رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566018

روسیه را تنبیه کنیم

ساعت24- دهه ۱۳۴۰ که روسیه هنوز با استفاده از ذخایر گازی خود حتی برای مصرف داخل با تنگنا روبه‌رو بود ایران خط لوله اول صادرات گاز به این کشور را کشیده بود و برنامه‌ریزی برای خط دوم نیز شروع شده بود.

پوتین
html>

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و توقف یک‌دهه‌ای ایران در سرمایه‌گذاری برای بهره‌برداری از ذخایر گازی و نیز درنگ تاریخی در بهره‌برداری از میدان گازی مشترک با قطر که تا سال ۱۳۷۶ به درازا کشیده شد، روسیه پوتین در یک راهبرد بلندمدت از تیرگی مناسبات ایران و اتحادیه اروپا- که شاید در این بخش نیز ردپای روس‌ها را بتوان دید- انحصار صادرات گاز را در اختیار گرفت. روسیه توانسته است با ترفندهای پیدا و پنهان راه ورود گاز ایران به اروپا را سد کند و بازار بزرگ و دائمی این قاره را در اختیار بگیرد. شوربختانه ایران به جای اینکه با اتحادیه اروپا دوستی گازی را بر قرار سازد رویکرد بی‌سرانجام صادرات گاز به هند را در دستور کار قرار داده است.
این بازار نیز با بدعهدی هند روبه‌رو شده و آمربکا این بازار را از دست ایران درآورده است. در این وضعیت می‌شد امیدوار بود ایران بتواند با تغییر راهبرد سیاسی به اتحادیه اروپا نزدیک شده و سرمایه این کشورها را برای تولید گاز و صادرات به اروپا عقب‌ماندگی خود را جبران کند. در این وضعیت تازه که قیمت جهانی گاز روند فزاینده را تجربه می‌کند بهترین فرصت برای ایران است که این راه را باز کند. حالا اما روسیه که پیوند نفتی با عربستان برای تضعیف اوپک را تجربه کرده است دنبال اتحاد گازی با عربستان برآمده و در مسیر تضعیف کشورهای صادرکننده گاز است.
مدیران سیاسی در ایران باید نیک بدانند روسیه هرگز به ایران رحم نمی‌کند و برنامه راهبردی دارد تا ایران را با کمک سرمایه مازاد عربستان از بازار برای همیشه دور کند.
ایران نباید دست روی دست بگذارد و شاهد برنامه‌ریزی‌های طرح‌های نفت و گاز روسیه علیه ایران باشد. ایران باید روسیه را با سلاح صادرات گاز به چالش بکشد و در این مسیر از نزدیک شدن به اروپا تنبیه کند. روسیه باید بداند بردباری ایران در برابر طرح‌های ضد نفت و گاز ایران تنها به حرف بسنده نخواهد کرد و به اروپا می‌پیوندد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها