رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 570817

تازه‌ترین پیش‌بینیها؛ دلار ۲۵هزار تومان میشود؟

ساعت24- علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران می‌گوید: «فارغ از چگونگی مذاکرات و این‌که توافقی صورت بگیرد یا خیر، من فکر می‌کنم عزم دولت برای توافق جدی است و اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد، این توافق نهایی شده است.»

html>

دلارماه‌هاست که در مسیر صعودی است و حتی با سر کار آمدن دولت رییسی و علیرغم وعده‌های داده شده هم سرعت این افزایش قیمت کم نشده است. از اردیبهشت‌ امسال که ۲۰دلار در کانال 20 هزار تومان بوده تا امروز، اگرچه گاهی شاهد افت نسبی و مقطعی قیمت بوده‌ایم اما با افزایش حدود 9هزار تومانی قیمت، ارزش پول ملی تقریبا سی‌درصد کم شده است. افتی چشمگیر که به معنای از دست رفتن سرمایه‌های بسیار و کاهش شدید قدرت خرید ایرانی‌هاست.

این افزایش قیمت در شرایطی است که عده‌ای با نگاه بدبینانه دلار بالای 30هزار تومان را انتظار می‌کشیدند و معتقد بودند سیاست‌های اشتباه اقتصادی حتی می‌تواند دلار را به 35 و 40هزار تومان برساند. عده دیگری اما خوشبینانه دل به وعده‌ها و مذاکرات بسته‌اند و می‌گویند قیمت دلار از آنچه هست بالاتر نخواهد رفت و تا پایان سال، زیر 25هزار تومان خواهد ماند.

با همه اینها، بازار ارز هم‌اکنون در شرایط حساس پیش از مذاکرات وین قرار دارد. ‌علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات، روز دوشنبه هشتم آذر ماه در وین به ملاقات گروه ۱+۴ و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، خواهد رفت.

چرا امروز قیمت دلار افت کرد؟

اصغر سمیعی، رییس اسبق کانون صرافان در این خصوص درباره شرایط بازار ارز و پیش‌بینی قیمت دلار در شرایط مذاکرات ۸ آذر، می‌گوید:« راجع به قیمت ارز در آستانه مذاکرات، من علت توقف و حتی کاهش موقت قیمت در این مقطع را تنها خوش‌بینی عمومی به ادامه مذاکرات و رفع انسداد از پول‌های بلوکه شده می‌دانم.»

وی می‌افزاید: «البته از سویی تبلیغات دولتی و عملکرد غیرمنطقی بازارساز هم به این تصور خوشبینانه دامن می‌زند، ولی متاسفانه هیچ دلیل واقعی و منطقی اقتصادی برای تقویت پول ملی در این مقطع مشاهده نمی‌شود، نه نرخ تورم کاهش پیدا کرده، نه نرخ بهره کاهش پیدا کرده، نه سرمایه‌گذاری جدی در اقتصاد صورت گرفته و نه تمهیدی برای کاهش حجم نقدینگی اندیشیده شده است.»

رییس اسبق کانون صرافان تصریح می‌کند: «بنده تصور می‌کنم که کاهش حتی اگر شروع شود و بخواهد ادامه پیدا کند، به صورت دستوری و مصنوعی و به ضرب تبلیغ و تزریق خواهد بود.»

سمیعی عنوان می‌کند: «ضمن این‌که باز هم در کوتاه‌مدت، دوباره روند صعودی پیدا می‌کند. خود این تلاطم و کاهش هم به ضرر اقتصاد کشور و تنها به نفع واردات غیرضروری و کمک به خروج بیشتر سرمایه از کشور و صدمه به تولیدات داخلی و کاهش گردشگری در داخل ایران به نفع سفر به کشورهای دیگر خواهد بود.»

وی تاکید می‌کند: «این تلاطمات باعث می‌شود کسانی که از رانت اطلاع برخوردار هستند، بتوانند جیب خودشان را پر کنند و از این رانت استفاده کنند. و دلارهایی که احیانا مردم با خوش‌بینی از خانه‌هایشان بیرون می‌آورند و به بازار عرضه می‌کنند را بخرند و بعد از اینکه بازار دوباره خود را واقعی کرد، یا به طرف واقعی شدن رفت، دوباره آنها را بفروشند و از این طریق سود نامتعارف و ناجوانمردانه‌ای حاصل کنند.»

قیمت دلار ۲۵ هزار تومان می‌شود؟

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران می‌گوید: «فارغ از چگونگی مذاکرات و این‌که توافقی صورت بگیرد یا خیر، من فکر می‌کنم عزم دولت برای توافق جدی است و اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد، این توافق نهایی شده است.»

وی می‌افزاید: «خبر اعلامی از مذاکرات، احتمالا یک شوک کوتاه‌مدتی را در بازار دلار ایجاد می‌کند و دلار را تا کانال ۲۴ و ۲۵ هزار تومان پایین می‌آورد و کمتر از این رقم نخواهد بود. این کاهش قیمت دلار کوتاه‌مدت است.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها