رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 568757

خبرخوب به علاقه‌مندان مکان‌های تاریخی

ساعت24- معاون میراث‌فرهنگی قزوین گفت: به‌دنبال اجرای پروژه‌های مرمت مشارکتی چاه‌خانه‌های باغستان سنتی قزوین، دومین چاهخانه در سال جاری مرمت و احیا شد.

html>

احسان نوارنی با اشاره به مرمت چاه‌خانه‌های باغستان سنتی قزوین گفت: پروژه مرمت و احیای چاه‌خانه حاج‌کاظم واقع در محله پشتی‌آباد بلوک عزیز با مشارکت مالک چاه‌خانه و تحت نظارت فنی کارشناسان اداره‌کل به پایان رسید.

معاون میراث فرهنگی قزوین افزود: در این پروژه اقدام‌های مرمتی همچون پی‌ریزی، دیوارچینی، اجرای طاق چوبی، مرمت بام و ساماندهی محوطه چاه‌خانه مطابق با الگوی اولیه انجام شده است.

وی یادآور شد: به دنبال اجرای طرح مرمت چاخانه‌های باغستان سنتی قزوین با مشارکت مالکین در حال حاضر یک چاه‌خانه دیگر نیز دردست مرمت قرار دارد.

این مسئول بیان کرد: بنای چاه‌خانه‌ها به طور معمول از آجر و ملات خشت و گل ساخته شده‌اند، این بناها اطاقی به ابعاد چهار در چهار و ارتفاع حدود سه متر دارند که دارای دیوارهای پهن و طاق ضربی هستند؛ این بناها دارای هواکش، شومینه و راه‌پله بوده و چاه‌خانه‌های قدیمی فاقد درب و دارای کتیبه‌ای بوده که نام چاه‌خانه و سال ساخت در آن ذکر شده است.

نورانی گفت: فضای چاه‌خانه به‌عنوان استراحتگاه مشترک باغبانان و محل نگهداری وسایل آنان بوده و در زمان آبیاری و به خصوص در فصل محصول برای حفاظت از محصولات باغی استفاده می‌شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها