رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 567155

بارش باران و برف در نقاط مختلف کشور/ احتمال وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزی

ساعت24-سازمان هواشناسی با اشاره به بارش باران و برف در نقاط مختلف کشور تا یکشنبه (۹ آبان ) نسبت به احتمال وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزی هشدار داد.

html>

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: بارش باران گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقتی و در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف جمعه (۷ آبان ماه) برای استان‌های ایلام، لرستان، کرمانشاه، کردستان، قزوین، همدان، زنجان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و شمال خوزستان، شنبه (۸ آبان ماه) برای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، زنجان، قزوین، البرز، لرستان، مرکزی، همدان، غرب مازندران، شمال خوزستان، شمال چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان، قم و تهران و یکشنبه (۹ آبان ماه) برای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، قزوین، البرز و تهران پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها به‌ویژه در گذرگاه‌های کوهستانی، کاهش دید و احتمال تاخیر در پروازها وجود دارد بنابراین احتیاط در تردد و توقف حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در عبور از جاده‌های کوهستانی و به همراه داشتن تجهیزات زمستانی توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ دیگری ضمن اشاره به وقوع رگبار و رعد و برق در برخی استان‌ها نسبت به وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزی و دام‌ها هشدار می‌دهد. در این شرایط جوی صاحبان مزارع و باغات رعایت اصول فنی و بسته‌بندی مناسب در برداشت و حمل مزارع پیاز و سیب زمینی در استان آذربایجان شرقی، آماده‌سازی زمین و کشت کلزا با توجه به فرصت محدود باقیمانده در منطقه طارم، خودداری از آبیاری مزارع ذرت استان خوزستان، زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، خودداری از انجام آبیاری، محلول‌پاشی و سم‌پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها، استحکام سازه‌های باغی در برابر وزش باد شدید، انجام آبیاری در خاک‌های شور بعد از وقوع باران به منظور آبشویی شوری از محیط ریشه و تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف را در دستور کار قرار دهند.

استحکام و ترمیم سقف گلخانه‌ها در برابر وزش باد، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری های قارچی و بسته نگهداشتن دریچه‌های گلخانه‌ها هنگام بارش و باد از توصیه‌های ارایه شده به سالن‌های پرورش قارچ، گلخانه و انبار است. صاحبان سالن‌های مرغداری و دامداری خودداری از استفاده از آب باران برای دام‌ها، جلوگیری از نفوذ هوای سرد و روان آب به داخل سالن‌ها،‌ صاحبان استخرهای پرورش ماهی پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها، جلوگیری از ورود آب گل‌آلود به استخرها با توجه به روان آب و احتمال سیلابی شدن رودخانه‌ها، خودداری از کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم‌آبی، کاهش غذا دهی به میزان نصف نرمال به دلیل ابرناکی و تنظیم دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها با توجه به رخداد بارندگی را مد نظر قرار دهند.

سازمان هواشناسی نسبت به خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‏‌ها و مسیل‏‌ها با توجه به وقوع بارش‌ها‏، عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش و وزش باد و خودداری از چرای دام در مراتع و انتقال دام‌ها به مکان سرپوشیده هنگام وقوع بارش توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها