رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566470

بلینکن: اجباری به کشورها برای انتخاب چین یا آمریکا نیست

ساعت24-آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت که دولت جو بایدن رئیس جمهوری این کشور درصدد اعمال فشار بر کشورها برای تصمیم گیری درمورد همکاری تجاری با ایالات متحده یا چین نیست.

html>

به گزارش سایت رسمی وزارت امور خارجه آمریکا، بلینکن در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با همتای اکوادوری خود افزود: ما از کشورها نمی خواهیم بین آمریکا و چین یکی را انتخاب کنند و همانطور که بارها گفته ام، بدنبال مهار چین یا جلوگیری از پیشرفت و توسعه این کشور نیستیم.

وی ادعا کرد: آنچه درپی انجام آن هستیم، عمل به بالاترین استانداردهای ممکن است همانطور که در سراسر جهان به آن مبادرت می ورزیم.

بلینکن تاکید کرد که تجارت و سرمایه گذاری با چین برای همه کشورها مهم و سودبخش است. وی در عین حال گفت در ارتباط با چین، هیچ تفاوتی بین شرکت خصوصی و کشور وجود ندارد، از اینرو کشورها قبل از سرمایه گذاری در آن کشور باید موارد احتیاطی را رعایت کنند.

پیشتر در ماه جاری، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) یک مرکز ماموریتی ویژه چین برای مقابله با تهدیدهای احتمالی این کشور راه اندازی کرد.

سیا با صدور بیانیه ای اعلام کرد: این مرکز برای مقابله با چالش جهانی چین ایجاد شد که شامل همه حوزه های ماموریتی سازمان سیا می شود.

در همین حال، شمار فزاینده ای از جمهوریخواهان آمریکا از دولت خواسته اند به تقویت نظامی چین و هشدارها درمورد کاهش بودجه دفاعی ایالات متحده توجه داشته باشد.

این مساله در میانه انتشار گزارشی ادعایی مبنی بر انجام آزمایش موشکی مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک هسته ای مطرح است.

روزنامه فایننشال تایمز به تازگی در گزارشی مدعی شد که چین در ماه اوت (مرداد) یک موشک مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای آزمایش کرده که پس از چرخیدن به دور مدار زمین، به هدف خود برخورد کرده است. این آزمایش موشکی در رادارهای آمریکا شناسایی نشده و سازمان‌های اطلاعاتی این کشور را غافلگیر کرده است.

فایننشال تایمز به نقل از پنج منبع آگاه گفت: این موشک مافوق صوت در مدار پایین به دور زمین یک بار گشته و سپس در نزدیکی هدف خود فرود آمده است.

چین می گوید این کشور چندی پیش یک سیستم فضایی را آزمایش کرده، که البته موشک مافوق صوت نبوده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها