رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 570991

طعنه یک اصلاح طلب در مورد حضور زنان در سیاست: افراد فاسد نگران حضور بانوان در عرصه سیاست هستند!

ساعت24- یک نماینده زن ادوار مجلس خطاب به مخالفان حضور بانوان در عرصه‌های سیاسی گفت: عالم سیاست آنقدر کثیف شده که راهی جز ورود بانوان برای سر و سامان بخشیدن به وضعیت موجود باقی نمانده است.

html>

ایام انتخابات که فرا می رسد حق و حقوق زنان هم برای کاندیداها با ارزش و مهم می شود، فرقی ندارد انتخابات ریاست جمهوری باشد یا مجلس. وقتی پای جذب آراء باشد کاندیداها با دادن وعده های رنگارنگ به دنبال رأی زنان می روند. با این وجود اما جایگاه زنان در بسیاری از عرصه ها از جمله سیاست با آن وعده های داده شده فاصله زیادی دارد.

سهیلا جلودارزاده که تا پایان مجلس دهم یکی از اعضای اصلی پارلمان بود در خصوص ریشه‌های تبعیض موجود در جامعه ایران، می‌گوید؛ گاهی خرده فرهنگ‌ها عاملی می‌شود تا یک زن نتواند بر اساس لیاقت و شایستگی خود در جامعه به کنش‌گری بپردازد.

او تأکید می‌کند؛ وجود نگاه مردسالار در جامعه ایران کار را به جایی رسانده که بخشی از زنان نخبه به فکر مهاجرت باشند و بخش دیگر نیز دیگر تمایلی نسبت به مادر شدن در اوضاع فعلی از خود نشان ندهند.

تبعیض نسبت به بانوان ریشه فرهنگی دارد

سهیلا جلودارزاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص علل کم‌توجهی به زنان سیاستمدار در ایران، اظهار کرد: متاسفانه ریشه تبعیض نسبت به زنان در ایران یک مقوله فرهنگی است که تبعات آن به عالم سیاست نیز کشیده شده است.

وی با انتقاد از عدم توجه به جایگاه بانوان در عالم سیاست، ابراز کرد: بی‌توجهی و تبعیض نسبت به بانوان مسأله‌ای قدیمی است و در طول چهار دهه اخیر نیز بسیار درباره آن صحبت شده، اما هیچگاه این دغدغه از سوی جامعه مردسالار جدی گرفته نشده است.

زنان بسیار قانونمند عمل می‌کنند و پاکدست هستند

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تجربه نشان داده بانوان ایرانی در هر جایگاه اجتماعی بهترین عملکرد را از خود نشان داده‌اند و اگر درصد ناچیزی نیز از ایشان دچار انحرافات مالی شده‌اند، شاید همان افراد نیز تحت تأثیر و فشار مردان دست به اعمال خلاف قانون زده باشند.

جلودارزاده ضمن اشاره به آمارهای رسمی در خصوص تخلفات اداری، عنوان کرد: تمامی آمارهای رسمی منتشر شده تصدیق می‌کند که خانم‌ها در مناسب مختلف حاکمیتی، بسیار پاک دست بوده‌اند.

زنان مخالف اصلی جریانات فاسد هستند

وی گفت: نکته تأمل برانگیز در عدم بکارگیری بانوان در عالم سیاست این است که افراد فاسد نگران حضور بانوان در عرصه هستند. زیرا آن‌ها برای پیشبرد اهداف خود به کسانی نیاز دارند که فساد اقتصادی را بپذیرند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با رفتارشناسی برخی سیاسیون مخالف حضور بانوان در عرصه‌های تصمیم‌گیری، ابراز کرد: در چهل سال اخیر بخش زیادی از مردانی که در جایگاه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری قرار داشتند، به دلیل امر شخصی مخالف پیشرفت و حضور زنان در عرصه بوده‌اند و همین تفکر عاملی شده تا بخش زیادی از زنان نخبه نتوانند به جایگاه واقعی خود در جامعه برسند.

برخی از مردان ایرانی از قدرت گرفتن زنان واهمه دارند

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: گاهی مردان از این مسأله واهمه دارند که ورود بانوان در جایگاه‌های مدیریتی تا جایی پیش برود که آن‌ها در مقامی پایین‌تر از بانوان قرار بگیرند. همین امر نیز باعث می‌شود که گاهی یک مرد از همان خانواده خود مانع پیشرفت همسرش شود و همین روند در مشاغل دولتی و سیاسی نیز دنبال شود.

ظرفیت نیمی از جامعه مغفول مانده است

وی تصریح کرد: کشورهای توسعه یافته از تمام ظرفیت بانوان برای کشور خود استفاده می‌کنند، اما در ایران شاهد هستیم که ظرفیت نیمی از افراد در جامعه به دلایل کاملا غیرمنطقی مغفول باقی مانده است.

جلودارزاده اضافه کرد: گاهی تبعیض موجود برای بانوان عاملی می‌شود که یک خانم نخبه کشور را ترک کند. گاهی نیز این تفکر تبعیض آمیز افراد را ترغیب می‌کند که از مادر شدن منصرف شوند. ‌ درحالیکه موهبت مادر شدن مسأله‌ای است که در ذات یک خانم وجود دارد و یک جامعه از طریق مادران آگاه به رشد و تعالی می‌رسد.

ظلم به زنان پایدار نخواهد ماند!

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مواجهه با این پرسش که آیا می‌توان امیدوار بود که یک روز در ایران بانوان نیز در جایگاه سیاستمداران تأثیرگذار قرار بگیرند، اظهار کرد: دین اسلام تأکید دارد که ظلم هرگز پایدار نخواهد بود. به همین دلیل مردانی که با ایجاد تبعیض مانع پیشرفت بانوان می‌شوند، قطعا روزی پاسخگو خواهند شد. کلام الهی نیز همواره بر جایگاه دو جنس تأکید دارد و روا نیست که مردان تمامی امور را فقط برای خود در نظر بگیرند.

جایگاه فراموش شده زنان در جامعه ایرانی

وی بیان کرد: جامعه امروز ایران نیازمند باز تولید اندیشه‌ای است که از طریق آن زنان نیز در جایگاهی برابر با مردان در نظر گرفته شوند. قطعا این برابری نافی تأثیرگذاری دو جنس مرد و زن در جامعه نیست و گاهی برخی از امور بر اساس اقتضاء زمانی باید از طریق بخش بیشتری از مردان یا زنان پیگیری شود.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فرهنگ اصیل ایرانی همواره بر جایگاه زنان تأکید داشته و بررسی تاریخی این موضوع نشان می‌دهد که هرگاه به زنان اعتماد شده، نتایج بسیار خوبی حاصل شده است.

کنایه معنادار به مردان عالم سیاست

جلودارزاده در پایان با کنایه به برخی از مردان عالم سیاست گفت: اگر برخی آقایان فکر می‌کنند که زنان فقط برای «تمیزکاری» و «نظافت» مناسب هستند، مدتی اجازه بدهند که زنان در سیاست نیز حضور پیدا کرده و عالم کثیف سیاست فعلی را به پاکی بکشانند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها