رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 570256

تصمیم دلهره آور دولت برای حقوق کارمندان

ساعت 24 - مجله چپگرای مشهور لوموند در یک مقاله کوتاه به داستان های رخ داده درروسیه پرداخته و می نویسد "فیلم « رفقای عزیز»اثر آندره کونچالوفسکی که در سپپتامبرگذشته در فرانسه اکران شد، با استقبال خوبی روبرو شد . داستان فیلم حکایت یک قیام کارگری است که در سال ۱۹۶۲ در شهر نووچرکاسک سرکوب شد. ...پس از ناکامی خروشچف در حل داستان یادشده که به زور پناه برده بود .برژنف در سال ۱۹۶۴ خروشچف را از کار بر کنار کرد و با امتناع از ایجاد درگیری در زمینه اجتماعی ، این تهدید را دور کرد که البته آرام آرام به بن بست سیستم سوسیالیستی منجرشد.

میرکاظمی
html>

در ان سالها ها قول معروفی درروسیه بر سرزبان کارگران افتاد که « آنها ادای پرداختن را در می آوردند و ما ادای کار کردن را" . این حرف کارگران روسی بعدها با سقوط نظام مستبد و ضد ازادی اقتصادی اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی معنی شد. کارگران دل به کار نمی دادند و دولت نیز راهی برای انعطاف نداشت. حالا و در حالی که شاید تشبیه درستی نباشد می توان به سخنان عجیب رییس سازمان برنامه و بودجه ایران در باره افزایش حقوق کارمندان دولت در سال آینده توجه کرد. مسعود میرکاظمی و همراهانش در سازمان برنامه و بودجه به یک مقوله تاریخی در اقتصاد استناد کرده و می گویند برای جلوگیری از شتابان شدن نرخ تورم می خواهند حقوق کارمندان دولت را فقط ده درصد افزایش دهند. این در حالی است که خوش بینانه ترین برآوردها نشان می دهد نرخ تورم امسال به 45 در صد می رسد و نرخ تورم مواد غذایی به 60 درصد خواهد رسید. به این ترتیب ودر صورتی که افزایش مزد ده درصدی در لایحه بودجه تصویب شود کارمندان دولت حدود 35 درصد از تورم عقب می مانند. دولت می گوید می تواند با مهار تورم قدرت خرید کارمندان را افزایش داده و جبران کند. اما آیا تضمینی وجود دارد که این اتفاق بیفتد و نرخ تورم تا جایی نزول کند که مزد وحقوق افزایش نیافته کارمندان به اندازه تورم امسال را در 1401 جبران کند. براوردهای داخلی و خارجی با توجه به داستان تحریم ادامه دار غرب ونیز جریان گفت وگوهای وین نشان می دهد که نرخ تورم 1401 دست کم سه برابر نرخ رشد ده درصدی افزایش حقوق کارمندان خواهد بود. نتیجه این تصمصم و اقدام احتمالی ترسناک از الان قابل پیش بینی نیست و با توجه به اینکه نرخ رشد مزد کارگران معمولا کمی بیشتر از افزایش مزد کارمندان تعیین می شود این داستان سر دراز خواهد داشت. بهتر است دولت و سازمان برنامه و بودجه ونیز مجلس از ترس اینکه نتوانند هزینه افزایش حقوق کارمندان به اندازه تورم را تامین کنند راه مسدود شده درآمد حاصل از صادرات نفت را بازکنند.

در صورتی که درامد کارمندان به اندازه ده درصد رشد کند و تورم 45 درصدی امسال و تورم بالی سال بعد به محاق برود کارمندان ایرانی شاید به یاد جمله کارگران روسی بیفتند و بگویند "آنها ادای پرداختن را در می آوردند و ما ادای کار کردن را"

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها