رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 570734

یکتا جمالی:

کوچک‌ترین وزنه‌بردار مسابقات جهانی من هستم

ساعت 24 -یکتا جمالی، تک‌ستاره وزنه‌برداری زنان ایران به دنبال تجربه‌ای تازه است. او که با داشتن 16 سال کارنامه درخشانی از مدال‌های بین‌المللی نوجوانان و جوانان دارد، حالا می‌خواهد در آوردگاه بزرگ‌تری به روی تخته برود. مسابقات قهرمانی بزرگسالان جهان، جایی است که یکتا در آستانه حضور در آن قرار گرفته است.

html>

میدانی که خیلی بزرگ‌تر از سن‌وسال اوست. بااین‌حال شاید خیلی‌ها دوباره منتظر افتخارآفرینی جمالی باشند اما او نگاه حرفه‌ای به این رقابت‌ها دارد و می‌گوید وزنه‌زدن در کنار قهرمانان جهان و المپیک خیلی متفاوت‌تر است. نایب‌قهرمان جوانان جهان هدفش از شرکت در پیکارهای 2021 ازبکستان را صرفا کسب تجربه می‌داند. گفت‌وگوی «شرق» را با عضو تیم‌های ملی وزنه‌برداری بانوان در دسته 87 کیلوگرم می‌خوانید.
‌چیزی تا زمان اعزام تیم به مسابقات جهانی نمانده، شرایطتان چطور است؟
شرایط خوب است. یک‌ماهی می‌شود که در اردو هستیم. درمجموع چهار نفر هستیم که به این رقابت‌ها اعزام می‌شویم. امیدوارم همه چیز خوب پیش برود و بتوانیم یک نتیجه قابل‌قبول بگیریم.
‌فکر می‌کنید اولین تجربه حضورتان در رقابت‌های جهانی بزرگسالان چطور باشد؟
قطعا تجربه خوبی برایم خواهد بود. من از سال گذشته تا به الان در دو رویداد مهم نوجوانان‌ و جوانان جهان شرکت کردم اما سطح رقابت‌های بزرگسالان خیلی متفاوت است. همه قهرمانان دنیا و المپیک در آن شرکت می‌کنند. تمام تلاشم این است که بتوانم در این میدان رکوردهایم را ارتقا بدهم. خوشبختانه روند تمرینی‌ام هم خوب بوده و افزایش رکورد داشتم. ان‌شاءالله که تا روز مسابقه به اوج آمادگی‌ام برسم.
‌این‌طورکه می‌گویید یعنی به فکر مدال‌گرفتن نیستید؟
نه. اینجا مسابقه‌ای نیست که من شانس مدال داشته باشم. من تازه 26 آذرماه از رده نوجوانان به رده جوانان می‌روم و 17 سالم کامل می‌شود. همان‌طورکه گفتم اینجا بهترین‌های جهان می‌آیند که همه بزرگسال هستند و عناوین بین‌المللی بسیاری دارند. من وقتی استارت لیست مسابقات را نگاه کردم، دیدم که کوچک‌ترین وزنه‌بردار حاضر در این رقابت‌ها من هستم. تاریخ تولد من سال 2004 است و مابقی نفرات زیر سال 2000 هستند. در دسته من(87 کیلوگرم) 22 نفر حضور دارند که مجموع رکوردهایشان 260 تا 270 کیلوگرم است. این در حالی است که رکورد مجموع من بین 210 تا 215 کیلوگرم است. بنابراین مسابقات ازبکستان فقط می‌تواند یک میدان کسب تجربه برای من باشد. خانم الهام حسینی به لحاظ کسوت و تجربه باسابقه‌ترین وزنه‌بردار ایران هستند. ایشان این شانس را دارند که در جهانی بزرگسالان مدال‌آوری کنند. امیدوارم این اتفاق برایشان بیفتد.
‌به‌هرحال شما اولین مدال‌آور جهانی وزنه‌برداری زنان ایران هستند و در این یک سال گذشته خیلی غیرمنتظره ظاهر شدید. شاید به همین خاطر در جهانی بزرگسالان هم از شما انتظار کسب مدال باشد.
ان‌شاءالله مدال‌گرفتن بماند برای رقابت‌های جوانان جهان. من اواخر زمستان پیش‌رو دوباره باید در مسابقات جوانان جهان شرکت می‌کنم. تمام تلاشم این است که آنجا قهرمان شوم. من پارسال در این رقابت‌ها (دسته 87 کیلوگرم) سه مدال برنز یک‌ضرب، دوضرب و مجموع گرفتم. بعد از آن در نوجوانان جهان هم در یک‌ضرب برنز و در دوضرب و مجموع دسته 81 کیلوگرم دو مدال نقره گرفتم. من می‌توانستم به‌جای مدال نقره طلا بگیرم اما خیلی راحت قهرمانی را از دست دادم. اینجا چون وزن کم کرده بودم و از دسته 87 به 81 کیلوگرم آمده بودم، شرایط بدنی‌ام در روز مسابقه مناسب نبود. آخرین حرکت یک‌ضربم را انداختم. همین اتفاق در حرکت آخر دوضرب هم برایم تکرار شد. یعنی اگر این دو وزنه را زده بودم، طلا را گرفته بودم. حالا برای اینکه این خاطره تلخ را فراموش کنم، عزمم را جزم کردم که در مسابقات پیش‌رو، یک طلای خوشرنگ برای وزنه‌برداری زنان ایران بگیرم.
‌از وضعیت رقبایتان اطلاع دارید؟
اصلی‌ترین رقیبم در رده جوانان جهان، وزنه‌بردار ازبکستان است که الان وارد رده بزرگسالان شده و دیگر امسال در این مسابقات نیست. حریف بعدی‌ام نماینده آمریکاست که رکوردهایش از من کمتر است اما اختلافمان کم است.
‌شما درحالی افتخارات مهمی را برای وزنه‌برداری زنان ایران به دست آوردید که با حداقل‌ترین امکانات به اینجا رسیدید. در این مدت تغییری در سالن وزنه‌بردای شهرستان سده لنجان ایجاد نشده است؟
نه متأسفانه شرایط مثل قبل است. اوضاع تمرینی من در شهرم اصلا خوب نیست و اگر بخواهم تمرین کنم، باید سر ظهر که بدترین ساعت ممکن است به سالن بروم. صفحات آن‌قدر خراب است که از میله درمی‌آید. برای همین در این چندوقت اخیر تمام‌مدت در تهران بودم. اسفندماه که بیاید یک سال می‌شود که من در تهران هستم. من حتی نتوانستم برای مراسم عقد خواهرم به خانه‌مان بروم. وزنه‌برداری رشته‌ای است که یک روز تمرین نکنی، انگار سه روز است که تمرین نکرده‌ای. در زمان‌هایی که اردوها تعطیل می‌شود باید به شهرهایمان برگردیم. وقتی می‌بینم وضعیت این‌قدر بد است و نه ساعت مناسبی برای تمرین به من می‌دهند و نه به لحاظ سخت‌افزار، محیط را برایم فراهم می‌کنند، دوری از خانه و خانواده را ترجیح می‌دهم. از زمانی که سهراب مرادی در المپیک 2016 ریو قهرمان شده، مسئولان ورزش استان اصفهان گفتند که می‌خواهند برای او سالن وزنه‌برداری بسازند اما تا به الان هیچ حرکتی انجام نداده‌اند. الان در مورد من هم گفتند که می‌خواهند یک سالن جداگانه برایم درست کنند اما فکر می‌کنم من از ورزش کنار بروم و خداحافظی کنم اما هنوز سالنی ساخته نشود.
‌از شرایط و امکانات کمپ‌های تیم‌های ملی چطور، راضی هستید؟
بله خدا را شکر فدراسیون وزنه‌برداری هوای خانم‌ها را خیلی را دارد. به لحاظ امکانات همه‌چیز خوب است. به لحاظ فنی هم آقای اکبر خورشیدی مشاور فنی ماست و مسئولیت اصلی تیم بر عهده ایشان است. همه خانم‌های تیم کار با ایشان را خیلی دوست دارند.

مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان جهان از 16 آذرماه در تاشکند ازبکستان آغاز می‌شود. تیم وزنه‌برداری نوپای زنان ایران برای دومین مرتبه می‌خواهد حضور در این رقابت‌ها را تجربه می‌کند. اولین حضور تاریخی این تیم در پیکارهای جهانی سال ۲۰۱۹ رقم خورد. الهام حسینی، پوپک بسامی، پریسا جهان‌فکریان و ابریشم ارجمندخواه نماینده‌های ایران در این مسابقات بودند. در آن دوره این انتظار وجود نداشت که عملکرد وزنه‌برداران زن ایرانی قابل‌توجه باشد اما حالا قطعا انتظار کسب نتایج بهتر وجود دارد، چون نفرات رویدادهای متفاوتی را تجربه کرده‌اند و از طرفی نتیجه این مسابقات به‌خوبی می‌تواند نشان دهد وزنه‌برداری زنان ایران از سال ۲۰۱۹ تا الان چقدر رشد داشته است. به‌جز یکتا جمالی، الهام حسینی، فاطمه یوسفی و الناز باجلانی دیگر نماینده‌های تیم کشورمان در رقابت‌های 2021 هستند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها