رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 567140

واکنش سخنگوی قوه قضائیه به حکم دزدی سه بسته بادام هندی

ساعت24-سخنگوی دستگاه قضا درباره حکم مربوط به پرونده دزدی سه بسته بادام هندی که با واکنش‌های زیادی مواجه شد گفت: حکم صادره از نظر قانونی ایرادی ندارد، هر چند ایرادات شکلی بر آن وارد است.

html>

ذبیح الله خدایی در مورد حکم صادره ۱۰ ماه حبس و ۴۰ ضربه شلاق برای سارق بادام هندی گفت: آنچه که در خصوص این حکم در فضای مجازی مطرح شد این بود که مجازاتی که برای محکوم تعیین شده با توجه به میزان مال مسروقه تناسب ندارد. حکم صادره از نظر قانونی ایرادی ندارد، هر چند ایرادات شکلی بر آن وارد است.

وی افزود: در بحث سرقت تعزیری مجازاتی که در قانون برای سارق تعیین شده براساس میزان مالی که سرقت شده نیست، بلکه مجازاتی که در قانون برای سرقت تعزیری در نظر گرفته شده برای نوع جرم است.

خداییان تصریح کرد: قاضی زمان صدور حکم نسبت به شخصیت شخص بررسی می کند. اصل فردی کردن مجازات یعنی قاضی در زمان صدور حکم به شخصیت و اوضاع واحوال و ... موارد دیگر توجه می کند، لذا ممکن است دو نفر که در ارتکاب جرم دخیل بودند و مثلا دو نفر وارد خانه ای شوند یخچالی را سرقت کنند و با اینکه هر دو به یک نحو در جرم ارتکابی دخیل بودند ولی ممکن است قاضی برای یکی از متهمان جزای نقدی و مجازات حبس و برای دیگری یک مجازات دیگر تعیین کند.شاید در مورد این حکم در ظاهر اعلام شود که عادلا نه نیست زیرا دو نفر نقش واحدی در جرم داشتند ولی قاضی مجازاتی که تعیین کرده منطبق با قانون است.

وی ادامه داد: در مورد موضوع اخیر هرچند میزان مال سرقت شده ناچیز است، اما سارق سابقه دار است و قبلا به جرم سرقت از منازل به سه سال حبس تعلیقی محکوم شده و در زمانی که مجازاتش به اتمام نرسیده مرتکب جرم جدیدی شده است. در این پرونده میزان مالی که مورد حکم است ناچیز است، ولی در پرونده دادسرایی از او شکایت شده و طلا و گوشی را سرقت کرده که منجر به قرار منع تعقیب شده است، لذا قاضی با توجه به سابقه او حکم را صادر کرده اگرچه در ظاهر شاید بگوییم حکم صادره تناسب ندارد ولی در واقع اینطور نیست و باید به آن پرونده مراجعه و قضاوت کنیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها