رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566608

سوچی میزبان اولین مذاکرات رئیس‌جمهور روسیه و نخست‌وزیر اسرائیل

پرونده ایران و سوریه روی میز پوتین و بنت

ساعت24-اولین دیدار «نفتالی بنت» در جایگاه نخست‌وزیر اسرائیل با رئیس‌جمهور روسیه فردا در اقامتگاه ولادیمیر پوتین در بندر سوچی روسیه انجام می‌شود؛ دیداری که تحت تاثیر تحولات اخیر در افغانستان و پرونده هسته‌ای ایران قرار گرفته است. بنت در شرایطی به دیدار پوتین می‌رود که در روزهای گذشته با آنگلا مرکل، صدراعظم در حال کناره‌گیری آلمان و جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، دیدار کرده است.

بنت
html>

انتظار می‌رود پوتین و بنت در کنار برنامه هسته‌ای ایران، درباره روابط دیپلماتیک روسیه و اسرائیل و موضوعات امنیتی از جمله در سوریه و مناسبات اقتصادی دو طرف مذاکره کنند. پیش از این دیدار، یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل نیز برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات آمریکایی به واشنگتن سفر کرده بود. او در دیدارهایش با کامالا هریس، معاون جو بایدن و آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود، پرونده ایران را مورد بحث قرار داده بود. نفتالی بنت با این استدلال که «ایران به تعهدات و الزام‌های پیش‌بینی‌شده در توافق سال ۲۰۱۵ پایبند نبوده»، خواستار ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت شده است و در صورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، احتمال پیش‌بینی تحریم‌های سازمان ملل علیه این کشور منتفی نیست. بر همین اساس، مذاکرات بنت با پوتین می‌تواند تأثیر درخور توجهی در وضعیت پرونده ایران و احتمال ارجاع آن به شورای امنیت سازمان ملل داشته باشد که با توجه به مخالفت فعلی پوتین با ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، بعید به نظر می‌رسد دو طرف در این زمینه به توافقی دست یابند.
به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، برنامه‌ریزی گسترده نخست‌وزیر اسرائیل برای سفر به مسکو و دیدارش با رئیس‌جمهوری روسیه، نشان‌ می‌دهد او قصد دارد ضمن برقراری روابط شخصی با پوتین، نگرانی‌های خود درباره سوریه و پرونده هسته‌ای ایران را با او در میان گذارد.
«نفتالی بنت» خواستار تحکیم روابط گرمی است که در زمان «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، با مسکو برقرار شد و به موجب آن طرفین در خاک سوریه با هماهنگی تمام عمل می‌کردند. به گفته این منابع، در ماه‌های اخیر به علت نارضایتی مسکو از حملات هوایی اسرائیل در خاک سوریه، روابط دو طرف به گرمی سابق نیست؛ زیرا مسکو معتقد است این حملات «زیاد از حد» شده است. در ماه‌های اخیر مقام‌های نظامی روسیه همچنین اسرائیل را به استفاده از سامانه‌های پدافند هوایی در خاک سوریه تهدید کرده‌اند؛ درحالی‌که پیش از این اسرائیل از آزادی عمل کامل در آسمان سوریه برخوردار بود و مسکو فقط از آنها خواسته بود پیش از حمله با نیروهای روسیه هماهنگی به عمل آید.
به همین دلیل، بنت در سفر خود، «زئیف الکین»، معاون وزیر خارجه اسرائیل را که روس‌تبار است، همراه می‌برد. او در همه سفرهای نتانیاهو همراه او بوده و در جریان جزئیات مذاکرات دو طرف است و مسکو به او توجهی ویژه دارد. این رسانه‌ها می‌افزایند گفت‌وگوهای بنت با کارشناسان و مشاورانش در آستانه سفر به روسیه نشان می‌دهد هدف اصلی «برقراری روابط شخصی با پوتین و تلاش برای متقاعدکردن او درباره موضع اسرائیل در قبال ایران، به‌خصوص در آنچه به حضور ایران در سوریه مربوط می‌شود و همچنین خودداری از تحویل موشک‌های زمین به هوای پیشرفته به سوریه و نیز پرونده هسته‌ای ایران» است.
این در حالی است که اسرائیل در ماه‌های اخیر، ایران و حزب‌الله را به تلاش برای تبدیل منطقه جولان به میدان جنگ تازه علیه اسرائیل متهم کرده و تأکید می‌کند اطلاعات گسترده‌ای درباره این برنامه دارد که جاسوسانش به روش میدانی از منطقه کسب کرده‌اند.
پیام نتانیاهو به پوتین
در آستانه سفر بنت به روسیه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، به رئیس‌جمهوری روسیه گفته است «به‌زودی به قدرت بازمی‌گردد». یک مقام نزدیک به بنیامین نتانیاهو و یک دیپلمات اروپایی در آستانه سفر بنت به روسیه، به باراک راوید، خبرنگار آکسیوس گفتند این مقام باسابقه قبلی اسرائیل این پیام را چند روز بعد از کناررفتنش از نخست‌وزیری به ولادیمیر پوتین ابلاغ کرده بود.
بر این اساس، آناتولی ویکتوروف، سفیر روسیه در اسرائیل، ظاهرا یک نامه شخصی از جانب پوتین را با موضوع توصیف دوران کارکردن آنها با هم تحویل نتانیاهو داده است. راوید متذکر شد این دو مقام ارشد بعد از شروع مداخله نظامی روسیه در سوریه در سال ۲۰۱۵ روابطی نزدیک با یکدیگر پیدا کردند. نتانیاهو بعد از خواندن نامه پوتین اظهار کرد: «به رئیس‌جمهوری پوتین بگویید من به‌زودی برخواهم گشت». دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به‌تازگی به شبکه اسرائیلی «آی۲۴ نیوز» گفت: «ما تلاش داریم نتانیاهو را با نخست‌وزیر فعلی اسرائیل مقایسه نکنیم؛ چون نتانیاهو سال‌های زیادی با رئیس‌جمهور پوتین کار کرده و آنها یکدیگر را خیلی خوب می‌شناختند و برقراری روابط شخصی جدید نیاز به زمان دارد». نتانیاهو در خرداد بعد از رأی قانون‌گذاران اسرائیلی به انتصاب کابینه جدید، از سمت نخست‌وزیری کنار گذاشته شد و به این ترتیب ۱۲ سال حضور او در قدرت در اسرائیل پایان یافت. او قبل از ترک سمتش ادعا کرده بود قربانی دسیسه یک «دولت پنهان» شده است.
خط‌ ونشان عباس برای اسرائیل
پرونده مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین که در چهار سال اخیر حداقل از نگاه فلسطینی‌ها به بن‌بست رسیده است، یکی دیگر از موضوعات مورد مذاکره بنت و پوتین در سوچی خواهد بود. بنت درباره مذاکره با فلسطینی‌ها مواضعی کم‌وبیش نزدیک به نتانیاهو دارد و بعید است در کوتاه‌مدت گشایشی در این زمینه حاصل شود. در همین حال، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، تأیید کرد رهبران فلسطین در برابر لجاجت‌های اسرائیل و امتناع این رژیم از پایبندی به توافق‌نامه‌های امضاشده سکوت نخواهند کرد. او در جریان نشست کمیته مرکزی «جنبش فتح» که در مقر ریاست‌جمهوری در شهر رام‌الله و به ریاست عباس برگزار شد، گفت: «ما در مقابل لجاجت‌های اشغالگران اسرائیلی و خودداری آنان از عمل به تعهداتشان در توافق‌نامه‌های امضاشده، برای همیشه سکوت نخواهیم کرد. همه گزینه‌ها برای حفاظت از حقوق مردم فلسطین و رهبری آنها باز خواهد بود و ما هرگز هیچ‌گونه تعدی به این حقوق را قبول نخواهیم کرد».
عباس اعضای کمیته جنبش فتح را در جریان آخرین تحولات اوضاع سیاسی و نتایج تماس‌های خود با رهبران و رهبران منطقه و جهان برای توضیح موضع فلسطین قرار داد که آخرین آن تماس تلفنی با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، پاپ فرانسیس، ملاقات او با فرستاده دولت آمریکا و دیدار با وزیر خارجه سوئد بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها