رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 570638

ترکیه هشت برابر ایران به سوریه صادرات دارد!

ساعت24-اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجارت ایران و ترکیه با سوریه پرداخته که نشان دهنده فاصله قابل توجه آمار صادراتی دو کشور است.

html>

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این گزارش، صادرات غیرنفتی ایران به سوریه در هفت ماه سال جاری به ۱۰۶ میلیون دلار رسیده و در مجموع ایران بیش از ۷۹ هزار تن کالا به سوریه صادر کرده است.

در مقابل نیز سوریه حدود ۱۹۵ هزار تن کالا به ارزش ۱۷ میلیون دلار به ایران صادر کرده است. در مقایسه با سال قبل، صادرات ایران به سوریه رشدی ۴۲ درصدی داشته است. هر چند این آمار در مقایسه با عملکرد سال ۱۳۹۸ و پیش از کرونا، تغییر چندانی را نشان نمی‌دهد.

در این مدت، تراز تجاری ایران و سوریه، ۸۹ میلیون دلار به نفع ایران بوده است و این عدد نیز در مقایسه با عملکرد دو سال قبل که تراز مثبت ۸۳ میلیون دلاری ثبت شده بوده، تغییر چندانی نشان نمی‌دهد.

متوسط قیمت کالاهای صادراتی ایران به سوریه در سال جاری، ۱۳۳۳ دلار در هر تن بوده که در مقایسه با سال قبل، افزایش ۴۲۲ دلار را نشان می‌دهد. همچنین عمده کالاهای صادراتی ایران به سوریه به کالاهای با ارزش افزوده بالا و کالاهای سرمایه‌ای اختصاص دارد.

جزئیات منتشر شده نشان می‌دهد که اجزا و قطعات توربین‌های بخار، دارو، خمیر غذایی، کنسرو و شیرخشک اصلی‌ترین کالاهای صادراتی ایران به سوریه در هفت ماه سال جاری را تشکیل داده‌اند.

بررسی تجارت مشترک ترکیه و سوریه نیز در ۹ ماهه نخست سال جاری میلادی نشان می‌دهد که میزان صادرات ترک‌ها از مرز یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار گذشته و در مقابل سوریه به این کشور ۹۹ میلیون دلار صادرات داشته است. ارزش صادرات ترکیه به سوریه در سال جاری میلادی رشدی ۴۳ درصدی را به ثبت رسانده است.

در فهرست اصلی‌ترین کالاهای صادراتی ترکیه به سوریه نیز لوازم خانگی، چربی و روغن‌های حیوانی و نباتی و قند و شکر و شیرینی دیده می‌شود.

مقایسه عملکرد صادراتی ایران و ترکیه به سوریه نشان می‌دهد که ایران در هفت ماهه سال جاری شمسی، به طور میانگین ۱۵.۲ میلیون دلار کالا به سوریه صادر کرده و این در حالی است که ترکیه در ۹ ماهه نخست سال جاری میلادی به طور میانگین ۱۳۱ میلیون دلار در هر ماه به سوریه صادرات داشته است. به این ترتیب میزان صادرات ترکیه به سوریه بیش از هشت برابر صادرات ایران به سوریه بوده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها