رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 570624

گزارش نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ از وضعیت ارزی کشور

ساعت24-نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: دولت باید در مورد ترخیص خودروهای وارداتی رسوب شده در گمرک هوشمندانه عمل کند تا واردات خودرو بدون ثبت سفارش و از طریق غیرقانونی به یک رویه تبدیل نشود.

html>

حجت الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به دستور رئیس جمهور برای تعیین تکلیف خودروهای رسوب شده تا ۶ ماه آینده گفت: ما امروز در شرایط جنگ ارزی قرار داریم و بسیاری از کالاهای ضروری ملت ایران نیازمند ارز است و ما به خاطر تحریم‌های گسترده‌ای که با آن مواجه هستیم، با محدودیت‌هایی درمورد تامین ارز مواجهیم.

وی افزود: وقتی که برای تامین کالاهای اساسی خود از جمله نهاده‌های دامی و... با مشکل مواجهیم، در مورد تخصیص ارز برای واردات کالاها باید با دقت و وسواس زیادی عمل کنیم.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار داشت: در این شرایط جنگ ارزی ما نباید منابع ارزی خودمان را صرف کالاهای لوکس کنیم و در مقابل برای تامین دارو و مایحتاج ضروری‌مان با مشکل مواجه شویم.

نبویان خاطرنشان کرد: برای واردات کالا باید ثبت سفارش صورت گیرد تا هم پرداخت حقوق در این ثبت سفارش و هم منشأ ارزی که برای این منظور تخصیص داده شده، مشخص شود، یعنی مشخص شود که این ارز، ارز ۴۲۰۰ تومانی و یا ارز نیمایی و یا ارز با قیمت آزاد است.

وی افزود: در شرایطی که ما با محدودیت منابع ارز مواجهیم، ارز باید برای تامین کالاهای اساسی تخصیص یابد حتی واردکنندگان کالاهای لوکس نباید اجازه داشته باشند ارز خود را از بازار آزاد تامین کنند؛ چراکه هجوم افراد برای تامین ارز آزاد به بازار با توجه به محدودیت ارز در کشور باعث افزایش قیمت آن می‌شود و بالا رفتن قیمت ارز نیز بر قیمت تمامی اجناس در کشور تأثیر منفی می‌گذارد.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار داشت: بنده چندی پیش بازدیدی را از گمرک و خودروهای رسوب‌شده در آنجا داشتم که این خودروهای رسوب شده بدون ثبت سفارش به کشور وارد شده و در آنجا رسوب شده بودند. خب، اگر واردات این خودروها قانونی بود که در گمرک رسوب نمی‌شد.

نبویان خاطرنشان کرد: متأسفانه انعطاف نظام در مورد کالاهای رسوب شده به نفع یک عده خاص تمام شده که یک کالای لوکس ازجمله خودروهای خارجی را بدون ثبت سفارش و یا به هر طریق غیرمجاز و غیرقانونی ممکن وارد می‌کنند و پیش فرض آنها این است که بعد از گذشت چند ماه یا یکی دو سال نظام با انعطافی که به خرج می دهد اجازه ورود این کالاها به کشور را صادر می‌کند و با توجه به تورم موجود در کشور هر چقدر هم که هزینه انبارداری بدهند چندین برابر آن را با فروش خودروها با قیمت سنگین به دست می‌آورند.

وی افزود: نباید اجازه دهیم که عده‌ای سودجو از این انعطاف نظام سوء استفاده کنند و این موضوع به یک رویه تبدیل شود، باید واردات کالاها به صورت غیرقانونی برخورد جدی صورت گیرد.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار داشت: واردات کالا به صورت غیرقانونی یعنی قاچاق و اگر کالای قاچاق آتش زده نمی‌شود باید همانطور که رهبر انقلاب فرمودند مرجوع شود و یا در کشور دیگری به فروش برسد و ارز آن به کشور وارد شود.

نبویان خاطرنشان کرد: آقای رئیسی و آقای خاندوزی باید توجه داشته باشند که انعطاف در مقابل بحث واردات خودرو زیاد نشود، چه بسا که تاکنون هم سوء استفاده‌ها از این انعطاف برای واردات خودروهای خارجی زیاد شده است.

وی افزود: نباید اجازه دهیم که واردات کالاهای خارجی و خودروهای لوکس به کشور به یک رویه تبدیل شود. اگر پیش از این افراد سودجو در این جریان مقابله جدی می‌شد امروز شاهد این مسائل نبودیم.

وی افزود: ما امروز در یک شرایط جنگ ارزی هستیم و در این وضعیت حاکمیت باید منابع ارزی کشور را کنترل کند.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار داشت: باید در مورد ترخیص خودروهای رسوب شده در گمرک حساب‌شده و دقیق عمل کنیم تا واردات خودروی خارجی و کالای لوکس بدون ثبت سفارش و به صورت غیرقانونی به یک رویه تبدیل نشود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها