رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 570692

عضو شورای شهر: زیرساخت‌های تهران با جمعیت نامتناسب است

ساعت24- رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: زیرساخت های شهری با میزان جمعیت موجود در شهرها متناسب نیست و یک عقب ماندگی جدی در این حوزه وجود دارد.

html>

مهدی پیرهادی روز شنبه در نخستین نشست هم اندیشی کارگروه تخصصی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با ارایه نطق پیش از دستور افزود: شهرنشینی پدیده ای پیچیده و در عین حال تاثیرگذار بر زندگی فرد، خانواده و جامعه است و کیفیت زندگی شهری به طور مستقیم بر همه حیطه های فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، زیست محیطی و فرهنگی شهروندان تاثیر می گذارد.

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۰۷ جمعیت شهرنشین جهان از مرز ۵۰ درصد گذشت اظهار داشت: پیش بینی می شود که این رقم در سال ۲۰۳۰ بیشتر از ۶۵ درصد شود و از هر سه نفر جمعیت جهان ۲ نفر در شهرها زندگی کنند.

وی تاکید کرد: علاوه بر شهرنشینی، مشکلات مربوط به تغییر اقلیم، امنیت غذا و آب، بحران های اجتماعی – اقتصادی، نزاع ها و درگیری های داخلی و اپیدمی ها نیز از معضلات قرن حاضر هستند و این مشکلات مخصوصا در کشورهای کمتر توسعه یافته و به ویژه در شهرها نمایان تر خواهد بود.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: بیش از یک سوم شهرنشینان در سراسر جهان، در سکونتگاه های غیررسمی زندگی خواهند کرد که بالطبع این وضعیت جوامع را با مشکلاتی نظیر افزایش آسیب های اجتماعی، شرایط نامطلوب محیط زندگی، افزایش فقر، خشونت، اعتیاد، بیماری های مزمن و طغیان بیماری های نو پدید، مواجه خواهد ساخت.

وی با بیان اینکه وضعیت در کشور ما از متوسط دنیا بالاتر است گفت: طبق سرشماری های انجام شده در کشور، میزان شهرنشینی در سال ۱۳۳۵ در ایران حدود ۳۱ درصد بوده است که این میزان در سال ۱۳۷۵ به میزان ۶۱ درصد رسیده و طبق آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ میزان شهرنشینی در ایران از مرز ۷۰ درصد نیز گذشته است.

به گفته وی، برنامه ریزی مطلوب و مدیریت شهری مناسب از طریق حمل و نقل فعال، طراحی پویای فضاهای شهری، رعایت استانداردهای مسکن و شهرسازی، تسهیل دسترسی شهری برای همه اقشار جامعه، توسعه فعالیت های اجتماعی و مشارکتی و هم چنین همکاری و هماهنگی بین بخشی می تواند نقش بسزایی در ارتقاء سطح محیط زیست و سلامت شهر و شهروندان داشته باشد.

پیرهادی عنوان کرد: در سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور، یکی از ویژگی های جامعه ایرانی، برخورداری از رفاه، امنیت غذایی، تامین اجتماعی، سلامت، فرصت های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده به دور از فقر و فساد، تبعیض و بهره مند از محیط زیست مطلوب، ذکر شده است.

پیرهادی افزود: مرور مطالعات انجام شده در حوزه های مختلف مدیریت شهری و محیط زیست شهر تهران حاکی از این است که پایتخت جمهوری اسلامی ایران با چالش های متعددی در حوزه های گوناگون مواجه است که می توان به مواردی همچون افزایش میزان بیماری های واگیردار از جمله کووید ۱۹ و بیماریهای غیرواگیردار مزمن ناشی از استرس های شهری اشاره کرد.

وی ادامه داد: ضعف در شاخص های ایمنی، بهداشت و محیط زیست در توسعه شهر اعم از اقدامات زیرساختی و عملکردی، وجود بافت های فرسوده، سکونت گاه های غیررسمی داخل شهرها و حاشیه شهرها و مهاجرین، عدم توجه کافی به سلامت روانی و اجتماعی شهروندان و سیاست گذاریهای مربوط به آن را می توان از دیگر موارد برشمرد.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: وجود انواع آلودگی های زیست محیطی و در راس آنها آلودگی هوا، ضعف در امنیت و ایمنی مواد غذایی و تغذیه و سبک زندگی شهری، تغییر اقلیم و چالش های مربوط به آن، میزان خطر وقوع حوادث طبیعی از جمله زلزله، سیل، فرونشست کمبود فضای سبز در برخی نقاط شهر تهران، ضعف در ساماندهی مشاغل و منظر شهری، افزایش ساختمانهای ناایمن در سطح شهر، افزایش هزینه های نگهداشت شهر تهران و ضعف در مدیریت پسماند از دیگر چالش ها می باشدو حل این مشکلات به نگاه تخصصی و جهادی نیازمند است.

وی تاکید کرد که کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران یکی از کمیسیون های ششگانه شورا است که وظیفه سیاستگذاری و تبیین راهبردهای حوزه مربوطه را در راستای توسعه پایدار، حفظ و بهبود محیط زیست شهری، ارتقای سلامت شهر و شهروندان، بهبود ایمنی و کاهش مخاطرات طبیعی و انسان ساخت، ارائه مطلوب خدمات شهری و بهبود سیما و منظر شهری را به عهده داردو تحقق این مهم، نیازمند استفاده از همه ظرفیت های موجود و مشارکت همه بخشها از جمله نهادهای اجرایی، مردمی، نخبگان است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها