رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 570916

از حرف‌های امیرعبداللهیان و باقریکنی میتوان فهمید که راهبرد ایران تغییری نکرده است/ در صورت زمان‌بر بودنِ «توافق نهایی»، «توافق موقت» مدنظر است/ هیات پرتعداد ایران نشان میدهد که «زمان» برای ما هم مهم است

ساعت 24 - یک تحلیل‌گر سیاست خارجی گفت: آن چیزی که ما در دو الی سه هفته گذشته از آقایان امیرعبداللهیان و باقری شنیده‌ایم حاکی از این است که راهبرد تیم جدید مذاکره‌کننده همان راهبرد تیم قبلی است. آقای باقری در دو مصاحبه‌ای که با «ایندیپندنت» و «گاردین» داشتند مشخصا گفته‌اند که هدف، رفع تحریم‌های مرتبط با برجام است.

html>

کوروش احمدی ، در ارزیابی مذاکراتی که امروز (دوشنبه) در وین آغاز می‌شود و در پاسخ به این سوال که با توجه به ادبیات معاون سیاسی وزیر امور آیا مذاکرات قرار است از نقطه متوقف شده در خردادماه از سر گرفته شود یا تیم جدید نقطه صفر را در نظر دارد، گفت: در خصوص اینکه این دور، دور نخست یا دور هفتم است؛ این‌ها بحثی اسمی است به این معنی که جنبه و اهمیت محتوایی ندارد. به هر صورت مذاکره و اینکه طرفین با چه دیدگاه و رویکردی وارد مذاکرات شوند، تعیین‌کننده است یعنی اگر رویکرد طرف ایرانی به ریاست آقای باقری همان رویکرد دور پیشین و زمان آقای عراقچی باشد، اینکه نامش چه باشد مهم نیست و ممکن است از نظر روابط عمومی تنها حائز اهمیت باشد یعنی از نظر اینکه مخاطب چگونه موضوع را ارزیابی می‌کند.

وی در خصوص پیامی که این نام‌گذاری می‌خواهد به مخاطب منتقل کند، گفت: اگر اصرار بر این باشد که این دور مذاکرات، دور اول است یا گفته شود مذاکرات شروع و نه از سر گرفته می‌شود، به این معنی است که ما سیاست دیگری داریم و سیاست تیم جدید با تیم قبلی متفاوت است و به اصطلاح کشتی‌بان را سیاست دیگر آمد. این ممکن است از لحاظ رسانه‌ای برای مخاطبی باشد که مخاطب خاص تیم جدید است اما موضوع مهم این است که محتوا و راهبرد تیم جدید چه خواهد بود. پس اینکه نام این دور از مذاکرات چه باشد اهمیت محتوایی ندارد اما می‌تواند از نظر تبلیغاتی ارزش داشته باشد که مهم نیست؛ چراکه تیم جدید حق دارد روایت خود را در این مورد به پایگاه اجتماعیش ارائه دهد.

وی افزود: بنابراین اینکه رویکرد چه باشد مهم است و آن چیزی که ما در دو الی سه هفته گذشته از آقایان امیرعبداللهیان و باقری‌کنی شنیده‌ایم حاکی از این است که رویکرد تفاوتی نکرده است و راهبرد تیم جدید مذاکره‌کننده همان راهبرد تیم قبلی است. آقای باقری‌کنی در دو مصاحبه‌ای که با «ایندیپندنت» و «گاردین» داشتند، مشخصا گفته‌اند که هدف رفع تحریم‌های مرتبط با برجام است. یعنی آنچه مدنظر تیم جدید است، دقیقا همان چیزی است که تیم قبلی به دنبال آن بود؛ به این معنی که تیم جدید هم به دنبال اینکه تحریم‌های اولیه شامل تحریم‌های حقوق بشری و موشکی برداشته شود، نیست.

وی ادامه داد: آقای امیرعبداللهیان هم در یک توئیت عنوان کردند که هدف، بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان است و تعهدات هم در اینجا طبیعتا تعهدات ذیل برجام است و گفته‌اند که این چراغ راهنمای مذاکرات است. البته در این میان از مجلس صدای دیگری می‌شنویم اما طبیعی است که در طول زمان، مواضع متحول و متناسب با مواضع مقابل شود به این معنی که می‌توانیم فرض را بر این بگذاریم که مواضع طرف مقابل تفاوت کرده و طرف ایرانی هم تغییری در مواضعش خواهد داد.

این تحلیل‌گر ارشد سیاست خارجی همچنین در پاسخ به این سوال که رسانه‌های مستقر در وین حضور تیمی متشکل از حدود ۴۰ نفر از سوی ایران را خبر می‌دهند، این هیات پرتعداد را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: اولین برداشت این است که موضوع مذاکرات برای هیات ایرانی جدی، کارکردی و محتوایی است و می‌خواهد بطور جدی بر موضوعات متمرکز شده و بحث کند و لازم داشته تا مقامات و کارشناسانی از همه حوزه‌ها و نهادهای مرتبط در این هیات حضور داشته باشند؛ چراکه ما با طیفی از تحریم‌ها مواجهه هستیم که به تبع آن طیفی از نهادها، ارگان‌ها و وزارت‌خانه‌ها با آن مرتبط هستند و اگر اعضای این هیات متشکل از همین کارشناسان مرتبط باشد و ما هم بخواهیم مثبت به این مسئله نگاه کنیم، تیم جدید می‌خواهد در این دور، متمرکز بر موضوع و محتوا کار کند و زمان هم برایش مهم است.

احمدی در پاسخ به این سوال که باید منتظر چه نوع خروجی از این دور مذاکرات و در آینده نزدیک باشیم و آیا با توجه به تحلیل رسانه‌های بین‌المللی، گزینه «توافق موقت» می‌تواند یک گزینه محتمل باشد، گفت: توافق موقت در صورتی مدنظر است که فرض بر این باشد که حصول توافق نهایی زمان‌بر و مانند شش دور پیش از این، چندماه به طول می‌انجامد، طرف غربی برای اینکه برنامه هسته‌ای ایران به زعم آن‌ها در مرحله حساسی قرار دارد به دنبال این خواهد بود که یک توافق موقت مانند آنچه در ژنو در سال ۹۲ رخ داد، حاصل شود تا برخی برنامه‌های هسته‌ای ایران تعلیق شود و آن‌ها هم امتیازاتی را در خصوص تحریم‌ها قائل شوند و در نتیجه دو طرف سر صبر و با حوصله روی توافق نهایی کار کنند. حالا اگر خبر حضور تیمی پرتعداد از طرف ایرانی درست باشد نیز به این معنی است که زمان برای تهران نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها