رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 570704

آخرین تهدید آمریکا یک روز قبل از مذاکرات داغ

ساعت 24-بدون چون وچرا باید قبول کرد ادامه فرایند گفت وگوهای قطع شده برجامی در وین که از فردا شروع می شود در صدر خبرهای سیاسی ایران قراردارد و میلیونها ایرانی می خواهند بدانند نتیجه این دور از گفت وگوها چه می شود. امریکایی ها اما یک روز به هشت آذر1400 که قرار است از یک هتل دیگر در جریان مذاکرات ایران و دیگر گروه کشورهای مذاکره کننده باشد اما ایران را باردیگر تهدید کرد.

رابرت مالی
html>

رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران می گوید اگر ایران از گفت و گوهای وین به عنوان دستاویزی برای تسریع برنامه هسته ای استفاده کند، آمریکا و شرکایش احتمالا فشارهای تازه ای بر این کشور اعمال خواهند کرد.او در مصاحبه ای با بخش جهانی بی بی سی با اشاره به این که ایران بعد از خروج آمریکا از برجام به گسترش برنامه اتمی خود ادامه داده گفت: "به نظر من استراتژی و رویکرد آنها خیلی واضح است. به نظرم خطا می کنند اما تلاش دارند برنامه اتمی خود را تقویت کنند تا اهرم قدرتمندتری داشته باشند و بعد با تکیه بر برجام به توافق بهتری دست پیدا کنند."او افزود: "ما روشن گفته ایم که حاضریم به توافق و اجرای توافق در همان شکلی که مذاکره شد برگردیم اما اگر ایران فکر می کند که می تواند از این فرصت برای ساختن اهرم فشاری قوی تر استفاده کند و بعد بگوید توافق بهتری می خواهد نتیجه ای نخواهد داشت چون ما و شرکایمان آن را قبول نخواهیم کرد."

هفتمین دور مذاکرات احیای توافق هسته ای، برجام، با هدف رفع تحریم های اتمی آمریکا در ازای اعمال مجدد محدودیت بر برنامه اتمی ایران قرار است از روز دوشنبه در وین آغاز شود. این مذاکرات به صورت غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده جریان خواهد داشت و کشورهای ۱+۴ شامل بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به علاوه آلمان هم در آن حضور دارند.

او تاکید کرد که اگر ایران بخواهد از فرصت مذاکرات به عنوان سرپوشی برای تسریع برنامه اتمی استفاده کند "ما مجبوریم به صورتی به آن واکنش نشان دهیم که گزینه اول ما نیست و کسی نباید شگفت زده شود اگر در آن مرحله فشار بر ایران افزایش پیدا کند."فرستاده آمریکا افزود: "امیدوارم به آن نقطه نرسیم اما اگر لازم باشد فشار افزایش خواهد یافت تا ایران دریابد که انتخابش غلط بوده و گزینه متفاوتی پیش رو دارد اما این گزینه ای نیست که همیشه موجود باشد."مالی استدلال کرد پیشرفت برنامه هسته ای ایران، اساس توافقی که طرف ها در سال ۲۰۱۶ به آن دست یافتند را زیر سوال می برد.

پیشتر در روز شنبه وزیر خارجه ایران گفت در صورت شکست گفت‌وگوها "قطعا دست جمهوری اسلامی ایران بسته نخواهد بود و گزینه های مختلفی در مقابل ما قرار دارد".آقای مالی در پاسخ به این سوال که روی کار آمدن یک رئیس جمهور تازه در ایران تفاوتی در شرایط ایجاد کرده گفت: "هفته آینده وقتی گفت و گوها شروع شد درک بهتری خواهیم داشت. مسلما انتخاب یک رئیس جمهور تازه باعث تعویق ۵ ماهه مذاکرات وین شده که چیزی نیست که دولت قبلی ایران به ما می گفت. آنها (دولت حسن روحانی) می گفت که بعد از انتخابات گذاری روان به دور بعدی مذاکرات خواهیم داشت اما حالا ۵ ماه گذشته."اگر ایران در این پنج ماه برنامه اتمی خود را متوقف کرده بود مساله فرق داشت، اما ایران از این پنج ماه برای تسریع پیشرفت ها استفاده کرده و نگرانی ما هم همین است که نمی توانیم منتظر زمانی بمانیم که ایران می گوید آماده امضای توافق است."

آقای مالی در پاسخ به این سوال که آیا توانسته در سفر به منطقه کشورهای خاورمیانه را نسبت به فایده بازگشت به برجام قانع کند گفت: "وقتی در عربستان سعودی با اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) صحبت می کردم شنیدم که از بازگشت به برجام حمایت شد چیزی که در بیانیه پایانی هم منعکس کردیم. ما پیامی روشن به ایران دادیم که اگر از این گزینه استفاده کند، این کشورها می خواهند روابط اقتصادی و دیپلماتیک با ایران را تقویت کنند. اما اگر ایران به برجام برنگردد در آن صورت یک بحران عدم اشاعه بر روابط آنها سایه خواهد افکند که ایران مسبب آن بوده."

ایران در این مذاکرات خواستار ضمانت آمریکا برای پایبندی دولت های آینده به توافق شده است اما آقای مالی در مصاحبه با بی بی سی گفت که آمریکا نمی تواند چنین تعهدی بدهد چون توافق به دست آمده یک تفاهم سیاسی است نه یک تعهد حقوقی لازم الاجرا، اما به نفع دو طرف است آن را احیا کنند.او اشاره کرد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا می خواهد برای تقویت این توافق به سایر مسائل بپردازد "و اگر بتوانیم آن را تقویت کنیم می توانیم پایه های آن را محکم تر و با دوام تر کنیم."

پیشتر در روز شنبه حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفت:"همه مقدمات را برای رسیدن به یک توافق خوب و سریع فراهم کرده‌ایم".آقای امیرعبداللهیان گفت: "باید در میز مذاکره حقوق و منافع ملت ایران تأمین شود و تحریم ها لغو شود. ما امیدواریم در مسیر گفت وگوهای وین بتوانیم گام های اساسی و موفقیت‌آمیز رو به جلویی داشته باشیم".

علی باقری کنی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران به عنوان رئیس گروه ایرانی برای انجام مذاکرات وارد وین شده است. بر اساس گزارش خبرنگاران در وین، اعضای گروه ایرانی بیش از ۳۰ نفر هستند. طرف های دیگر مذاکرات در سطح پایین تری شرکت می کنند.مذاکرات غیرمستقیم به دستور آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، انجام می شود رویکردی که ایالات متحده مضر و زمان‌بر خوانده است.پیشتر در سال جاری شش دور از مذاکرات میان طرف ها برگزار شد اما در حالی که همه اعضا از نزدیک بودن توافق می گفتند، این روند با انتخابات ریاست جمهوری ایران متوقف شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها