر 24 درصد جمعیت کشور با تزریق دومین دوز واکسن کووید 19، مصونیت نسبی در مقابل ابتلای شدید و مرگ کرونا پیدا کرده‌اند. بنا به آخرین اعلام وزارت بهداشت، طبق آمار تجمیعی واکسیناسیون تا 21 مهر سال جاری، در مجموع 68 میلیون و 357 هزار و 307 دوز واکسن کرونا تزریق شده که از این جمع، 46 میلیون و 809 هزار و 100 دوز مربوط به نوبت اول و 21 میلیون و 548 هزار و 207 دوز مربوط به نوبت دوم است.

دیروز جعفر صادق تبریزی؛ رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت اعلام کرد که 20 میلیون و 778 هزار و 880 نفر از جمعیت کشور، دومین دوز واکسن را هم دریافت کرده‌اند که با این حساب، 24 درصد از جمعیت 85 میلیون نفری کشور، به‌طور کامل در مقابل کرونا مصون شده‌اند اگرچه که معلوم نیست به چه دلیل وزارت بهداشت که حالا واکسیناسیون کودکان را هم در دستور کار قرار داده، همچنان اصرار دارد که باید همچنان قائل به ایمن‌سازی 70 درصد جمعیت کشور برای شکستن چرخه ویروس باشیم و با همین استدلال، اعلام می‌کند که جمعیت هدف برای مصون‌سازی کشور، فقط 61 میلیون نفر هستند.
در حالی که خطر همزمانی آنفلوآنزا و کووید 19، چند روز دیگر بر سراسر کشور سایه می‌اندازد و وزیر بهداشت هم بارها خاطرنشان کرده که آبان ماه و کمتر از 10 روز دیگر باید منتظر پیک ششم کرونا در کشور باشیم و هنوز هم واکسن آنفلوآنزای وارداتی با افزایش قیمت 5 برابری نسبت به سال قبل، چنان گران است که اقلیتی از جمعیت کشور قادر به تهیه آن هستند و خط تولید واکسن ایرانی هم آن‌طور که مسوولان انجمن داروسازان گفته‌اند، حتی راه‌اندازی هم نشده، نادیده گرفتن ترس از موج دو بیماری مهلک و مرگبار، یک تهدید جدی برای سلامت ایرانیان است. دیروز عضو کمیته علمی کشوری کرونا و رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری هشدار داد که «حتما در روزهای آتی افزایش موارد بیماری را خواهیم داشت.»
استدلال پیام طبرسی برای این هشدار، رصد موج سفرهای داخلی و خارجی و عادی‌سازی ترددهای اجتماعی در سراسر کشور در تعطیلات چند روزه هفته گذشته بود. تعطیلاتی که فقط در یکی از راه‌های مواصلاتی کشور؛ در جاده‌های منتهی به استان‌های شمالی، افزایش بار ترافیکی 111 درصدی را رقم زد. طبرسی دیروز در هشدارهای خود با اشاره به هنجارشکنی‌های غیر قابل توجیهی که طی روزهای گذشته در بازگشایی جاده‌ها و رفع محدودیت از بسیاری تجمع‌های اجتماعی و عمومی و همچنین برگزاری پیاده‌روی اربعین در داخل و خارج از ایران و مراسم مذهبی پایان ماه صفر و سفرهای تفریحی بدون هیچ گونه نظارت و محدودیت اتفاق افتاده، تاکید کرد: «تنها امیدواری ما این است که پیکی مشابه پیک پنجم برای‌مان رخ ندهد و بیماری در حد قابل کنترلی بماند.متاسفانه یک مشکل ما این است که افراد بیمار آزادانه در شهر تردد می‌کنند و عامل انتقال بیماری به سایرین می‌شوند، باید بتوانیم آنها را کنترل کنیم.»
یکی از مواردی که می‌تواند مصداق سوءمدیریت باشد، اتکای مسوولان به تغییر رنگ‌بندی شهرها به عنوان ملاک برچیده شدن بساط بیماری است. طی روزهای گذشته و به دنبال خروج تعداد زیادی از شهرها از وضعیت قرمز و افزایش تعداد شهرهای در وضعیت نارنجی و زرد و آبی، برخی مسوولان استانی از برگزاری «جشن شکست کرونا» خبر داده‌اند در حالی که موج ابتلا، بستری و فوت همچنان در کل کشور پابرجاست اگرچه که نسبت به سه ماه قبل، تغییرات کمی قابل توجهی در این آمار اتفاق افتاده است. طبرسی هم در صحبت‌های خود اشاره داشت که تغییر رنگ‌بندی شهرها از بابت وضعیت قرمز یا نارنجی یا زرد، نمی‌تواند ملاک دقیق و علمی برای اطمینان از بابت رفع خطر شیوع بیماری و چرخش ویروس در جامعه باشد و گفت: «رنگ‌بندی‌ها بیشتر برای کارهای آماری است و برای واکنش سریع کارایی ندارد. زمانی که آمار در حال افزایش است، متوجه نمی‌شویم و وقتی که وضعیت قرمز شد تازه به فکر می‌افتیم؛ درحالی که باید اقداماتی انجام دهیم که به آن فاز نرسیم.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها