رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566620

ترکیه نیز خود را در میانه میدان می داند

تنش‌زایی جدید علیه ایران با همکاری امریکا، اسرائیل و آذربایجان

ساعت24-ترکیه، متحد آذربایجان و اسرائیل، خود را بخشی از ذات این درگیری جاری می‌بیند پس از این که در برابر آمریکا و ناتو قدرت‌ نمایی کرد و در روزهای اخیر با نیروهای خود در نزدیکی مرزهای ایران پیشروی کرد. این اقدام ترکیه پیامی آشکار بود مانند حمایتش از آذربایجان در جنگ قره‌باغ به این معنا که در صورت وقوع هرگونه رویارویی در آینده میان آذربایجان و ایران احتمالا ترکیه در حمایت از رئیس جمهور علی‌اف تردید به خود راه نخواهد داد.

ن
html>

ایران، تحرکات و سیاست‌هایش در تمامی زمینه‌ها از سوی اسرائیل تحت نظر قرار دارد. علاوه بر این مسئله تحولات در نزدیکی مرزهای ایران – آذربایجان است که زیر نظر اسرائیل بوده و هست. در این راستا محافل امنیتی و نظامی در اسرائیل تحولات روز افزون میان این دو کشور را زیر نظر دارند به ویژه به این خاطر که این تحولات تاثیر مستقیمی بر اسرائیل دارد.

در راستای موضع گیری در خصوص این تحولات و نیز حضور اسرائیل در این منطقه وزیر امور خارجه ایران در سفر خود به مسکو گفت هیچ تغییر ژئوپلتیک و نیز تغییر در نقشه قفقاز را تحمل نخواهیم کرد و نگرانی‌های جدی درخصوص حضور تررویست‌ها و اسرائیلی‌ها در این منطقه داریم.

چه بسا آنچه توجه اسرائیلی‌ها را به خود جلب کرد نامی بود که تهران برای رزمایش نظامی خود در مرزهایش با آذربایجان انتخاب کرد؛ یعنی «فتح خیبر» بر این اساس که به اسرائیل اجازه نخواهد داد به مرزهایش نزدیک شود و این یعنی دستگاه اطلاعات ایران اسرائیل را مد نظر قرار داده است به ویژه پس از تررو دانمشند اتمی ایران، محسن فخری زاده، انتقال آرشیو هسته‌ای ایران از قلب تهران به اسرائیل و مجموعه انفجارها در مراکز اتمی ایران.

واقعیت امر این است که مرزهای طولانی ایران و آذربایجان برخورد متفاوتی را از سوی ایران می‌طلبد از این جهت که بیان می‌شود اسرائیل در این منطقه حضور دارد و احتمالا تردید تهران در این باره واقعیت دارد. تهران همیشه باکو را مسئول تردیدهای خود می‌داند زیرا به نظر ایران اجازه فعالیت فراوانی را در مرزهای دو کشور به اسرائیل اعطا کرده است. آنچا شک و تردید ایران را افزایش داد این است که شرکت اسرائیلی «البیت» متخصص در ساخت پهپاد کارخانه‌ای در خاک آذربایجان افتتاح کرد.

در این میان ترکیه، متحد آذربایجان و اسرائیل، خود را بخشی از ذات این درگیری جاری می‌بیند پس از این که در برابر آمریکا و ناتو قدرت‌ نمایی کرد و در روزهای اخیر با نیروهای خود در نزدیکی مرزهای ایران پیشروی کرد. این اقدام ترکیه پیامی آشکار بود مانند حمایتش از آذربایجان در جنگ قره‌باغ به این معنا که در صورت وقوع هرگونه رویارویی در آینده میان آذربایجان و ایران احتمالا ترکیه در حمایت از رئیس جمهور علی‌اف تردید به خود راه نخواهد داد.

اسرائیل نیز تا این مرحله از تنش در فاصله امنی ایستاده است اما مطمئنا تحرکات ایران را زیر نظر دارد اما واقعیت امر بر همکاری اسرائیل، آذربایجان و آمریکا اشاره دارد. این در حالی است که سفارت اسرائیل در باکو از آنچه در ایران رخ می‌دهد آگاهی خوبی دارد.

در همین راستا سیاست منطقه‌ای ایران یکی از موضوعات اصلی در دستور کار دور بعدی گفت وگوهای راهبردی آمریکا و اسرائیل در واشنگتن است. همچنین در آستانه مذاکراتی که در پنجم اکتبر میان معاون امنیت ملی کاخ سفید و همتای اسرائیلی اش برگزار شد اسرائیل از کشف توطئه دیگری علیه شهروندانش خبر داد و طبق روایت اسرائیل ایران برای ساماندهی مجموعه عملیاتی علیه نمایندگان جامعه تاجران اسرائیلی در قبرس تلاش کرده است. ناظران این امر را در چارچوب گسترش دایره جغرافیایی درگیری میان ایران و اسرائیل دانستند.

ایران امروز خود را در زاویه دفاع از خود می‌بیند. به این ترتیب که تاسیسات هسته‌ای ایران همچنان در معرض خطر هستند و فخری زاده به دست دستگاه اطلاعات اسرائیل کشته شد؛ اما همان طور که روزنامه هاآرتص می‌گوید، مقامات اسرائیلی خود به تنش‌زایی خدمت می‌کنند و به منظور تحقق اهدافی سیاسی علنا درباره بخشی از جزئیات عملیات موساد صحبت می‌کنند.

در پایان واضح است که واشنگتن و عواملش در منطقه معادله تحریک آمیز جدیدی را علیه تهران هم در داخل ایران و هم مرزهای این کشور با عراق و آذربایجان مهندسی می‌کنند. این امر تایید می‌کند تنش‌زایی برنامه ریزی شده‌ای در قبال ایران وجود دارد چرا که واشنگتن تمایل دارد ایران را به تغییر سیاست‌هایش در سراسر منطقه مجبور کند و این کشور را به ارائه امتیازهایی در تمامی موضوعات در خاورمیانه وادار کند.

روزهای آینده آبستن تحولات بیشتری است که به نظر می‌رسد به سمت تنش‌زایی پیش می‌رود اما ایران متخصص در سرمایه گذاری و استفاده از تنش‌زایی و اقدامات تحریک آمیز علیه خود است.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها