رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566850

صدای روسیه هم از تاخیر مذاکرات در آمد: اینکه مقامات ایران می گویند " به زودی" یعنی چه؟

ساعت24-با طولانی شدن زمان شروع مجدد مذاکرات در وین، یک دیپلمات روس به طعنه از ایران خواسته مشخص کند اینکه گفته شده «به زودی» مذاکرات را از سرخواهد گرفت، «معنای عملی»‌اش چیست.

html>

میخاییل اولیانوف روز شنبه در توئیتر به تازه‌ترین موضع‌گیری وزیر خارجه ایران درباره ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای واکنش نشان داد که گفته است که مذاکرات هسته‌ای با ۱+۴ «به زودی» از سر گرفته خواهد شد.

پس از موضع امیرعبداللهیان، «میخائیل اولیانوف» در توئیتی نوشت: «به زودی. آیا کسی می‌داند معنای عملی آن چیست؟» اولیانوف، اما چیز بیشتری به توئیت پرسشی خود اضافه نکرد، هرچند او پیش‌تر اتهام‌زنی در خصوص تعلل ایران برای آغاز مذاکرات هسته‌ای وین را رد کرده و درباره عدم آغاز مذاکرات هسته‌ای گفته بود: فراموش نکنیم که دولت جدید ایران در پایان آگوست تشکیل شده است، به این مفهوم که کمتر از دو ماه از تشکیل آن می‌گذرد و ایالات متحده نیز دو ماه زمان برد که آماده مذاکرات وین [برای احیای برجام]شود. اولیانوف عصر یک شنبه نیز درباره از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با دفاع از موضع‌گیری تهران گفت: «درخواست ایران از امریکا برای ضمانت عدم خروج دوباره از توافق هسته‌ای، امری منطقی است. این [خواسته]نه‌تن‌ها با عرف دیپلماتیک بلکه با عقل سلیم ابتدایی نیز همخوانی دارد.»

اگرچه برخی رسانه‌ها تلاش کردند پرسش نماینده روسیه درباره «از سرگیری به زودی مذاکرات هسته‌ای» را که در واقع نقل قول وزیر خارجه ایران است، متوجه تهران عنوان کنند، اما آنچه در پرسش دیپلمات ارشد مسکو در وین روی آن تأکید شده، توجه به معنای عملی «به زودی» است و اولیانوف به صراحت پرسیده که «معنای عملی» به زودی چیست؟

مقامات ایرانی پیش‌تر بارها بر لزوم انجام اقدام عملی و گام محسوس از سوی طرف‌های غربی برجام برای بازگشت به برجام تأکید کرده بودند و به نظر می‌رسد تأکید بر معنای عملی در موضع‌گیری دیپلمات ارشد روسیه بیش از آنکه متوجه تهران باشد، پرسشی در برابر طرف‌های غربی برجام نهاده است. حسین امیرعبداللهیان در حالی می‌گوید که مذاکرات هسته‌ای ایران با طرف‌های باقی‌مانده در برجام «به زودی» از سر گرفته می‌شود که حدود یک ماه پیش گفته بود معنای «به زودی» برای ایران با غربی‌ها تفاوت زیادی دارد. وزیر امور خارجه دولت ابراهیم رئیسی، همان موقع گفت: «تفاوت بین به زودی ایرانی و به زودی غربی خیلی زیاد است... مهم این است که ما اراده بازگشت به مذاکره را داریم، اما مذاکره‌ای جدی و تأمین‌کننده حقوق و منافع ملت ایران.»‌کمتر از دوماه پیش نیز امیرعبداللهیان در جریان سفر به نیویورک برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل همین موضوع را در گفتگو با خبرنگار امریکایی ان. بی. سی مورد تأکید قرار داده و گفته بود: دولت بایدن هیچ اقدام عملی برای اینکه نیت واقعی‌شان را به دولت ایران نشان دهند انجام نداده‌اند و بدتر از آن همزمان تحریم‌های جدید اعمال کردند. تأکید ایران بر لزوم گام عملی طرف‌های غربی برای از سرگیری مذاکرات وین از نگاه مقامات اروپایی نیز دور نمانده و هفته گذشته یک مقام اروپایی در گفتگو با رویترز گفت: «آن‌ها (ایرانی‌ها) اصرار دارند که نمی‌خواهند مذاکراتی صرفاً برای مذاکره انجام دهند بلکه به دنبال گفتگوهایی با گام‌های عملی بر سر چگونگی احیای برجام هستند.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها