رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 565853

5 طرح و لایحه متضاد برای اصلاح ساختار حکمرانی انرژی روی میز مجلس

ساعت24-تعدد طرح‌ها و لوایح مختلف در حوزه اصلاح ساختار حکمرانی انرژی در مجلس نشان می‌دهد که ظاهرا هنوز نهادهای متولی (دولت و مجلس) به جمع‌بندی مشخصی درباره چگونگی اصلاح این ساختار نرسیده‌اند.

html>

دارا بودن بیشترین منابع هیدروکربوری دنیا، ظرفیت بالایی در پیش روی صنعت نفت ایران قرار داده تا به عنوان یک صنعت پیشران، لکوموتیو اقتصاد کشور را به حرکت درآورد، اما تحقق این امر جز با اتخاذ راهبردهای صحیح، تدوین و اجرای برنامه‌های دقیق و کارشناسی در بستر یک «ساختار حکمرانی و اجرایی» صحیح و کارآمد به دست نمی‌آید.

تقریبا در بین کارشناسان حوزه انرژی هیچ اختلاف نظری درباره لزوم اصلاح ساختار حکمرانی انرژی وجود ندارد و همگان معتقدند که با ساختار فعلی، صنعت نفت و نیروی کشور نمی‌تواند به اهداف خود دست پیدا کند. اما باوجود اهمیت این موضوع، تاکنون دولت و مجلس در دولت‌های مختلف اقدام موثری انجام نداده‌اند.

*5 طرح و لایحه مختلف برای اصلاح سازوکار حکمرانی انرژی

در حال حاضر تعدد طرح‌ها و لوایح مختلف درباره اصلاح ساختار حکمرانی انرژی در مجلس نشان می‌دهد که ظاهرا هنوز نهادهای متولی (دولت و مجلس) به جمع‌بندی مشخصی درباره چگونگی اصلاح این ساختار نرسیده‌اند. به‌عنوان مثال هنوز مشخص نیست که جایگاه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ساختار جدید حوزه انرژی چه خواهد بود.

تعدادی از طرح‌ها و لوایحی که اکنون در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد به شرح زیر است:

1- طرح تشکیل وزارت انرژی: براساس تبصره 2 ماده 1 این طرح مقرر شده، همزمان با اجرای این قانون کلیه اهداف، مأموریت‌ها و وظایف مربوط به امور پتروشیمی از وزارت نفت منتزع و به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل شود.

2- طرح اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی: این طرح براساس قوانین موجود کشور، اساسنامه فعلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی مصوب سال 1356 را براساس نقش جدید شرکت ملی صنعت پتروشیمی در قالب سازمان توسعه‌ای اصلاح و بازنویسی کرده است.

3- طرح اساسنامه شرکت ملی گاز ایران: براساس ماده 6 این طرح موضوع فعالیت شرکت عبارت است از مدیریت و راهبری فعالیت‌های تصدی و انجام عملیات بالادستی و پایین‌دستی نفت و گاز و صنایع وابسته و نیز تجارت نفت و گاز داخل و خارج کشور.

4- لایحه تأسیس نهاد مستقل تنظیم‌گر بخش برق: طبق تبصره ذیل جزء 3 ماده واحده، اساسنامه نهاد تنظیم‌گر سایر بخش‌ها و محل استقرار دبیرخانه آنها به پیشنهاد شورای رقابت به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

5- طرح تشکیل شرکت ملی صنایع پالایشی و پتروشیمی: کلیه وظایف و اختیارات مربوط به مدیریت و نظارت بر صنایع پالایشی نفت خام به شرکت ملی صنایع پتروشیمی واگذار شده و شرکت ملی صنایع پالایشی و پتروشیمی تشکیل می‌شود.

*سازهای متفاوت برای اصلاح ساختار حکمرانی

به‌گزارش فارس، در مجلس شورای اسلامی از یک طرف طرحی با این پیشنهاد در حال بررسی است که شرکت ملی صنایع پتروشیمی از وزارت نفت منتزع و در وزارت صمت تجمیع شود و از طرف دیگر همزمان طرحی با هدف واگذاری وظایف پالایشی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ذیل وزارت نفت و طرح دیگری با هدف بازنگری اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه وزارت نفت در حال بررسی است.

تعدد طرح‌های مذکور نشان از پراکندگی تصمیم‌گیری حوزه قانون‌گذاری، دیدگاه‌های متفاوت و غیرهمسو در خصوص تغییر ساختار وزارت نفت و شرکت‌های تابعه آن دارد که لازم است بر مبنای اصول صحیح حکمرانی طبق قوانین و سیاست‌های بالادستی به این موضوع رسیدگی شود و همه طرح‌ها به صورت یکپارچه مورد بررسی تخصصی قرار گیرد.

خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان «تبِ نفت-3| کلاف سردرگم حکمرانی انرژی در ایران/ رمزگشایی از نقشه راه مطلوب برای اصلاح ساختار انرژی» به بررسی چالش‌های موجود در حوزه سازوکار حکمرانی انرژی کشور پرداخته است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها