رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566695

پیشنهاد تشکیل یک وزارتخانه جدید/ این طرح هیچ بار مالی نخواهد داشت

ساعت24-یک عضو کمیسیون کشاورزی و فراکسیون محیط زیست مجلس از موافقتش با طرح تشکیل وزارت آب و محیط زیست خبر داد و ضرورت‌های تشکیل این وزارت خانه را تشریح کرد.

html>

جلال محمودزاده ضمن اعلام موافقتش با ماجرای تشکیل وزارت آب و محیط زیست اظهار کرد: مسائل محیط زیستی در کشور ما مغفول مانده است.در بیشتر پروژه‌ها، مطالعات محیط زیستی صورت نمی‌گیرد. متأسفانه محیط زیست، منابع طبیعی و آبی کشور ما در معرض خطر و نابودی قرار گرفته است.

سازمان حفاظت از محیط زیست، بیرون از دایره نظارتی مجلس

سازمان محیط زیست، یک سازمان زیر مجموعه ریاست جمهوری است و به همین علت تحت چشمان نظارت مجلس شورای اسلامی قرار نمی‌گیرد. در این سازمان مسائل و مشکلات زیادی وجود دارد که از حوزه نظارتی نمایندگان به دور است. اگر نماینده‌ای نکته‌ای در مورد سازمان مذکور داشته باشد، باید به رئیس جمهور تذکر دهد یا از رئیس جمهور سوال کند.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس یازدهم با بیان اینکه سازمان محیط زیست تخلفات گسترده‌ای در بعضی استان‌ها کرده است، گفت: لازمه حل مشکلات ساختاری این است که وزارت خانه‌ای به نام وزارت خانه محیط زیست و آب تشکیل شود. این اتفاق مسائل محیط زیستی کشور را تحت چتر نظارتی مجلس قرار خواهد داد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس افزود: پتروشیمی مهاباد در فاصله ۱۰ متری، مجتمع کشت و صنعت مهاباد تأسیس شده است. پرسش ایجاست که چگونه اجازه مکان‌یابی یک پتروشیمی در فاصله ۱۰ متری یک واحد کشت و صنعت داده می‌شود؟ علتش فشارهایی است به این سازمان وارد شده و باعث مشکل شده است. از این دست مسائل در همه استان‌ها بسیار است. مصداق بارزش ماجراهای انتقال آب است.

محمودزاده پروژه‌های انتقال آب را نیازمند بررسی‌های دقیق و تحقیقات علمی دانست و تأکید کرد: انتقال آب از یک حوزه به حوزه دیگر، بدون ارزیابی و بررسی موشکافانه، می‌تواند بسیار خطرساز باشد. متأسفانه شاهد پروژه‌های انتقال آب، بدون ذره‌ای تحقیق علمی هستیم.

وی نسبت به وضعیت سایت‌های پسماند ابراز نگرانی کرد و تصریح کرد: در حوزه انتخابیه بنده، یک سایت پسماند زباله بدون هیچ تحقیقی درنظر گرفته شد. هم‌اکنون قواعد و قوانین بارگزاری رعایت نمی‌شود. از این دست مسائل در کشور ما بسیار است. علت هم اینجاست که مجموعه ریاست جمهوری به خاطر مشغله کاری، وقتی برای نظارت بر سازمان محیط زیست ندارد. مجلس نیز از طرف دیگر نمی‌تواند این سازمان را در چتر نظارتی خود قرار دهد.

تشکیل وزارت آب و محیط زیست بدون تحمیل بار مالی به دولت

رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس ضمن تأکید بر تشکیل وزارت آب و محیط زیست با نیروهای فعلی سازمان محیط زیست گفت: ما نمی‌خواهیم بار مالی به دولت تحمیل کنیم. ما باید بیش از پیش مراقب بخش محیط زیست باشیم چرا که وضعیت خوبی نداریم و نسبت به نسل بعدی مسئول هستیم. ما نیازمند وزارت خانه آب و محیط زیست هستیم.

محمودزاده از مخالفت احتمالی دولت تأسیس وزارت آب و محیط زیست خبر داد و گفت: دولت در این خصوص به مجلس لایحه نفرستاده و احتمالا نخواهد فرستاد. ما این موضوع را به صورت طرح پیش خواهیم برد. این طرح هیچ بار مالی نخواهد داشت چرا که نیازمند هیچ ساختمان، نیرو زیرساختی علاوه بر امکانات فعلی نیست.

این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در پایان در مورد مخالفت رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با طرح تشکیل وزارت آب و محیط زیست گفت: رئیس فراکسیون محیط زیست، نظر فراکسیون نیست. نظر بنده مخالف ایشان است. تعداد زیادی از اعضای فراکسیون محیط زیست، موافق تشکیل وزارت خانه هستند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها