رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566878

لیگ برتر کشتی امروز آغاز میشود؛آیا از اشتباهات گذشته درس گرفته‌ایم؟

ساعت24-در یک دهه اخیر سرنوشت قهرمانی لیگ از همان ابتدا به واسطه پشتوانه مالی بسیار بالا مشخص بوده است. تقسیم نشدن کشتی‌گیران درجه یک در بین تیم‌ها و انحصار در یکی، دو تیم خاص، اختلاف فاحشی در بین مبارزه کشتی‌گیران نمایان کرده است

html>

۱- ۲۴ مهر ۱۳۸۲ در دوران تصدی ریاست محمدرضا طالقانی اولین دوره لیگ برتر کشتی با نام جام عبدالله موحد برگزار شد. هجده سال پیش وقتی لیگ باشگاه‌های کشور به لیگ برتر تغییر اسم داده شد و بعدها با لیگ جایزه بزرگ فصلی و لیگ ۳۰۰ روزه مزین شد، تلاش‌های بسیاری از سوی مجموعه برای بهتر شدن رقابت‌ها صورت گرفت، اما هر سال دریغ از سال قبل. پایین آمدن سطح فنی نبردها، بی‌رغبتی اسپانسرها، نارضایتی تماشاگران، نداشتن برنامه اصولی و تبیین شده، دوراندیشی‌های لازم و غیره باعث گردید تا شکل، قاعده و چهره واقعی لیگ با سرنوشتی عذاب‌آور به پایان برسد.
۲- هدف نهایی از برگزاری لیگ چیست؟ یک لیگ خوب دارای چه پارامترهایی است؟ مهم‌ترین راه‌های پیشرفت لیگ کدام است؟ حاصل برگزاری چندین دوره لیگ به لحاظ مولفه‌های فنی، محتوایی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی چه بوده است؟ آیا فقط اجرای لیگ، شروع و تمام کردن آن برای مسوولان و برنامه‌ریزان مبنا قرار دارد؟ آیا به ازای ورودی تزریق شده به آن، خروجی مثبتی صورت گرفته یا خیر؟ و پرسش‌های دیگری که مثنوی هفتاد من کاغذ می‌شود و در طی سال‌های متمادی نقطه اشتراک موافقان و مخالفان بوده است. همواره قبل از آغاز رقابت‌ها نطق‌ها و شعارهای زیادی بیان می‌شود اما عمل و بهره چندانی مشاهده نمی‌شود. انگار عزم چندانی برای حل صورت‌مساله وجود ندارد. در اکثر اوقات شرایط به گونه‌ای رقم می‌خورد که حاشیه بر متن می‌چربد.
۳- در یک دهه اخیر سرنوشت قهرمانی لیگ از همان ابتدا به واسطه پشتوانه مالی بسیار بالا مشخص بوده است. تقسیم نشدن کشتی‌گیران درجه یک در بین تیم‌ها و انحصار در یکی، دو تیم خاص، اختلاف فاحشی در بین مبارزه کشتی‌گیران نمایان کرده است. همین موضوع اجازه رقابت نزدیک بین تیم‌ها را نداده و به اصطلاح لیگ را از رونق انداخته است. در این میان ایرادهای اساسی لیگ در جای خود محفوظ مانده و از هر دوره به دوره بعدی انتقال داده شده. جایی که شعله‌های حرف و حدیث در تدوین آیین‌نامه زبانه کشیده است. لیگی که اکثر تیم‌ها فاقد مشخصه‌های استاندارد هستند و در مدت زمان کوتاهی شکل می‌گیرند و بدون برنامه‌ریزی دقیق و منسجم در رقابت‌ها قدم می‌گذارند و در نتیجه حتی توان پرداخت مبلغ قرارداد به کشتی‌گیران و مربیان را هم ندارند. لیگی که تعدادی از مربیان آن هر سال براساس روابط به صورت چرخشی در تیم‌های لیگ برتر می‌چرخند و تنها در این مسابقات دیده می‌شوند. چه هنری در نزد این افراد وجود دارد که بتوانند قلب‌ها را به سمت خود جذب کنند در حالی که بسیاری از مربیان زحمتکش و توانمند سرتاسر این سرزمین که در شرایط سخت مشغول آموزش هستند بیرون از گود به نظاره نشسته‌اند؟ واقعیت این است که در لیگ کشتی معمولا معیارهای فنی در کنار عوامل غیرفنی رنگ می‌بازد.
۴- بی شک برگزاری لیگ به ضرر کشتی نخواهد بود اما نحوه اجرای آن از تعیین هدف تا رسیدن به ایده‌آل مسیری طولانی در پیش دارد. مسیری که شاید سال‌ها امتداد داشته باشد تا ویژگی‌ها و طرح‌های مورد نظر به دست بیاید. این جز با شیوه مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح و ثبات به دست نمی‌آید. نگرشی که نیاز به تغییر و ترمیم اساسی دارد. از این رو منطق حُکم می‌کند مسوولان امر، متخصصان و کارشناسان بررسی کنند که چه می‌توان کرد تا آسیب‌های لیگ کمتر و توسعه کیفی آن بیشتر شود تا رگه‌هایی از امیدواری به آینده در آن مشاهده کرد. شاید با گام نهادن به آرشیو خاطره‌های گذشته با تقویت و اصلاح‌ و بهبود ایرادهای آن بتوانیم دوباره شاهد یک لیگ پُر از هیجان و جذابیت باشیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها