رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 567270

وزیر بهداشت: نَه تاجریم و نَه سیاستمدار/نمیتوانیم درمان مردم را معطل تصمیم این و آن کنیم

ساعت24-وزیر بهداشت با اشاره به لزوم همکاری نزدیک وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی جهت تحقق عدالت در سلامت، درباره وضعیت واکسیناسیون علیه کرونا در کشور، گفت: وقتی که در تیر ماه میزان واکسیناسیون را بررسی می‌کنیم، حدود پنج میلیون دز واکسن تزریق شده بود، اما امروز به ۸۴ میلیون دز رسیدیم و ۷۹ میلیون دز در طول 2.5 ماه تزریق شد که رکوردی جهانی است.

html>

دکتر بهرام عین‌اللهی در جلسه تودیع و معارفه روسای کل سازمان نظام پزشکی، گفت: قدردان زحمات افرادی که از تشکیل سازمان نظام پزشکی تاکنون زحمت کشیدند، هستیم. بعد از پیروزی انقلاب، مسوولیت‌های بزرگی بر دوش جامعه سلامت گذاشته شد. جوانان مدافع سلامت که باید شهرها و روستاها را طی می‌کردند تا عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کنند. در همین حین بود که مساله دفاع مقدس پیش آمد و در جبهه‌های مقدس هم این افراد به درمان مجروحان پرداختند.


وی افزود: جهاد سلامت در این ۴۰ سال ادامه داشت تا اینکه در دو سال اخیر به حد اعلای خود رسید، چراکه جنگ جهانی با ویروس منحوس کرونا منجر به بسیج مدافعان سلامت در کشور شد و آنها را در خط مقدم نبردی دشوار قرار داد. جامعه پزشکی در عرصه دفاع از سلامت تا پای جان ایستادند و برای سلامت مردم خود را به آب و آتش زدند. هنگامی که خیلی‌ها از ترس کرونا با دلیل محدودیت‌ها از منزل بیرون نمی‌آمدند، جامعه پزشکی و سلامت، عاشقانه در مراکز درمانی خدمت می‌کردند.

نمی‌توانیم درمان مردم را معطل تاخیر و تعجیل تصمیم‌گیری این و آن کنیم

عین‌اللهی تاکید کرد: ما طبیبیم ما جامعه سلامتیم، نه صنعتگریم، نه تاجریم و نه سیاستمدار و باید قدر خودمان را بدانیم. بنابراین نمی‌توانیم درمان مردم را معطل تاخیر و تعجیل تصمیم‌گیری این و آن کنیم و جان مردم مهمترین اولویت ماست. ما در اسرع وقت باید جان مردم را درمان کنیم. ما کادر سلامت سوگند خوردیم که هرکه در این سرا درآمد، درمانش کنیم و از ایمانش نپرسیم. دز دفاع از سلامت هما رنگ‌ها، رنگ باخته و به رنگ سپید سلامت درمی‌آید. در دفاع از سلامت، همه شکاف‌ها، اختلاف‌ها، چند دسته‌گی‌ها، پراکندگی‌ها در مفهوم بزرگ‌انسانیت حل شده و مطمئن باشید که روح ایثار و فداکاری مدافعان سلامت، دل‌های مرده را بیدار و روان‌های افسرده را امیدوار می‌کند.


سلامت تک بعدی نیست

واکسیناسیون عمومی علیه کرونا، امیدبخش تحول عظیم در آینده سلامت مردم است


وزیر بهداشت ادامه داد: بیماری همه‌گیر کرونا نشان داد که سلامت یک بعدی نیست و بر همه ابعاد زندگی و معیشت مردم موثر است. امروز می‌بینیم که بسیاری از مسائل اقتصادی، بیکاری و... موثر از سلامت بوده و امروز همه سیاستگذاران به اهمیت سلامت بیش از پیش پی می‌برند. امروز حرکت پرشکوه مردم در واکسیناسیون عمومی کرونا، منجر به شگفتی همه اندیشمندان جهان شده و برای ما امیدبخش تحول عظیم در آینده سلامت مردم است.


تزریق ۷۹ میلیون دز در عرض 2.5 ماه


عین‌اللهی گفت: وقتی که در تیر ماه میزان واکسیناسیون را بررسی می‌کنیم، حدود پنج میلیون دز واکسن تزریق شده بود، اما امروز به ۸۴ میلیون دز رسیدیم و ۷۹ میلیون دز در عرض 2.5 ماه تزریق شد که رکوردی جهانی است. در عرض یک هفته به اندازه جمعیت برخی کشورهای حاشیه‌ای توانستیم واکسیناسیون انجام‌ دهیم و این فقط با حمایت مردم شدنی بود. در دفاع مقدس مشخص شد که اگر ما مردم را به صحنه آوریم، موفقیم. هر برنامه‌ای در صورتی موفق می‌شود که مردم به صحنه آیند. اگر مردم از برنامه‌ای حمایت نکنند، قطعا با شکست مواجه می‌شوند. صحنه باشکوهی از همبستگی و همکاری در راه اهداف مقدس سلامت با دستور رئیس جمهور با مشارکت همه وزارتخانه ها و سازمان ها و..‌. شکل گرفت که حرکتی تاریخی را شکل داد تا ناراحتی‌هایی که در مرداد شاهد بودیم و شاهد مرگ‌بیش از ۷۰۰ نفر در روز بودیم که واقعا یک فاجعه ملی و دردناک بود، رفع شود.


12 درصد مردم کشور مسن هستند


وی افزود: برنامه هایی مانند نظام ارجاع، پرونده الکترونیک، بیمه همگانی و... در دستور کار است. همچنین بحث جمعیت که امروزه یک تهدید بسیار بزرگ برای نظام ما است. امروز نزدیک ۱۲ درصد مردم مسن هستند و تا چند سال آینده به ۳۰ درصد خواهد رسید، بسیار مهم است. ان‌شاءالله بتوانیم در حرکت انقلابی که مجلس شروع کرده، کمک کنیم و به خصوص جامعه پزشکی در درمان ناباروری و مسائل مربوط به آن بتوانند اقدام کنند. مشکل امروز ما سبک زندگی و لزوم اصلاح آن است. بحث کیفیت دارو و خودکفایی در دارو و تجهیزات پزشکی مهم است. در عین حال پژوهش‌هایی که باید کاربردی باشد و به درد مردم بخورد، باید انجام شود تا نیاز مردم رفع شود. پارک های علم و فناوری و بحث‌های دانش بنیان، اهمیت دادن به بهداشت و خانه‌های بهداشت و بحث پیشگیری مقدم بر درمان نیز مهم است.


وی ادامه داد: در حوزه آموزش و نیروی انسانی، ما تمام زمینه‌های آموزش مترقی را در کشور داریم و هیچ مشکلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی از نظر داشتن اساتید مجرب نداریم. مشکل جدی ما مدیریت آموزش است. ما سرلوحه خودمان را مدیریت آموزشی با برنامه تحول در آموزش قرار دادیم تا تغییرات مرتب و اینکه هر روز یک قانون و مساله مطرح می‌شود و اینک ظرفیت‌های ما با برنامه‌ریزی‌های غلطی که احتمالا انجام می‌دهیم، پر نشود، رفع شود. ما باید تمام ظرفیت‌های موجودمان را در تربیت نیروهای انسانی جوان و نابغه به کارگیریم و مستعد کنیم. همچنین اساتید باتجربه ما که سالها زحمت کشیدند و پزشکی ما را از وضعیت فلاکت‌بار پزشکان پاکستانی و هندی در آغاز انقلاب نجات دادند، به طوری که اکنون خودکفایی سلامت و درمان داریم و نه تنها درمان خودمان را انجام می دهیم، بلکه کشورهای همجوار ما هم برای درمان به ما مراجعه می‌کنند که ان‌شاءالله این مشکلات هم حل خواهد شد.

عین‌اللهی با اشاره به جایگاه ویژه پزشکان در فرهنگ ایرانی، گفت: این جایگاه به واسطه تعالیم اسلامی، رنگ قداست به خود گرفته است‌ به طوری که طبابت عبادت محسوب می‌شود. می‌توان پزشکی را یک رسالت دانست، نه یک شغل. رسالت جامعه پزشکی شامل حفظ و ارتقاء سلامتی و در صورت بیماری پرداختن به درمان آن است. پزشکان با ادای سوگند متعهد می‌شوند که به نجات بیماری ها بپردازند و در اوج رضایت از زمانی که پشت سر گذاشتند، امیدوار به آینده‌ای پرثمر بر مسند طبابت می‌نشینند.


عین‌اللهی گفت: پزشکی فقط علم نیست، بلکه با روح و عواطف و احساسات بیمار هم سروکار دارد. پزشکی جدای از آنکه یک علم است، بیشتر یک هنر است. باید توجه کرد که در سیاست های ما، سیاست‌های عدالت‌محور وزارت بهداشت بسیار مهم است و همه مردم باید به سمتی روند که از نظر بهداشت و درمان از خدمات به صورت یکسان برخوردار شوند. همکاری نزدیک وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی می‌تواند این امر را تحقق بخشد. ان‌شاءالله با حرکت‌های بسیجی بتوان به این موضوع برسیم. نظام پزشکی باید مدافع حقیقی مردم و جامعه پزشکی باشد. امیدوارم ریاست جدید سازمان نظام پزشکی، با کمک همه و با هدف ارتقاء خدمات سلامت به مردم گام بردارد.


به گزارش ایسنا، در این مراسم که با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، زاکانی، شهردار تهران، قاضی زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و... برگزار شد، از برخی خانواده‌های شهدای سلامت تقدیر شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها