رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 571017

مذاکرات به کجا رسیده است؟/ سنگ‌اندازیهای آمریکا و اسرائیل خارج از گود مذاکره

ساعت 24-مذاکرات رفع تحریم در دور جدید خود آغاز شده و طرفین سیاسی در دور اول این گفت‌وگوها برآورد اولیه از مواضع طرفین به دست آوردند. با این حال آمریکا و اسرائیل که هیچ کدام در این مذاکرات حضور ندارند تلاش دارند جو مذاکرات را تحت تاثیر قرار دهند.

html>

مذاکرات رفع تحریم بعداز ظهر دیروز با حضور تیم ایرانی و مذاکره‌کننده‌های ۱+۴ آغاز شد. علی باقری با یک ترکیب متفاوت از کارشناسان در این مذاکرات حاضر شده است. کارشناسانی که عمدتا از مراکز اقتصادی کشورمان انتخاب شدند و دلیل آن عزم ایران در بررسی دقیق مسائل طرح شده در حوزه رفع تحریم‌های اقتصادی است.

همزمان امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با گوترش رئیس سازمان ملل گفت: طرف‌های مقابل می‌بایست به تعهدات کامل خود در برجام برگردند. در این صورت ایران نیز اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد. همچنین این نکته اهمیت دارد که هر نوع توافق حاصله، قابلیت راستی آزمایی موثر داشته باشد.

ظاهرا همین نکته‌ای که امیرعبداللهیان گفته است از سوی آمریکایی‌ها بسیار مورد توجه است یعنی اقدمات جبرانی که ایران با قانون مصوب مجلس- قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها- عملیاتی کرده.

وبگاه خبری آکسیوس آمریکایی به نقل از منابع آگاه مدعی شده مقامات ارشد دولت بایدن عمیقاً نگران هستند که ایران در توسعه هسته‌ای کنونی خود بیش از حد پیش برود که باعث شود برای بازگشت به توافق ۲۰۱۵ بسیار دیر شود.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز دیروز گفت: این روزها، اسرائیلی‌ها در حال اشتراک اطلاعاتی با دوستانمان در سرتاسر جهان هستند که پیشروی ایران (در برنامه هسته‌ای ایران) را نشان می‌دهد که در تضاد با توافق کنونی ایران با کشورهای اروپایی است. من به شرکایمان گفتم، زمانی که می‌گذرد باید بهایی داشته باشد که این بها باید با تحریم و اقدام نظامی بیان شود تا ایران پیشروی هسته‌ای و رویکرد خصمانه خود در منطقه را متوقف کند.

روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» در تحلیلی درباره دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۴ در وین نوشت، رژیم صهیونیستی در تلاش است به هر نحو ممکن فضای این مذاکرات را بر هم بزند.

انریکه مورا دیشب به خبرنگاران گفته است "تمام شرکت کنندگان حرف‌ها و حساسیت‌های هیات تازه ایرانی را با علاقه شنیدند و تیم ایران هم به روشنی مشخص کرده که به دنبال کاری جدی است".

علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران نیز امروز گفت: تأکید کردیم که باید مسئله اصلی لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا باشد و خوشبختانه مورد اتفاق دیگر اعضا قرار گرفت. موضوع راستی آزمایی را نیز مطرح کردیم که یکی از محورهای مذاکرات در دوره آتی باید باشد.

شبکه تلویزیونی ان.بی.سی آمریکا روز گذشته به نقل از منابع خبری خود گزارش داد که ایالات متحده و متحدانش در حال بررسی فهرستی از گزینه‌های "نقشه بی" در صورت شکست مذاکرات با طرف ایرانی درباره احیای کامل توافقنامه هسته‌ای هستند.

اولیانوف مذاکره‌کننده ارشد روسیه در وین نیز ضمن مخالفت با "نقشه بی" آمریکا در برخورد با ایران در صورت شکست مذاکرات مربوط به احیای برجام گفت: منطقی است که مقامات تهران درباره لغو تحریم‌ها تضمین می‌خواهند تا واشنگتن دوباره بدعهدی نکند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها