رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 567769

خواص به لیمو | فواید به لیمو برای درمــان کننده ســرماخوردگی و آســم

خواص به لیمو و توضیحاتی درباره به لیمو و همچنینی تاثیر آن در لاغری را بخوانید. بدون تردید تاثیرات مثبت آن در بارداری هم جالب توجه است.

html>

خواص به لیمو

به‌لیمو نام یک گیاه دارویی معطر است که بوی خوشایند لیمو را دارد. برگ‌های به لیمو در موقع تماس خشن می‌باشد و اگر مالش داده شوند بوی عطر دلپذیری مانند بوی لیمو از آن می‌آید. این گیاه بومی آمریکای جنوبی بوده و به‌طور طبیعی رویش آن در آرژانتین، شیلی و پرو گزارش شده‌است و از آن جا به سایر نقاط جهان از جمله ایران رفته‌است و کشت می‌شود. در ایران این گیاه در استان‌های شمالی و باغ‌ها کشت می‌شود.

طبع به لیمو چیست؟

مزاج و طبیعت به لیمو گرم و خشک می باشد. به لیمو سرشار از آنتی اکسیدان ها، فلاونوئید ها، ورباسکوزید، سیترال، نرول و گرانیول است.

گیاه به لیمو (به انگلیسی : Lemon Verbena یا lemon beebrush) یک درختچه ی همیشه سبز گرمسیری بومی آمریکای جنوبی است که می تواند بیشتر از 3 متر رشد کند. برگ های این گیاه بلند و باریک هستند و بیشتر به رنگ سبز و زرد دیده می شوند. برگ ها غنی از روغن های معطر هستند که بویی شبیه لیمو دارند.

در ایران به لیمو را بیشتر در شمال کشور می کارند.

در طب گیاه درمانی ایران، برگ‌های گیاه به‌لیمو به‌صورت دم کردنی به منظور آرام بخشی، ضد تشنج و برطرف کننده تپش قلب و سرگیجه مصرف دارد که چای آن فوق العاده آرام بخش و تسکین دهنده‌ی اعصاب است.

سایر خواص به لیمو در طب سنتی را می توان این چنین عنوان کرد: تقویت حافظه، ایجاد آرامش و درمان بی خوابی، خــواص ضــد میکروبــی قوی، مســکن، مقوی معــده، رفــع کننــده دردهــای عصبی، ضد تشــنج، پایین آورنده تــب و درمــان کننده ســرماخوردگی و آســم، کمــک به هضــم غذا، ضد اسپاسم، ضد خســتگی بدن، آرام بخش و آرام کننده اعصاب، رفع درد شکم و دل پیچه و کاهش نفخ و موثر در درمان سوء هاضمه.

برخی از ویژگیهای به لیمو:

خواص به لیمو برای لاغری

توانایی دمنوش به لیمو در کاهش وزن و لاغری شبیه به خواص نوشیدن چای سبز به صورت ناشتا است. این خاصیت به لیمو برای سلامتی را به آنتی اکسیدان های موجود در آن نسبت می دهند. بنابراین، مصرف یک فنجان دمنوش به لیمو به موفقیت شما در کاهش وزن کمک می کند.

بدنسازی

عصاره به‌لیمو غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که خطر استرس اکسیداتیو را کاهش داده و احتمال آسیب‌های عضلانی در تمرینات شدید بدنسازی را از بین می‌برد. توصیه می‌شود که قبل از شروع تمرینات برای بهبود عملکرد ورزشی از مکمل، دمنوش یا شربت به لیمو استفاده کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در به‌لیمو به کاهش رادیکال‌های آزاد بدن کمک کرده و با افزایش گلبول‌های سفید خون سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند و خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. گفته می‌شود که دمنوش به لیمو به سم‌زدایی و پاکسازی سیستم تنفسی کمک کرده و برای از بین رفتن خلط در دستگاه تنفسی موثر است.

تقویت عضلات

ثابت شده است که نوشیدن چای به لیمو می تواند عضلات را تقویت کند. این خاص ترین فایده به لیمو است که از دیگر گیاهان دارویی به دست نمی آورید. نوشیدن چای به لیمو در برابر آسیب های ناشی از تمرینات سخت ورزشی از عضلات محافظت می کند. بنابراین، چای به لیمو یک نوشیدنی عالی برای قبل از تمرین است.

بیشتر بخوانید: خواص چای سبز

درمان احتقان

از خواص به لیمو می‌توان به بلغم‌آوربودن آن نیز اشاره کرد. به لیمو به خروج خلط و مخاط از دستگاه تنفسی نیز کمک می‌کند. وجود خلط و مخاط باعث تولید و تکثیر باکتری‌ها و قارچ‌هاست. پس مصرف به لیمو به پاک نگه‌داشتن بدن در این زمینه نیز کمک می‌کند. در نتیجه برای سیستم ایمنی بدن محافظ خوبی است.

اما یادتان باشد که هر ماده‌ای به‌رغم فوایدی که دارد نباید خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده شود. پس اگر قصد دارید از خواص به لیمو بهره‌مند شوید، قبل از آن در مورد وضعیت سلامتی خود مطمئن بشوید. مثلا درصورتی‌که به بیماری‌های کلیوی (سنگ کلیه و …) دچار هستید، نباید از این ماده مصرف کنید.

به لیمو و درمان عفونت پوست

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده که عصاره اتانولی به لیمو می تواند از رشد باکتری استافیلوکوک اورئوس مقاوم به آنتی بیوتیک جلوگیری کرده و به درمان عفونت های پوستی ناشی از آن کمک کند.

درمان درد مفاصل با به لیمو

یک تحقیق، ۴۵ فرد مبتلا به مشکلات مفصل را مورد مطالعه قرار دارد و به این نتیجه رسید که مکمل حاوی به لیمو و روغن ماهی در مقایسه با دارونمای معمول، در تسکین درد موثرتر بود. در این مورد، روغن ماهی حاوی امگا۳ به تاثیرگذاری بیشتر به لیمو در رفع درد مفاصل کمک می کند.

بهبود کیفیت خواب

بسیاری افراد دمنوش به لیمو را بدلیل خواص آرامبخش آن برای کاهش اختلالات خواب ازجمله بیخوابی توصیه میکنند. همان خواصی که به کاهش استرس و تنش منجر میشوند و موجب آرامش بدن و ذهن میگردند، میتوانند فرد را برای یک خواب خوب درطول شب آماده کنند. همچنین به لیمو سرشار از ملاتونین است، هورمونی در بدن که در مواقع شب افزایش پیدا میکند. تولید این هورمون با تاریکی تحریک میشود و موجب خواب آلودگی فرد میگردد. نوشیدن دمنوش به لیمو یک راه طبیعی برای افزایش میزان ملاتونین بدن است. توانایی به لیمو برای آرامش و تسکین دهندگی، منبع غنی ملاتونین و فاقد کافئین، این دمنوش را به یک نوشیدنی ایدآل برای شب تبدیل کرده است. این میتواند به آرام شدن بدن و ذهن فرد کمک کند تا یک خواب شبانه ی آرام داشته باشد.

درمان سینوزیت

سینوزیت یا ورم حاد حفره های بینی را می توان با دمنوش به لیمو درمان کرد. به لیمو در کنار ریشه کوشاد، گل آقطی، گل پامچال وگیاه ترشک ترکیب خوبی برای تسکین سیسنوس های ملتهب می سازد. استفاده از داروی گیاهی حاوی به لیمو همراه با آنتی بیوتیک و دکونژستانت برای سینوزیت، خطری ندارد.

فواید به لیمو

معده و دستگاه گوارش

در طب سنتی از به لیمو به دلیل خواص آرام بخش طبیعی که دارد برای درمان معده درد، سو هاضمه، کاهش نفخ شکم و سلامت دستگاه گوارش استفاده می شود.

چای و دمنوش به لیمو به درمان حالت تهوع، گرفتگی معده و روده و اسهال کمک می کند.

درمان شپش مو

گفته می شود که شست و شوی مو ها با دمنوش به لیمو به پاک سازی پوست سر از باکتری ها و شپش ها کمک می کند.

کاهش اضطراب و تعادل در اعصاب با به لیمو

یکی از مهمترین خواص به لیمو خاصیت آرامش بخش و تسکین دهنده اعصاب است. ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در به لیمو می تواند بر تعادل هورمونی در بدن تاثیر بگذارد. خاصیت آرام کنندگی به لیمو به خوبی شناخته شده است و برای افرادی که استرس مزمن و مشکلات عصبی دارند توصیه می شود. همچنین به لیمو می تواند باعث سهولت و آرامش ذهن و بدن شود

جلوگیری از سرطان

دانشگاهی در اردن، تحقیقی بر روی ۳۱ گیاه دارویی از جمله به لیمو انجام داد تا گیاهان دارای خواص ضد سرطان را بیابد. این تحقیق دریافت که به لیمو یکی از گیاهان دارویی فعال است که قادر است جلوی فرآیند رشد رگ های خونی جدید که از پیشرفت سرطان پشتیبانی می کند را بگیرد. آنتی اکسیدان ها نیز توانایی مبارزه با رادیکال های آزاد که دلیل اصلی سرطان هستند را دارد.

طرز استفاده از برگ های به لیمو

برگ های گیاه به لیمو را به صورت تازه و خشک شده برای تهیه انواع غذا مانند برنج، انواع دمنوش های گیاهی و دسر ها (کوکی، پودینگ، بستنی، شربت و ژله) استفاده می کنند.

برگ های تازه به لیمو را برای تزیین انواع سالاد میوه و سبزیجات به کار می برند.

پودر برگ به لیمو که به رنگ سبز مات بوده و عطر و بوی تندی دارد برای خوش طعم شدن انواع غذا استفاده می شود.

گیاه به لیمو را برای تهیه دارو، عصاره مایع، کپسول، پودر یا روغن آن به کار می برند.

کاشت به لیمو

کاشت به لیمو

شاید باور نکنید اما کاشت به لیمو در خانه بسیار آسان است؛ شما می توانید بذر های به لیمو یا نهال آن را خریداری کنید و آن ها را در یک گلدان بزرگ یا در باغچه بکارید.

ریشه های این گیاه نسبت به سرما بسیار مقاوم هستند و توصیه می شود که در یک جای آفتابی با سایه کم کاشته شود.

نگهداری از گیاه به لیمو

به لیمو دارای درختچه خزان پذیر است که ارتفاع آن به حدود ۳ متر می‌رسد. گیاه به لیمو در آپارتمان و باغ و باغچه قابلیت پرورش و نگهداری دارد. بوته به لیمو در برابر سرما مقاوم است اما در برابر یخزدگی باید محافظت شود به منظور جلوگیری از یخ زدن گیاه آن را با کاور پلاستیکی مناسب بپوشانید یا آن را به محل گرمی منتقل کنید.

درختچه به لیمو به دلیل رشد زیاد ریشه و ارتفاع به گلدان بزرگ نیاز دارد. گلدان به قطر حدود ۴۰ سانتیمتر گزینه مناسبی برای رشد گیاه به لیمو است. گیاه به لیمو به آبیاری منظم نیاز دارد و همچنین خاک سبک مخلوطی از پرلیت + ماسه و خاک باغچه و نور در مکان نیمه آفتابی مناسب این گیاه است.

با توجه به اینکه گیاه به لیمو رشد زیادی دارد و برگ‌های آن زیاد می‌شود برای حفظ رنگ برگ‌ها و رشد مناسب تغذیه آن باید با کود نیتروژن دار NPK انجام شود. میزان تغذیه بر اساس مشخصات کود خریداری شده از بازار صورت پذیرد.

به طور خلاصه می توان این چنین نیز فواید و مضرات آن را مطرح کرد:

فواید دمنوش به لیمو

تاثیر بر روی دستگاه گوارش :

دمنوش به لیمو در درمان سوءهاضمه استفاده می‌شود.

نفخ شکم را از بین می‌برد.

برگ و شاخه گل دار این گیاه اثر مقوی بر معده دارد.

ضد اسپاسم معده و روده است.

تاثیر بر روی دستگاه عصبی :

دمنوش به لیمو در درمان سردردهای عصبی و نیز میگرن موثر است.

سرگیجه را از بین می‌یرد .

در تقویت حافظه و ایجاد آرامش نیز مفید است.

خواب آور است.

تاثیر بر روی دستگاه تنفسی:

دمنوش به لیمو در درمان علائم سرماخوردگی استفاده می‌شود.

این گیاه در درمان آسم موثر است.

تاثیر بر روی دستگاه ادراری و تناسلی :

دمنوش به لیمو در درمان نارسایی کلیوی تاثیر دارد.

تاثیر بر روی دستگاه قلبی _عروقی:

دمنوش به لیمو در رفع تپش قلب استفاده می‌شود.

مضرات استفاه از دمنوش به لیمو

در دوران حاملگی و شیر دهی باید از مصرف زیاد به لیمو اجتناب کرد. استفاده موضعی به لیمو ممکن است باعث حساسیت پوستی شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها